Den poté

70%

Zajímavosti 11

  • Obrazové materiály o tom, jak se chová tornádo, když vtrhne do města, téměř neexistují, takže i tady se museli tvůrci spolehnout na vlastní fantazii. Využili záběry skutečných tornád v krajině, podle nich vytvořili rozmanité počítačové modely a ty zasadili do předtočených záběrů měst.
  • To, co bylo při vytváření iluze ledových plání a zamrzlých měst zřejmě nejdůležitější, bylo zvládnout lámání světla. Před pár lety přitom ještě software, který by dokázal věrně simulovat odrážení světelných paprsků, vůbec neexistoval.
  • Než mohl vzniknout složitý a dlouhý záběr, kdy kamera z ptačí perspektivy zabírá arktické ledové masy, bylo potřeba vše přichystat v počítači. Sochař nejprve vytesal fyzický model ledovců, ten se s ručním scannerem načetl do počítače, kde se dále upravoval.
  • Tvůrci neměli k dispozici žádné záběry tříštících se ledovců, takže museli improvizovat. Aby se všechny kusy ledu pohybovaly věrně, najali nakonec na jejich rozpohybování odborníky na animaci filmových postaviček.
  • Na problémy narazil režisér Roland Emmerich při výrobě triků pro scénu, kde obří přílivová vlna likviduje New York. Spolupráce začínala s jedinou trikovou společností, ale nakonec se na výrobě triků podílelo 12 studií současně.
  • Roland Emmerich našel insipiraci pro film v knize „The Coming Global Superstorm“ od Arta Bella a Whitleyho Striebera.
  • Film nemá nic společného s knihou „The Day After Tommorow“ Allana Folsoma, která byla hitem v roce 1994. Konspirační thriller v hlavní roli s Piercem Brosnanem podle daného díla je v produkci již několik let.
  • Aby mohl Roland Emmerich natočit snímek plný katastrof, musel nejdříve okřesat rozpočet. Proto se ve filmu místo původně zamýšleného Mela Gibsona objevil levnější Dennis Quaid a sám režisér vykročil na tenký led výměnou 10-milionového honoráře za 10% ze zisku.
  • Studio 20th Century Fox vyhrálo práva na projekt za 125 mil. dolarů na aukci, kdy bylo úspěšnější než např. DreamWorks, Universal či Warner Bros. Film byl původně určený na léto 2003, ale obrovské množství speciálních efektů jeho výrobu podstatně prodloužilo.
  • Téměř všechny katastrofické jevy zachycené ve filmu se ve skutečnosti mohou stát, ale ne tak rychle, jako na velkém plátně. V reálném životě by příroda na takovéto změny potřebovala stovky let.
  • Premiérový víkend přinesl mistrovi katastrofických filmů Rolandovi Emmerichovi 68,7 mil. dolarů, což byl v té době nejlepší výdělek v jeho kariéře. Jelikož tento víkend byl prodloužený – šlo o tzv. Memorial Day – celková tržba byla ještě o 17,2 mil. vyšší. Den poté byl uveden zároveň v 110 zemích a vygeneroval největší výdělek pro film, který není sequelem – 155 milionů.