Ztraceni v Mnichově

68%

Komentáře a recenze 51

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 305 bodů
8
Zajímavý snímek o vyslovení faktů a mýtů o události známé jako ´Mnichovská dohoda´. Nejdříve sledujeme půlhodinovou povídku jak z ´Bakalářů´ o jakémsi papouškovi jako jediném svědkovi oněch událostí a skopičin jednoho neúspěšného novináře, aby se to nakonec neočekávaně zvrhlo v něco, čemu se říká ´Film o filmu´. Ano, takový je zbytek snímku, kde je velice věrně divák obeznámen veškerým děním kolem natáčení filmu, které má režisér a scénárista v jedné osobě Petr Zelenka zcela jistě ze svých zkušeností a které může potvrdit každý, kdo chodí k filmu třeba jako komparzista. Ano, takhle ta atmosféra skutečně vypadá. V 70. minutě stopáže jsou náhle rozhovory tvůrců v historickém tématu a dozvídáme se, jak to všechno ve skutečnosti kolem oné dohody bylo. A v 80. minutě se dozvídáme, co už vlastně všichni víme a co dělá naprosto každý. I filmaři se dopouštějí jistého podvůdku, aby na natáčení dostali grant z fondu EU. A tak vlastně je mi záhadou, o čem tento snímek je především. O natáčení filmu nebo o vyjádření přímých souvislostí kolem mnichovské dohody? Nebo snad jde o oboje? Což o to, natočeno je to velice dobře, ale proč jé historické téma vznesena zrovna takovým způsobem? Že by s opatrnosti, neboť se stále jedná o velmi citlivé téma? Hmm...
xxmartinxx
xxmartinxx
22 268 bodů
8
Velmi milé překvapení, že tak ambiciózní film se nerozpadl pod rukama. Místy je to trochu polopatické,třeba když se zastaví děj, aby postavy vysvětlily, jak že to bylo s Mnichovem, ale k celkové rétorice Zelenky mi to pasuje. Touha nabídnout plnohodnotnou revizi dějinné události, která je až moc braná jako hotová záležitost s jasným výkladem, řečená skrz funkční příběh... Vlastně nemůžu uvěřit, že to vyšlo jen s dílčími výhradami k pár zkratkám a místům, kdy je okatost až moc okatá.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
4
Největší český mystifikátor opět v akci. Asi ne úplně špatné, spíš takové těžkopádné a pro mě osobně ne tak lehce stravitelné jako např Karamazovi. Jako reklama na Tesařovu knihu to ale funguje perfektně. Ale nic víc.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
3
České lvy, Ceny české filmové kritiky a prázdná kina. Proč? To není tak složité, tenhle film zoufale nefunguje. Má strašný scénář s naprosto dementním nápadem, vulgarismy humor vážně nedělají a herci hrají jakoby právě dohulili jointa a šli naplac. Nehorázná záležitost.
lamps
lamps
15 150 bodů
8.5
Opravdu neuvěřitelné, jak dokáže Zelenka přizpůsobit různorodé narativní vzorce ve prospěch jednotného myšlenkového vyznění a neodolatelně satirické charakteristiky neměnné české nátury. Technika "filmu ve filmu" mu umožňuje nejprve poeticky načrtnout zamýšlené dějové motivy, které pak vtipně, v upřímném polodokumentaristickém duchu rozvádí ve fiktivním procesu natáčení. Úžasná je právě lehkost, s jakou vytvořený fikční svět duplikuje ten reálný, se všemi politickými, etickými, finančními nebo záměrně absurdními problémy v koloběhu natáčení filmu, tentokráte v souhře s inteligentní historickou satirou a více či méně nápadnými úsměvy nad povahou češství. Herci fajn, kamera super, režie skvělá... Americká noc pro české filmaře.
hrumsrt
hrumsrt
9 183 bodů
7
Trvalo to než se navrátil Petr Zelenka s dalším filmem.. O Ztraceni v Mnichově bylo ve svojí době nemožné je minout, jelikož film měl jednu z nejlepších reklamních kampaní, jakou jsem v naší zemičce zažil.. Tentokrát si Zelenka vybral téma, které jak on sám říká je pro český národ malinko bolestivé. I když silně pochybuji, že ti kdo jsou událostí skutečně tak zlomení ještě chodí mezi námi. Mnichovská dohoda dala důvod tomu, proč český lid i její představitelé ztratili víru v západní mocnosti, s čímž tedy i pravicové demokratické strany.. A nakonec i důvod, proč to tu od 1946 ("pro nepolíbené" - 1948) začal expandovat režim, který náš národ a lid poznamenal ještě více něž nějaký Mnichov, kdy až možná ta následující generace budu brát dobu socialistického sdílení jako minulost.. Snímek Ztraceni v Mnichově lze velmi snadno rozdělit na dvě poloviny, kdo viděl okamžitě ví proč.. Nejprve nás tvůrci drží v takové absurdní komedii o ptákovi, co má obhajovat Mnichov akorát, že se to tady nikomu nebude líbit, jelikož jde o papouška Daladiera.. A u toho si já říkám, že to je taková blbost až je to vážně dobrý.. Ovšem Petr Zelenka si zase řekl, že musí ukázat českému divákovi nějakou látku, kterou nečeká.. A tam provede takový obrat a řez v rámci filmu, že nevíte jestli původní snímek už neskončil a vy nesledujete nějaké bonusy.. Kde se třeba dost dlouho zabýváte tím, jak správně napodobit papouškovo "guáno".. Anebo Myšičkovo trápení s reakcí na ptáky.. Naprosto ultimátní zážitek, jaký u českého filmu patrně už nikdy nezažijete, jelikož nikdo nemá a nebude mít podobnou odvahu.. Jen si nejsem jistý jestli je na to divák ochotný přistoupit, ale pokud netušíte, co vás u tohohle Mnichova čeká, půjde o možná nezapomenutelný zážitek, který skutečně posouvá stěny škatulky českého filmu.. Odvážné a absurdní téma, které ve svém jádru může nasrat vlastně tolik lidí a třeba mě osobně tím, že filmovým poselstvím je v jádru že Mnichov nám pomohl vybudovat silnější národ a stát, což je dost odlišné od toho, že jsme od té doby takový malincí ukřivděnci.. Asi by bylo fajn ne, jak to dělají ve filmu si Mnichovskou dohodu přečíst, ale pídit se po okolnostech ve 30. letech a česko-německé vztahy v té době. Jestli pak nás opravdu všichni zklamali.. 75%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
9
No já se nepřestávám překvapovat, ale asi jsem získal nějaký čuch na správný filmy (raději jsem zaťukal, ale vážně). Český film, který má vrstvy, hloubku, vtipy, originalitu, nepředvídatelnost, a tak pevnou ruku režisérskou i scénáristickou, že člověk žasne, co se to před jeho očima rodí za snímek. O Zelenkově talentu jsem samozřejmě věděl a jeho Dabing Street považuji za to nejlepší za posledních pár let, ale v režisérském křesle se s ním setkávám poprvé a těším se na víc. Zelenka totiž přebíhá nejen mezi žánry, ale i styly, dynamikou a očekáváním, že co další záběr, to více geniální dílo. Víc takových tvůrců.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 005 bodů
5
Proboha, co to bylo? Komedie stoprocentně ne. Takže drama?!!! Dokumentární film?! Groteska?! A to si tvůrci mysleli, že by mohlo něco vyhrát? Na Oscarech? V Los Angeles?! Já myslím, že režisér měl mnoho úúúžasných myšlenek, ale divák všechny ty úúúžasné myšlenky prostě nepochopí! Napřed má film "šťávu". Je tam i dost vtipnosti. Ale jak už to pak sklouzne do toho natáčení a jakýchsi historických úvah podivné kvality, tak je to nudící fantasmagorie, založena na filozofii historika Jana Tesaře, disidenta a prvosignatáře Charty 77, kterému je celý film také věnován. Film je prý pro "cílovou skupinu lidí s mozkem". Já si troufám tvrdit, že mozek mám, zajímá mě historie i technika točení filmů, nicméně nepovažuji vůbec tento film za šťastný. Nedávám 0 bodů, protože přes polovina filmu mi připadala dobrá a zajímavě natočená, ale souhlasím v podstatě zcela s Trevorem zde na této stránce. Mimochodem - víte, co mají Francouzi dobrého? Sýry, šansony a paštiky! To je asi tak jediné, co si člověk (i ten s mozkem) z filmu odnese. A pak slavnou větu Reinharda Heydricha, ne, nikoli, není to "Mí Pražané mi rozumějí", to zas pravil Wolfgang Amadeus Mozart, ale "Češi jsou smějící se bestie". A podle Marka Taclíka "Na filmy sere pes a všichni filmaři jsou prasata", nejen Roman Polański.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
5.5
Vynikající dialogy, zajímavý námět, ale paradoxně slabý scénář, kdy není co sledovat. Smyšlený příběh nemá nosnou linku, která by provedla celým filmem, udržela pozornost. Zajímavý motiv s Jitkou Schneiderovou i Markem Taclíkem (i pro dokumentární část) se vytratí (úplně ztratí) a pak už to jsou jen vtípky na principu Ztracen v LaMancha (jasný odkaz v názvu i obsahu), což byl ale dokument o skutečně nedotočeném filmu a byl skvělý, pravdivý! Zrnitý obraz na velkém plátně nepotěší. Skok do druhé půlky, tedy jako dokumentární, není nijak zásadně obrazově odlišen a nastává lehká nuda se zamotanou, smyšlenou (?) pointou (?) o hrdinství prezidenta Beneše. Jsem zvědavý, kolik lidí tento film v této době přitáhne do kin. Před dvaceti lety bych to asi ocenil, ale ona to není ani přes čtyřicet let stará Americká noc (odkaz ve filmu), stejně jako to není Allenův Hollywood Ending. Spíš je to Rok ďábla, ale ten byl i v nadsázce opravdový a byl fajn. Tento film asi ocení zejména ti, kteří se chtějí bavit na připravených smyšlených absurdních zákulisních filmařských vtípcích-epizodkách.
  • námět, dialogy
  • scénář, dramaturgie
rkotvald
rkotvald
3 162 bodů
8.5
Velmi příjemná záležitost, která zlehka balancuje na hraně absurdní komedie a absudrního drama. Tenhle film si ani tak nedělá srandu z Fratíků ač by se to tak mohlo na první pohled jevit, ale spíše z nás Čechů. Film mi hodně připomínal Polski film a Ztracen v La Mancha :-). Ztraceni v Mnichově jsou dílem těžko uchopitelným, těžko popsatelným, ale velmi promyšleným. Chtěl bych napsat, že tento typ inteligentní ryze české komedie ve vodách českých kin chyběl, jenže ony tam chybí komedie celkově. Sice se filmy takto označené celkem hojně točí, ale s komediemi to nemá nic společného. Stejně jako film fiktivně přestavuje ,,film o filmu'¨stejným způsobem pitvá a překrucuje text Mnichovské dohody. Mimochodem, ruku na srdce, kdo ji četl? Film skvěle napadl to čecháčkovské vymlouvání na znemožnění zvenčí --- se bránit okupaci, díky čemuž jsme nafurt zlomeni, podupáni se ztracenou ctí, hrdostí a schopností se bránit téměř vůči všemu v pozdějších dějinách naší země.