Počítání mrtvých

69%

Komentáře a recenze 12

Dle počtu bodů
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Nejdivnější film Martina Scorseseho? Natripovaný stereotyp a hyperaktivní nuda se v ulicích New Yorku mísí celé dvě hodiny bez oddechu. Neskutečně intenzivní, a to přes to, že celkový smysl mi uniká.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
8
Do temných vod ultimativních snímků jako Taxikář nebo Špinavé ulice se Scorsese vrátil filmem Počítání mrtvých (1999), které je od začátku psychedelickým tripem o saniťákovi, který už dlouho nikoho nezachránil. Film, který v kinech beznadějně propadl a nesetkal se ani s vřelým přijetím od kritiky však má svůj svébytný styl, který se celkově velmi liší od jeho ostatní tvorby. Klipovitost, temné odstíny a všeobjímající deprese vás buď citelně zasáhnou a nebo nechají ledově chladným.
hrumsrt
hrumsrt
9 284 bodů
6
Kdybych měl jeden film vymazat ze Scorseseho tvůrčí kariéry, bude to právě Počítání mrtvých.. Všechno, co jsem od Martina viděl, mě v nějakém ohledu zaujalo anebo jsem dokonce musel uznávat, o jak opojnou podívanou jde.. A i když už jsem nevěřil, že jeho portfolio bude bez chybičky, tak při každém dalším setkání se série skvělých filmových zážitků pokračovala. Změnu přineslo právě až Počítání mrtvých... Fascinace Scorseseho nad banálním motivem sanitárního vozu jako klíčové pojítko mezi jednotlivými příběhy, které se během jedné noci odehrají. Ano, jde opět o inspiraci nad dílem jiného autora, nad kterým se sám tak nadchnul, že mu chtěl vzdát holt a podělit se o svoje dojmy a představit dílo nám všem... Přesně se dokazuje, jaká témata mají tvůrci rádi, a že příběh s romantickým vyobrazením světa od něj nečekejte, i když si udělal kariéru na moralizovaní a romantizování světa za zákonem.. Takže i tentokrát nám Scorsese dává představu New Yorku plného alkoholiků, feťáků a zločinců, v níž jediní svatí jsou právě oba řidiči sanitky, kteří jsou zde morálně čistým prvkem, který bez ohledu na předsudky, barvu pleti atd. vozí do nemocnici každého, kdo to potřebuje... A tak Nicolas Cage jede k dalšímu a dalšímu případu volající o pomoc, bez ohledu na to jestli vedle něj zrovna sedí, po jídle pořád lačnící John Goodman anebo impulzivní Tom Sizemore, či po zázraku lačnící Ving Rhames, tak jistota je pořád stejná - vyčerpaný Cage.. I když každý má něco do sebe a všichni popisují svoje specifické pojetí své profese.. Tohle jsou ty "špinavé ulice", kde není naděje, kde se pořád jezdí k dalšímu problému, který ale aktéři nemohou nijak vyřešit.. Počítání mrtvých jsou nepříjemnou a roztáhlou představou o zkaženosti populace, nebo varování před moderními civilizačními chorobami. Ale současně nejsou ničím výjimečné a sám Scorsese jim naprosto nemá co předat. Není tady prostor popisovat denní rutiny, která se pořád opakuje, není tady možnost vyhrát si s dialogy mezi postavami, které jsou klaustrofobicky uzavřeni v sanitárním voze a především nemá vůbec snahu příběh někam posunout.. V rámci jeho kariéry jde tak zatím o nejslabší kousek, ke kterému nevidím důvod se vracet, tohle "cinema" rozhodně není.. 60%
Klajnik
Klajnik
8 589 bodů
8
Scorsese, o kterym se nemluví, a přitom je to tak dobrej film. Něco mezi Taxi Driverem (ostatně scénář taky napsal Schrader) a Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans. Po Taxikáři to má noční New York a hrdinu propadajícího se jaksi do sebe. Po Špatným Poldovi to má utrápeného a zfetovaného Nicolase Cage. Ten si dnes bere samý přepálený role v poměrně špatných filmech. Já ho mám radši ve filmech lepších, kde taky trochu přepíná, ale nepřehrává tolik. Jeho záchranář Frank je zde zajímavou a zajímavě situovanou postavou. Nevyspalej sanitář, co nemá čas si chvilku odpočinout. Nejradši by dostal vyhazov, ale šéf se k tomu nemá, protože nemá dost srdcařů, co by tuhle šílenou práci dělali. Když někoho zachráníte, je to úžasný pocit, protože jste spolu sním zachránili i sami sebe. Celá země je vám lehká. Pak se věci začnou navracet do normálu a když po dlouhou dobu nikoho nezachráníte, začne vás sžírat vina za lidi, které jste nezachránili. Frank už dlouho nikoho nezachránil, je vyhořelej, má halucinace, chlastá během práce (pokud si teda zrovna nedává kapačku s nějakými dobrotami, co najde vzadu v sanitce) a doufá, že se mu zase brzy podaří někoho vyvést ze spárů smrti, načež z toho bude zase dva týdny ujíždět. Ačkoliv film nemá silnej příběhovej oblouk, tak má zajímavý námět a zábavné postavy, které mezi sebou vedou zajímavé dialogy (mluvím hlavně o třech Frankovích parťácích). Několikrát jsem se rozesmál, což je něco, co u mě většina komedií nesvede. Také jsem se po celou dobu dobře bavil. Zásadní Scorsese to možná není, nejlepší také ne, ale rozhodně je to jeden z těch nejzábavnějších a já ho mám osobně radši než některé jeho větší kousky.
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Kvalitní výkon Cage a Rhames, ale to je tak vše. Spíš jsem to asi nepochopil, jak to s těma mrtvejma vlastně je. Jednoduše zajímavý film, který vlastně není tolik zajímavý. 48%
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
8.5
Vyzdvihla bych zejména výkon Nicolase Cageho. Zajímavý film. Ale dost se vleče v takovém monotónním duchu. Dávat ho až po půl desáté je nebezpečné. Divák nemusí vydržet. O tomto filmu jsem četla, že by se na něj měl divák dívat buďto pod vlivem alkoholu, nebo pod vlivem drog. Já se na něj dívala pod vlivem kysaného mléka. :-) Nelíbila se mi příliš hudba Elmera Bernsteina. No a když to člověk srovná s našimi filmy o saniťácích, je to nebe a dudy! Do Ameriky bych prostě nešla! Jinak Patricia Arquette jako Mary Burkeová je pěkná žena, dobře se na ni dívá, a Martin Scorsese je bezesporu machr ve svém oboru!
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
Tam, kde vždy hraje Nikolas Cage, tak ten film se řídí sám. Podle svýho tempa, podle svýho uvážení, podle svého osudu. Má to tucet slepených scének, co k sobě nijak nenavazují, ale jen se odehrávají. Klasický Scorsese.. to by bylo celkem fajn, kdybych to napsat mohl, ale kdybych neuměl číst, vůbec bych nevěděl že je to natočené podle největšího filmového mistra, kterému neřeknete jinak, než klasik. Cage, alias Zebra, co nikdy nejí, a nemá čas si udělat kávu, hraje klasickou roli toho stejnýho otrhance, co jen počítá minuty do konce směny, mezi noční špičkou se dopravuje mezi tou nejodpornější, a nejzvrácenější cházkou velkoměsta. Ale, já bych se na to tak černě nedíval, a to sám černotu celkem miluju. Je to obyčejná strastiplná alegorie pro chcípačky, co chtějí mít trochu šťávy v tom vysrkaném kelímku, nazývajíc životem, a dokázat aspoň to nic. Třeba, když si nožík na máslo uvědomí, že nechce jen být stereotypní nástroj na mázaní másla na krajíc chleba, ale být tím nožem na krájení, co svými zubatýma řezákama okouše patku pečiva. Jenže, může se třeba na kusy rozkrájet, ale prostě ne a ne, ten chleba nakrájet. Cage je prostě rozkošně tragický. Hrozně rád by chtěl být vyprázdněn z otrockýho systému, a do toho ještě ty divné stavy, že mu v hlavě taší Šestý smysl, a může komunikovat s duchy. Ten je na tripu od rána do večera. A někdy to zase zachraňoval zkouřený Eddie, (nevím, jaké je nejstereotypnější jméno pro černocha..). Takový dobrý vyprošťovák, místo kávy, když jdete ráno do práce. ❤
Renfield
Renfield
2 582 bodů
8.5
Vyhořel bych snad první den, na tohle hold musí mít člověk povahu... tenhle pocit jsem měl hned, když vtrhl Frank s panem Burkem do nemocnice. Zmatek, ve kterém se musí orientovat jak saniťáci, tak doktoři, sestry a Marcus, to je ten, kterého není dobré nutit, aby si sundal brýle (jo, je tu i humor a není ho až tak málo). Sice je náročnost práce všech zmíněných tak nějak známá, ale s Počítání mrtvých mám pocit, že jsem to svým způsobem prožil, neskutečně intenzivní, reálné! Navíc, i když není Nicolas Cage vždy stoprocentní jistota, Frank je jedna z jeho zásadních rolí a zvládl ji na výbornou! Kolikrát stačí jen pohled do jeho očí... role podobně zničených depresivních podivínů, mu prostě padnou. Zajímavý je potom vliv vedlejších postav na jeho příběh, či náladu. Frank se mění dle toho, s kým jede a nutno říci, že žádný z jeho parťáků není herecky slabý, ale nejvíce jsem si užil zde vlastně již zmíněného Vinga Rhamese. Toho času tedy bez brýlí, za to s kázáním, přesněji promluvou k "bohu", výborná scéna. Nakonec která není, i díky klasicky dokonalé kameře (ty ulice!) a samozřejmě soundtracku, jsou noční jízdy nádherně snové. Říkal jsem si, že bych tohle chtěl prožít taky, jenže potom přijde probuzení, vždy přijde probuzení. Atmosféra je fantastická a už jsem ji jednou zažil, nedivil bych se totiž, kdyby se těmi ulicemi proháněl i Travis... Hold Martin Scorsese a New York, co dodat!
Pavlína81
Pavlína81
1 576 bodů
8
Zajímavé.
lukas
lukas
1 523 bodů
7.5
Mně se to teda hodně "líbilo". Nicolas Cage v jedné ze svých nejlepších rolí. Výborná atmosféra, kulisy, kamera, hudba.