Harry Potter a Princ dvojí krve

79%

Komentáře a recenze 65

8.5
Princ dvojí krve není rozhodně pro všechny. Ocení ho především milovníci knižní předlohy a vlastně celého Harryho světa. V tomto díle totiž razantně ubylo akce a více prostoru se zde věnuje konverzaci,emocím a vztahům mezi hlavními hrdiny. Atmosféra je však stále velmi dobrá a třeba taková Helen Bonham Carter je správně děsivá a každou scénu si krade pro sebe.
29 851 bodů
7
Dobrý nádech pro finále a po předchozím nepovedeném dílu je to návrat ke kvalitě. Harry je dospělý a začíná ztrácet vše kolem sebe a tak mi je i více sympatický a víc mu fandí.. Tento díl je předzvěstí toho co přijde, takže dobý tah. 70% ale stačí :)
28 422 bodů
9
Snímek je údajně jediným dílem, který je nemálo věrný své knižní předloze. Inu, to nechť posoudí čtenáři. I nadále platí, že přenést obsáhlý román do filmového scénáře i s dlouhou stopáží není nic jednoduchého. Každopádně je toto zpracování v jistém smyslu přelomové. Dramatizace je na výši a mile obsahuje i humorné pasáže na odlehčení. Temná atmosféra by se dala krájet a na konci diváka snad i citově zasáhne. Při srovnání s prvními díly je znát hodně velký posun jak dějově, tak i v oblasti fantasy. Místy to má dokonce co do činění až s hororem. Směr je tedy dán a tak je jistý předpoklad, jak se následující poslední díl bude dál vyvíjet.
6
Oproti pětce polovičaté. Táhne to dolů neschopný scenárista Kloves a Yatesovo vaření z vody (míněno v dobrém) už nemá ani tu vodu, ze které by čerpalo. Předloha je dlouhá nějakých pět set stran, přesto se v ní prakticky nic nestane. A stejně je na tom film. Podle špatné předlohy jistě jde natočit dobrý film, ale to musí být tvůrci ochotní a schopní se od ní oprostit.
8
Ne zas až taková pecka jako předchozí 3 filmy, ale pořád zatraceně návyková fantasy. 7.5/10
Fingon
16 886 bodů
8
70% Romanticko-komediální složka kvalitou vysoce převyšuje složku akčně-hororovou, film daleko více než kniha působí jako takové delší přemostění mezi pětkou a sedmičkou, Lenky Střelenky je moc málo, Hermiona je sexy a koště mezi nohama opravdu působí jako falický symbol. Mohlo to být lepší.
7.5
David Yates to měl tentokráte hodně těžké, protože Princ dvojí krve představuje v rámci knižní série spíše takovou mezihru, v níž se toho v konečném součtu zase tak moc neuděje a slouží hlavně jako odrazový můstek vstříc finálnímu dobrodružství. Ovšem jak se mi kniha velmi líbila a to ještě podrobnější zkoumání charakterů postav a jejich citového života se mi četlo více než příjemně, tak i s filmovou podobou si tvůrci poradili skoro na jedničku a já jsem strávil velmi pohodových 140 minut. Opět se výrazněji přihlásil o slovo i humor, konečně dostal více prostoru skvělý Michael Gambon a celá trojice mladých herců zase o něco více prokázala, že jejich sláva se v budoucnu jistě neomezí jen na hranice kouzelnického světa. Jedinou velkou výhradu bych tak měl ke scéně, kdy smrtijedi zapálili Doupě, protože ta byla sice pěkně natočená, ale v celkovém kontextu naprosto zbytečná a hlavně nesmyslná. Závěrečná půlhodinka ale jakékoli pochyby zase rychle smetla.
10
S filmovým Harry Potterem a Princem dvojí krve je to trochu složité. Na jednu stranu jde o jeden z nejtemnějších dílů celé série, zároveň je ovšem rozhodně tím nejvíce komediálním. Minimálně v něm rozhodně nejvíc verbálního, grimasního i situačního humoru. David Yates se ovšem zvládl po Fénixově řádu vrátit a tyhle přesně dvě roviny skvěle vybalancovat. Princ dvojí krve je totiž definitivně tím dílem, kdy postavy opouští dětství a musejí se postavit faktu, že zrovna probíhají temné časy. Které navíc mohou časem být ještě temnější. S odstupem času nejvíc výtek vůči filmové adaptaci Prince dvojí krve vzniká z pohoršení nad tím, že se Yates, scenárista Steve Kloves (který se po absenci u pátého dílu k sérii vrátil a opět se prokázal jako schopný kastrátor vaty) a spol. rozhodli dát přednost romantickým linkám a z filmu tak zmizelo spousty scén o minulosti Voldemorta. Síla Voldemorta ovšem přeci jen vždy tkvěla v záhadnosti a nejasnosti. Ve výsledku tak zbyli dvě flashbacky, které naznačí, že s Tomem Riddlem bylo od počátku něco v nepořádku a filmová adaptace přitom neprozradí příliš moc. I když je totiž v knihách Voldemort víceméně pojat jako čistokrevné zlo, knižní předloha se ho nakonec přeci jen tak trochu snaží obhájit. A samotná Rowlingová navíc prohlásila, že kdyby Tom Riddle hned svém narození nepřišel o matku, byl by nejspíš lepším člověkem. Důležitější je, že Hero Fiennes Tiffin (synovec Ralpha Fiennese) dokázal ztvárnit dostatečně znepokojivou verzi 11-letého Toma Riddlea, Frank Dillane zase Toma Riddlea v pubertálním věku, která dokáže mást tělem. Princ dvojí krve má zásadní handicap v tom, že je předposledním dílem série a musí tak především připravit půdu pro velké finále. Ukázat, že by Harry Potter rád prožil normální středoškolský život plný romance, zábavy s přáteli a koníčky jako Famfrpál, jeho status vyvoleného a fakt, že Harrymu Potterovi je cizí stát v koutě, je prostě zásadní překážkou. David Yates se naštěstí opět projevil jako tvůrce, který má pro dialogové scény neskutečné vcítění, dokáže v nich dirigovat herce a emoce jsou tak snadno na skladě. Humoru je tu sice požehnaně, přesto Yatesovo pojetí zůstává do velké míry špinavější. Stačí ostatně už samotný otvírák filmu, kdy se útočí na kouzelnický i mudlovský svět, projevování strachu ze všech stran a především ukázka toho, že skutečně už ani v Bradavicích není bezpečno. Yates měl i tentokrát v malíku vizuál a mnoho šikovných audiovizuálních nápadů, Alan Rickman, Michael Gambon či nováček Jim Broadment poté mohli bez problému dokázat své herecké umy (zvláště Broadment jehož Horácio Křiklan je sice zdrojem mnoha humorných situací, zároveň se ovšem ukazuje, že je dost možná jednou z nejtragičtějších postav celého světa). Výraznější úlohu navíc dostává i Draco Malfoy v podání Toma Feltona, kdy se i tady ukazuje, že to s nejméně oblíbeným spolužákem Harryho Pottera též není zas tak černobílé. Jak bylo snadné Draca Malfoye celou ságu nenávidět, šestá epizoda tomu minimálně zvládá podlomovat led. Mladí herci ostatně zvládli držet krok se svými zkušenějšími hereckými kolegy, Emma Watson zde ostatně má pár momentů, které mohli začít zavírat pusu těm, kteří pochybovali o jejím hereckém talentu. Daniel Radcliffe funguje jako parádní protagonista, kdy je celkově v Yatesových filmech Harry Potter zajímavější postavou a Rupert Grint má alespoň v pár momentech prostor předvést své nedoceněné komediální nadání. Přesto Evanna Lynch jako Lenka Láskorádová celou dobu působí dojmem, že si svou roli užívá nejvíc a i díky tomu jsou prakticky každé momenty se střelenkou k zulíbání. Nicholas Hooper po Fénixově řádu opět dokázal přijít se silnými hudebními motivy (soundtrack upoutá pozornost už při nájezdu loga studia Warner Bros. a rekonstrukci závěru Fénixova řádu), kdy jeho hudba zvládá motivy rozvernější a veselejší sednoucí přesně k těm milým a komediálním momentům, stejně tak ovšem i motivy, které sedí k vážnějším sekvencím či sekvencím, kdy jde někomu právě o život. John Wililams zůstal nepřekonaný (jeho nepolapitelnost ostatně vždy u jeho nástupců připomene využití Hedwig’s Theme), Hooper ovšem s odstupem času (se vší úctou k Patricku Doyleovi i Alexandremu Desplatovi) udělal po Williamsovi po hudební stránce dost možná druhý největší dojem v rámci celé série. Finále navíc funguje přesně tak, jak by tak zásadní dějový kotrmelec měl fungovat. Funguje u toho husina, emoce, celé to přijde náhle odnikud a ještě dlouhou dobu to trvá celé zpracovat. Zrovna tento moment jde poté vnímat jako ten, kdy Harry Potter musí definitivně dospět a postavit se na vlastní nohy. A funguje to celé i jako brilantní předehra pro finále. Finální moment, kdy se v melancholii hrdinové rozjímají nad krásou Bradavic, které už nikdy nebudou stejné, je to silné. Humoru je možná jen v rámci Prince dvojí krve v jistých momentech až příliš, stejně tak zamrzí, že i přes fakt, že jsou ony romantické linky velmi důležité v oblasti rozvoje postava a především budování pro nevyhnutelné oběti, přeci jen by to možná chtěl útlum. Nadále sice platí, že čím méně o minulosti Voldemorta, tím lépe, minimálně pár minut a vysvětlování zásadních otázek by ovšem filmu rozhodně prospělo. A háček tkví i v tom, že je Princ dvojí krve prostě stavidlem pro finále. Ovšem pořád stavidlem, které půdu pro finále připravuje solidně. Po Princi dvojí krve vlastně nebylo jisté, zda se Yates chopí i režie posledních dvou filmů (sedmičky rozdělné do dvou částí), po Fénixově řádu a Princi dvojí krve ovšem volba jasně dávala smysl. Yates si mohl dokončit svou temnější trilogii (respektive tetralogii) a finále Harryho Pottera mohlo dostat šikovného režiséra, který z jednotlivých momentů prakticky vždy vymačkal maximum. Důkazy je třeba hledat nejen u Fénixova řádu, ale právě i u Prince dvojí krve.... Viděno v kině:3x
8
Takový modernější a o něco nudnější Harry Potter. Vcelku dobře natočeno a dá se u tohoto filmu bavit. Film se zdá být takový dospělejší, vyzrálejší.
9 318 bodů
8
David Yates se ujímá svého druhého Harryho Pottera, čímž dorovnává Chrise Columbuse a společně se tak dělili o první příčku v počtu zrežírovaných filmů. Přes úspěch u minulého filmu však nezůstává Michael Goldberg a utíká před adaptací nejoblíbenějšího knižního titulu série, takže se ke značce po krátké pauze vrací zase odzkoušený Steve Kloves. Jenže stojí před ním stejně těžký úkol, jaký by čekal i Goldberga. Oblíbenost šesté knihy spočívá především v cestování uvnitř světa vzpomínek na Voldemorta a právě tyhle objevovací cesty, které vyplňují setkávání Harryho a Brumbála, jsou okamžitě tím nejpoutavějším, co předloha nabízí. A tak něco podobného by divák očekával i v případě filmové adaptace a současně i to je filmu nakonec vyčítáno, když těmto "cestám" nedá takový prostor.. Jenže, kdo četl knížku a vybaví si ty vzpomínky, tak rázem vidíte, že spousta postav, které se ve vzpomínkách vyskytují nejsou ve filmovém světě nikterak známé, či zkrátka o čem pojednávají by nakonec mohlo způsobit delší vytrhnutí z plynulého příběhu, a proto by mohlo jejich přenesení na plátno diváka spíše zmást. Chápu rozhodnutí osekat setkání jen do dvou vzpomínek, které jsou nakonec přece jen ty nejklíčovější pro celý příběh.. Dalším postřehem je, co se stane, když z filmu vyjmete všechny linky týkající se Voldemorta.. Zůstane vám malinko tradiční příběh o dvou milostných trojúhelnících, z nichž naše ústřední trojice vychází trošku za sociálně nepřizpůsobivé jedince, kteří po většinu času mají tendenci sklouznout k fňukání namísto činů.. Ačkoli si myslím, že náznaky obou dvou vztahů tu byly od počátku filmové série, tak je pravda, že zlom jaký v nich vytváří šestý film, je značný. A třeba právě "romance" Harryho a Ginny stojí především na divákovi samotném, zda mu tohle stačí, či nikoli.. Přes dlouhých 145 minut, což je nakonec i nejdelší díl série, toho nedostáváme tolik, ale v čem se to liší oproti tomu, kolik jsme toho měli v předchozích filmech?.. Problémem není nepříliš poutavý příběh, nýbrž atmosféra jaká vězní diváka uvnitř všudypřítomné deprese. Diváci se nenudí, oni se bojí, že jim série končí.. Hned od začátku si film razí daleko temnější tón, který skutečně působí, jakože zlo je zpět mezi námi. Harryho úvod v mudlovském světě je určitě tím nejdepresivnějším, pocit, že na světě zůstal už opravdu bez rodiny, když v předchozím filmu ztratil jedinou jiskřičku naděje na plnohodnotný rodinný život. Stejně tak náš poslední rok uvnitř Bradavic působí poněkud suše.. Ale o čem měli psát, když další vzpomínky by nedávaly smysl.. A tak sklouzávají k tomu osvědčenému, co fungovalo v dřívějších dílech.. Třeba famfrpál, anebo ukázka některých hodin.. Avšak právě tady nám příběh prezentuje, že nastávají nové časy.. Na tradiční Vánoční atmosféru nám váže zdemolování Wesleyovic doupěte. Anebo ve škole se neustále musí mít naši hrdinové na pozoru poté, co zjistili, že Draco má v plánu si školní rok více uzmout pro sebe.. Příběh nepůsobí moc celistvě a když Harry a divák zjistí o existenci Prince dvojí krve a nakonec i jeho totožnosti, vkrádá se mi tak hned několik úvah... Nebyl přece jen pro výuku lektvarů tím pravým, když dokázal upravit učebnici v tolika ohledech, aby došel k cíli.. Šestý film jde chápat jako příběhové intermezzo, jaké diváka zkouší poslat do světa, před jakým nás varoval Sirius, ale především mu dát úvod, pro nadcházející finále.. Podle velké většiny ten vůbec nejlepší knižní díl, tak jak je možné, že jeho filmová adaptace dopadla takto a tolik lidí ji nepřijalo? Přes dlouhých 145 minut jde o nejdelší díl série a to bohužel i pocitově, přitom se tam toho neděje dvakrát mnoho. Hned od začátku si to razí výrazně temnější tón a divně sentimentálního Brumbála. První akčnější bonbónek přijde až s útokem na Wesleyjovic sídlo, kde tím napětím některými kreativními kamerovými prvky jde nakonec o nejlepší část celého šestého aktu. Fanoušci knihu milují hlavně proto Harryho odkrývání Voldemortových vzpomínek v myslánce a i ve filmu mám hrozný hype, kdykoli nám dávají další střípek, ale je jich tak málo, neutvoří to stejný obraz jako v knize, navíc Křiklanova vzpomínka je přes svoji důležitost podaná divně.. Extrémně chválím výběr Franka Dillana to role Toma Marvolo Riddlea, od začátku jde z něj divné pocity a hraje to s elegantní lehkostí, že mě určitě baví. Tvůrci namísto toho, aby všechno vsadili do vzpomínek, tak nám jich neukázali moc (a některé si ještě pomrvili), ale to jinak nešlo, nýbrž místo toho sledujeme dva milostné trojúhelníky hlavních postav, které poměrně násilně ukazují, že už nesledujeme děti. Razí si to nejtemnější styl vůbec a přesto z toho nejde taková deprese jako by měla. K osekání knižní předloze však dovedla tvůrce i sama Rowlingová, která svoje představy do budoucna tak možná prozradila Alanaovi Rickmanovi aka Snapeovi, ale ve zbytku pokaždé musel Kloves vykřesat něco, co smyslně navazuje na předchozí filmy. A právě v šestém filmu už se začali některé rozhodnutí postupně nevyplácet. Postavy, které třeba hrají prim nám ani nejsou představeny.. Nakonec se docela k nevíře, jak dobře pořád šesté zpracování působí... Osobně si radši pustím tenhle film než dětskou dvojku. Tady aspoň dostáváme největší Brumbálův prostor a skutečně poznáváme jeho vztah s Harrym a současně blíže nahlížíme k tomu, jak Brumbál přemýšlel. Zpětně po skončení celé série u mě ta postava malinko padá, ale o tom až jindy.. Finální šokující krok patří k jasně nejpřekvapivějším příběhovým kotrmelcům v celé oxalogii vůbec.. Nicméně jeho součástí je i krajně nenápadná skutečnost, jaká výrazně zamíchá zbytkem nadcházejícího dění. A nedá se zapomenout na několikanásobně silnější všudy přítomnu beznaděj a zmar, který při porovnání se vším s čím přišly předchozí filmy z podobného ranku, se téměř nedá srovnávat. Lusknutím prstu přícházíme o něco, na čem si nás tvůrci drželi od prvních záběrů ve filmu, přece jen jde o postavu, která opravdu uvádí i první filmový příběh.. Šestý film odvádí nejtěžší práci z celé Potterovské série, kterou mu většina fanoušků i po letech dává sežrat a co hůře viní za to i samotné tvůrce.. Nicméně nejde o chybu, nýbrž o nevyhnutelné vyústění chaotického postupného vznikání předloh. A tak když se na to takhle podívám, pořád musím uznat, že jsem tenhle díl měl rád.. Je mi vcelku jedno, že "Ron se s tím smířil.", ale jako celek se všemi těmi hodinami lektvarů a skvěle fungující až rodinné chemii všech představitelů jde o vyhovující film z tohoto světa a opravdu platí, že po něm sáhnu spíše než po některých jiných. A nakonec zpětně tenhle film cením o dost více, než je tomu všeobecně. Přerod z studentíků na dospělé je tu a vstup do finální části byl minimálně udělán se vší důstojností.. Jen si dovolím na závěr jednu myšlenku.. stálo to tomu Brumbálovi za to, vždyť on zemřel, aby zanechal trojlístek bez informací, s falešným viteálem a navíc je vrhl do bojů, o kterých si nemohl snad ani myslet, že to zvládnou.. Tak bych uzavřel nejrozporuplnější film série, jemuž ale podkopává nohy tolik faktorů, že výsledek je zázrak. Dveře do finále jsou však vykopnuty! 85%