Tmavomodrý svět

79%

Zajímavosti 33

  • Film navštívilo v kinech 1 196 520 diváků a vydělal 89 021 318 Kč.
  • Uznání v každoroční anketě "10 Actors to Watch" prestižního časopisu Variety za svůj herecký výkon získal debutující Kryštof Hádek.
  • Další světové festivalové projekce se uskutečnily 10. října 2001 na MFF v Los Angeles a 13. listopadu 2001 na MFF v Londýně.
  • V rámci 26. ročníku MFF v Torontu proběhlo 9. září 2001 galapředstavení filmu, jež bylo zároveň jeho světovou premiérou.
  • Na filmových tricích se začalo pracovat s dvouletým předstihem.
  • Kožená kukla a rukavice, jež má na sobě Ondřej Vetchý, patřily Karlu Kuttelwascherovi, legendárnímu esu 1. perutě, jenž byl považován za jednoho z nejlepších nočních stíhačů II. světové války.
  • Studio Universal Production Partners, které se podílelo např. na filmu Talentovaný pan Ripley, vyrobilo celkem 189 trikových záběrů o délce asi 10 minut.
  • Realizačně nejnáročnější scénou bylo nouzové přistání pilota Vojtíška na louce ve Francii. Pro tento jediný záběr byla navržena speciální konstrukce - model letadla v měřítku 1:4. Ten byl zavěšen na rameno, jež se pohybovalo po kolejnici, přičemž potřebnou dynamiku dodávalo pohybu bungee-jumpingové lano. Trikově pak byla vyretušována nosná konstrukce letadla, přidán kouř a mraky.
  • Ondřej Vetchý nosí na zápěstí také unikátní „psí známku“, s níž vzlétal do skutečného boje inženýr Karel Langhammer z 311. bombardovací perutě.
  • Ne všechny předměty a oblečení jsou samozřejmě originály. Šedomodré stejnokroje a čepice českých důstojníků z devětatřicátého roku byly ušity podle dobových fotografií, nové jsou i speciálně vyrobené letecké kombinézy, brýle a další doplňky.
  • Ve filmu bylo použito mnoho historických originálních "maličkostí" od odznaků a pouzder na pistole přes záchranné čluny a vesty až po celou uniformu plukovníka Billa Adamse či padáky s původními přezkami, jednu kompletní přístrojová deska Spitfiru nebo skutečnou radiostanici i s bakelitovými sluchátky.
  • Makety Spitfirů byly tak dokonalé, že se oba angličtí piloti místo ke svým strojům občas rozběhli k těm laminátovým.
  • V průběhu natáčení nedošlo k žádné vážnější nehodě. Jen jediný úraz - zlomeninu nohy - si přivodil rozvášněný komparsista při fotbale.
  • Při natáčení z vrtulníku musely Spitfiry snížit svou obvyklou rychlost na půlku, aby neuletěly ze záběru.
  • Ve filmové historii dosud nikdy nebyly letící Spitfiry tak blízko kameře.
  • Pro nasnímání letících Spitfirů posloužilo rozjeté auto s plošinou a bombardér B-25 Mitchell, v němž byly umístěny celkem čtyři kamery.
  • Natáčení začalo 27. března 2000, trvalo 102 dní, a probíhalo především v Čechách.
  • Anglické letiště nechal architekt Jan Vlasák postavit v prostoru bývalého vojenského letiště Hradčany. Filmové letiště Fowlmere bylo postaveno za pouhé dva měsíce.
  • V továrních halách ČKD se natáčely také scény z vězení. Otřískané dveře cel a zašlé záchody i se splachovacími řetízky byly zapůjčeny z uherskohradišťské věznice. Kvůli šíři obrazu byly použity i objemné kamery, které přenášeli dva silní muži, a objektivy použité i při natáčení Star Wars - ty byly pro svou tíhu převáženy dokonce na valníku.
  • Výraznější kusy nábytku (např. pohovka v Susanině obývacím pokoji) byly kvůli vyvolání autentického dojmu přivezeny přímo z Británie.
  • Vnitřek domu, v němž bydlí ve filmu Susan s londýnskými dětmi, vyrostl v prázdné hale pražského podniku ČKD.
  • Celý projekt s finálním rozpočtem 240 milionů korun se podařilo finančně zabezpečit hlavně díky producentu Ericu Abrahamovi.
  • Aby se tvůrci vyvarovali historických chyb, letadlům byla přidělena jednotná výzbroj i kamufláž, odpovídající období Bitvy o Anglii, tedy roku 1940.
  • Scéna, kdy je bombardován německý vlak, se musela točit dvakrát. Už natočený materiál byl totiž při zpracování na Barrandově poničen.
  • Nejnákladnější scéna celého filmu je útok Spitfiru na německý vlak. Scéna byla dražší, než celý film Kolja.
  • Ve své době nejdražší český film - stál 8 milionů dolarů.
  • Historické Spitfiry pilotovali Nigel Lamb (bývalý automobilový závodník) a Robs Lamplough (syn velitele letky RAF a bývalý válečný pilot v Zimbabwe). Padesátník Nigel létal na Spitfiru MkVb, zapůjčeném se sbírky The Fighter Collection, sedmdesátník Robs řídil svůj vlastní stroj MkVIII.
  • Záběry na moři se měly původně natáčet přímo ve vodách kanálu La Manche. Producenti filmu Jan Svěrák a Eric Abraham se ale nakonec rozhodli pro JAR, hlavně kvůli nižším cenám a divočeji vypadajícímu, přesto relativně teplému, moři (15 °C).
  • Snímek byl natočen na Cinemascope (formát s maximální možnou šířkou). Širokoúhlý záběr s sebou nesl i komplikace a zvýšené požadavky na aranžování scén. Např. lustry se musely zavěšovat níže, herci a stoly naopak stavět na špalky atd.
  • Svěrákovi se nechali inspirovat vyprávěním asi třiceti skutečných válečných pilotů z ČR a Anglie, nejvíc ale generála Františka Fajtla a generála Antonína Lišky. Rovněž vyslechli vdovy po těch, co už zemřeli.
  • Na filmu začali Zdeněk a Jan Svěrákovi pracovat již během dokončování Kolji v roce 1996.
  • Ve filmu byly použity kostýmy ušité pro film Nebeští jezdci.
  • Celý film je natočený pouze pomocí dvou funkčních Spitfirů. Ostatní letadla jsou modely nebo počítačové triky. Pronájem Spitfiru přišel na 300 tisíc korun za hodinu. Filmaři je měli k dispozici jen na dva týdny.