Rocky IV

82%

Komentáře a recenze 32

47 084 bodů
9.5
Sly za to jednou pořádně vzal a vznikl z toho nejlepší díl série. Už jen,že si napsal scénář,ztvárnil hlavní roli a sedl na režisérkou stoličku je na pořádnou poklonu. Tento díl miluju ze všech nejvíc. První díl nám sice dala tuhle kultovní postavu,ale čtvrtý díl nám k ní nadělil adekvátního protivníka. Ivan Drago v podání Lundgrena je bezcitný stroj s až nadlidskou silou. Kdo jiný je také Rockymu hoden,no ne?Akce v ringu je natočená doslova bombasticky (i když nereálně)- padají tvrdé rány a oba dva stojí až do posledního kola. Je to souboj dobra proti zlu - Amerika proti Rusku - odvěcí rivalové. Scéna kdy Rocky trénuje patří mezi mé nejoblíbenější.
29 697 bodů
9
Nejlepší díl. Nezapomenutelný Ivan Drago a nepřátelská atmosféra v tehdejším SSSR. Sylvester zahrál přitroublého boxera skvostně a je to jeho nevydařenější role. Ve čtyřce už je vyzrálejší a paradoxně nemá v hlavě vyboxováno, ale nabírá rozumu :) Český dabing dal navíc Rockymu ještě větší rozměr. Pro mě je to kult. Až do Rockyho 4, dále už se v tomto komentáři vyjadřovat nebudu.
28 387 bodů
10
V polovině 80. let byl Sylvester Stallone na vrcholu a bylo to znát ve všech směrech. Čtvrtý díl Rockyovské série je jiný. Je už koncipován jako ryze akční sportovní film. Určité životní poselství se i zde vyřkne, ale box už je to hlavní, o co jde především. Stejně tak jako u třetího dílu Ramba, i zde Sly velmi citelně zasáhnul do politiky, což výrazným způsobem zvýrazňuje mírovým projevem na konci snímku po vyhraném zápase. Povstane a zatleská i sám Gorbačov, který se šel na zápas podívat. Na filmu je znát technický pokrok a z boxu se stala ohromná komerční show. Tímto filmem vstoupil s velkou vervou do filmového světa Dolph Lundgren, jehož pojetí sověta Dragona je nezpochybnitelné a Sly udělal velice dobře, že ho do této role angažoval. Neporazitelná vysoká blond mlátička byla skutečným vyobrazením sovětského myšlení studené války. Snímek je podporován i mimořádně povedeným soundtrackem, který byl vytvořen velice zodpovědně. Nejkratší díl s celé série je adrenalinový dechberoucí snímek, který dává veliký důraz na akci a který svým pojetím dává najevo, jak má vypadat správný sportovní film.
8
Překvapivě vydařený díl. Soupeření USA a CCCP není, krom samotného závěru, tak přetažené za vlasy, jak jsem čekal, a přitom to má příjemný "ejtýs" nádech, kdy jde celou tu anabázi především brát s humorem.
7.5
Ideologický sportovní film, který je poplatný své době a éře Reaganovy Ameriky. Film má šablonovitý scénář, postavy napsané jak comicsové karikatury a perfektního záporáka Dolpha Lundgrena, který když se během natáčení do Slye omylem trefil, tak skončil na ARO. Únava materiálu je už ale dost znát.
8
Takřka všechno, co béčkové osmdesátky tak zdobilo a definovalo, je ve čtvrtém pokračování Rockyho výbušně a celkem dramaticky koncentrováno. Přestože tahle pohádka s klasickým boxerským schématem "dobro vs zlo" (aneb studená válka zdaleka neskončila) čpí až moc velkými frázemi a nadlidským hrdinstvím, vše je poskládáno přesně tak, aby se bavily i generace daleko po italském hřebci. Vždyť dobro vypadá tak sympaticky, poctivě a skromně, zatímco zlo je tolik studené, bezcitné a chamtivé, a finální souboj je emocionálně natolik strhující, že pokaždé stojím u obrazovky a nadávám na hnusné soudruhy, kteří poslali na chudáka Rockyho nadopovanou bestii. A to byl asi záměr.. :))
8
První Rocky byl v roce 1976 zjevením, které ze Sylvestera Stalloneho, který si krom hlavní role napsal i scénář udělalo nečekanou hvězdu od které se očekávalo, že se z něj stane herec vážných rolí ve filmech vážených režisérů. To, že se ze Sylvestera Stalloneho později stala hvězda akčních filmů a ta vážná herecká tvář se z něho nestala je dávno známá věc, daleko zajímavější je ale uvědomit jak moc velkým raketovým vývojem si prošla celá série Rockyho. Jednička byla v roce 1976 nezávislým snímkem, který se stal finančně velice úspěšným a navíc film Johna G. Avildsena dostal i Oscara za nejlepší film. Díky zájmu producentů následně Sylvester Stallone napsal i scénář k Rockymu II, který se musel obejít bez Avilsdsena a Rocky II se tak stal režijním debutem právě Stalloneho. Rocky II ale má v zásadě stejné DNA jako jednička a šlo pořád o vážný film. To až Rocky III byl částečným KO série, který má pořád své kvality, celý tento díl Rockyho ale působil trochu karikaturně ať už díky úvodu s Hulkem Hoganem nebo Mr. T v roli hlavního záporáka Clubber Langa. A přesto tuhle sérii ten nejlepší (nebo minimálně nejzábavnější) kousek čekal až v roce 1985 ve formě Rockyho IV, který je nejenom jedním z nejlepších vánočních filmů všech dob, ale je též nejlepším filmem o studené válce všech dob! Rocky IV možná není filmařsky nejvyspělejší díl série, přesto je ale snímkem, který sérii po Rockym III dokázal vrátit náboj do života a dokázal, že Rocky ještě nepatří do starého železa. Sylvester Stallone se už potřetí vrátil jako režisér a dokázal, že jako režisér nemá natočit působivé sekvence, což dokazuje i legendární závěrečný souboj s Ivanem Dragem. Je ale nutné si uvědomit, že je Rocky IV především ukázkovým snímkem doby ve které vznikl a to znamená jediné: Rocky IV je zcela očividně dílem 80. let! Rocky IV částečně definitivně ztratil tu vážnou tvář, kterou se mohl chlubit původní Rocky. Přibilo vtipnějších pasáží, tak trochu přehnaných momentů a především zde nesmí chybět robot a jasná politická ideologie ohledně tehdy probíhané studené války mezi USA a Ruskem. Hlavní konflikt mezi Rockym a Ivanem Dragem se tak skutečně odehrává na pozadí americké války a výsledek zápasu tak může potencionálně dokázat, která světová velmoc je na tom lépe. Na to samotný Rocky kašle a jde mu o jediné- Pomstu! Rocky IV nadále perfektně pracuje s postupným vývojem vztahu mezi jeho protagonistou a Apollo Creedem, který se z nepřítele stal přítelem. Hlavní zápletka se točí ohledně toho, že se Apollo Creed postaví Ivanu Dragovi a ukáže se, že tohohle Rusa hodně podcenil. Zatím co Apollo na jejich zápas nastoupí teatrálně za doprovodu Jamese Browna, Ivan Drago jen mlčí a kouká velmi odhodlaným způsobem, přičemž se nakonec ukáže, že Ivan svojí mlčenlivost skutečně dohání ránou háku. Ivan Drago je zde doslova vykreslen jako vraždící stroj na bázi robota, který si zabití Apolla nevezme moc k srdci, což Rockyho vyprovokuje k výzvě na zápas a definitivní ukázce toho, že USA je schopná Rusku nakopat prdel. Jak už ale bylo zmíněno tak o studenou válku zde prostě a jednoduše nejde. I v tomhle ohledu je Rocky IV tak trochu k pousmání, konfrontace Rusáka, který je trénován tou nejlepší dostupnou technologií a Američana, který je nucen trénovat po staru na Sibiři je ale o to více dech beroucí. Skvělá tréninková montáž za doprovodu klasické Gonna Fly Now, která je naprosto výborně sestříhaná je předehrou k naprosto parádnímu akčnímu momentu, kdy si Rocky jako nenáviděný Američan postupně získá srdce ruských diváků a nakonec dostane možnost během zápasu, který se odehrává na Štědrý den říct všem lidem, že by se měli mít všichni rádi, bez ohledu na to z jaké země jsou. Samo sebou jsou zde přehnané pasáže a těžko uvěřit, že by proslovu amerického zápasníka začali ve skutečném světě tleskat vrchní představitelé Sovětského svazu. Právě v tomhle ale tkví kouzlo Rockyho IV- Je tak zábavně přehnaný, že funguje. Rocky IV si došel celkem pro 9 nominací na Zlatou malinu a z toho jich 5 získal. Vůbec bych přitom neřekl, že je Sylvester Stallone špatný režisér nebo špatný herec, dokazuje to i fakt, že Stallone dokáže uhrát veškeré emoce v jediném videoklipu, který sestříhává zároveň všechny důležité pasáže všech dosavadních 4 filmů (korunu tomuhle sestřihu tak trochu nasadil český dabing, který se pokusil text písně přeložit se suchým hlasem Pavla Rímského). Osobně žiju v domnění, že někteří prostě nedokázali vstřebat to, že si série Rocky prošla raketovým vývojem a z nezávislého artového filmu se skutečně stala spíše akční zábava, což ale nutně nemusí být špatná věc. Zvlášť když to celé dopadlo ve finále lépe než právě Rocky III. Brigitte Nielsen je možná opravdu špatná herečka, ten robot je prostě přes čáru a celý film se chvílemi ubírá až příliš uvolněným směrem, přesto je to ale neskutečně zábavný snímek, který je skutečně nejlepším filmem z celé série. Ne vyloženě po filmařské stránce ani po stránce efektivního zpracování soubojů, ze všech filmů série je ale skutečně nejzábavnější, nejsteroidnější a nejživelnější. Tenhle film bravurně kombinuje odlehčené momenty a zároveň servíruje působivé vážné momenty jako je ten, kdy Rocky odhodlaný na vrcholu hory začne řvát ´´Drago!´´. To je definitivní konec předehry k nejosudovějšímu souboji celé série, který Dolpha Lundgrena udělal jedním z nejikoničtějších záporáků své doby. Osobně se už bez Rockyho IV na Vánoce nějaký ten pátek neobejdu a ten se tak velmi pravděpodobně stane součástí mého vánočního programu i v následujících letech. Je to skutečně nejen jeden z nejlepších vánočních filmů (je to vánoční film!), nejlepší film o sovětské válce (bez pardonu!) a přece jen i můj nejoblíbenější díl série. Rocky následně dostal menší pád na držku a Rocky V málem sérii utnul nejhorším možným způsobem, i proto bylo ale dobré Rockyho V ignorovat a na nějakou dobu brát jako tečku právě Rockyho IV. A to už je mnohem lepší varianta. A v poslední době jsem se navíc utvrdil i v tom, že skutečně efektivně funguje Double feature- Rocky IV+ Creed II. Rocky IV je možná ukázkovým filmem své doby, zároveň ale dodnes neztratil své kouzlo a dodnes je neskutečně zábavnou perličkou, která Rockyho představila ve vrcholné síle, kterou následně už nikdy nepřekonal. A i proto je tak snadné Rockyho IV milovat.......
6
Za kult, boje a Lundgrena, který zde vyhlíží jako rovnocenný soupeř.
9 279 bodů
10
Pro mě je Rocky IV absolutním vrcholem celé ságy! Vynikající úvod - Apollo jako moje nejoblíbenější postava je mimo, ale příběh dostane nesmírné obrátky... Návrat ke kořenům, co týká scén z tréninků! Tradiční způsoby vs. Moderní technologie. Vrcholem je i Pauliho humor, který tentokrát je naprosto geniálním kořením celého filmu. Finální souboj považuji za naprosto nejlepší moment všech Rockyho filmů. Úžasná řežba při znění elegantní leč zvučné hudby! No a ten závěr - divácká atmosféra a Rockyho řeč po zápase, to už je jen třešnička. 100%
9 025 bodů
9
Tak jsem ty předchozí díly přeskočil a šel rovnou na 4 a nelituji toho. Takhle nabušenou akční jízdu jsem dlouho, ale dlouho neviděl. Souboje plné adrenalinu, které se snad nikdy neokoukají a dají vám pocit, že můžete lámat skály a ničit vše, co vidíte. A ta montáž, že by i člověk bez fyzičky chtěl zajít do fitka a udělat ze sebe stroj na zabíjení. Sly se překonal a možná i první díl.