Občanský průkaz

75%

Komentáře a recenze 50

29 697 bodů
7
Občasný průkaz je povedeným kouskem, děj se odehrává za normalizace, což táhne. Svět tehdejších začínajících mániček je dle mého názoru zpracován dobře a autenticky. Mladí herci zahráli znuděné rockery, kteří nenávidí režim dobře, film má spád i humor.. dobrá práce.
6
Kdyby to nebylo tak dlouhé a kdyby dokázal scénář udržet niť, mohla by to být sice stylizovaná, ale docela zajímavá historka ze svojí doby, podobně jako Pelíšky, jen o něco méně rozňuňané. Takhle to ale prostě jen "je". Co do děje se mi těžko věří, že lidé všech postavení a věkových kategorií celé dny řešili pouze a výhradně politiku, jak vyznívá zde. Není to tak trochu opak normalizace? Ale to by mi mohl potvrdit, nebo vyvrátit jen někdo, kdo tehdá žil.
6
Jarchovský až moc vzpomíná na Pelíšky...někdy to je ku prospěchu filmu, nicméně vyčůranost a do jisté míry i umělost z tohohle snímku na mě mávají už z neskutečné dálky, a to tentokrát prostě nejsem schopný jen tak přejít. Takže žáden zázrak, ale jen dobrá komedie...6/10
7
Tak to se povedlo. Takový byl život v 70tých letech. Trocha humoru ale i temné stránky tamního režimu byli zachyceny vkusně.
9 025 bodů
4.5
Ach jo. Začíná mě docela štvát, že kdykoliv přijde nějaký úspěšný film, snaží se na něm přiživit všichni, včetně tvůrců onoho původního díla. Občanský průkaz chtěl být dalším Pupendem, co chtělo být dalšími Pelíšky, ale opět "Ty jsou jen jedny.". Místo toho sledujeme záznam (příběh má strukturu a vývoj, takže tomu příběh říkat rozhodně nebudu) života pár lidí, kteří bojují proti režimu, potažmo VB, tím, že zevlují, pijí a natrhávají si stránky v občance, zkrátka praví hrdinové. První půlka se proto dost táhne a nebýt pár světlých chvilek v půlce druhé, člověk se unudí k smrti. A kašlu na řeči "Takhle to tenkrát prostě bylo.", protože to dobrý film nedělá, stejně jako ho nedělá skvělá kamera, vynikající soundtrack a některý casting. To je pouze příjemný doplněk, umocňující zážitek, ale film zkrátka potřebuje příběh, aby bavil a ne jen ukázat plynoucí život s tím, že je to takhle reálnější. Realitu máme žít a ne ji sledovat v pohyblivých obrázcích, neboť od toho tu filmy přeci nejsou. Možná se pletu a soudě dle hodnocení jsem evidentně v menšině, ale od filmu zkrátka čekám něco jiného a tady jsem to nedostal.
avenis
avenis
8 056 bodů
10
Kdo v sedmdesátkách vyrůstal, ví o čem to je. Kdo ne, nechť věří, že je to sakra dobře natočený. Jako bych se probudila včera... Skvěle vybraný fundus, dobové účesy, brýle a všecko. A hlavně, ta tísnivá atmosféra, kdy děcka to až tak nevnímala, ale dospívacící už jo. A dospělí ku*evsky jo. Doporučuji jako doplněk učebních osnov dějepisu. (27.8.2021)
Floridsky
4 376 bodů
10
Tohle a Pelíšky - nejlepší tuzemský filmy! Nechápu, že neproměnil ani jednu z těch jedenácti nominací na Českýho Lva.
Schneefee
Schneefee
4 294 bodů
8
Hmm, co si jen o Občanském průkazu myslet. Místy mi to přišlo jako prapodivný mix Pelíšků a ...a bude hůř. Smích se střídal s úzkostí, po doznění titulků ale zůstala už jen úzkost a "depka". Nejsilnější scéna pro mě byla ta v podchodu, nejvtipnější ta s krtky. A málem bych zapoměla vyzdvihnout hudební stránku filmu, která se povedla na výbornou, hlavně Paranoid mi udělal radost.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
6.5
Skvělá výprava, dobrá hudba...asi to mělo být podle textů a situací humorné, ale spíš to bylo o popisu doby. Velká odvaha v obsazení hlavních hrdinů mladými "neherci ", hodně popisné a odvyprávěné v komentáři bez mražení v zádech, či lehkosti Pelíšků. Na české poměry "velký" film, který musel stát hodně úsilí. Nejlepší byl Vašek Kopta, škoda že neměli větší prostor ještě Sidonová, Macháček, Taclík, zajímavé figurky příběhu.
8
Komedie? To těžko tohle je spíš k pláči a k blití než k smíchu. A pro mě snad porvé důkaz, že se dokážeme štourat ve vlastní historii s nadsázkou a ironií nam tak vlastní :)).