Mustangové

72%

Komentáře a recenze 2

8
Až na mírnou schematičnost jistě velmi silný film o skupince ztracených existencí, které se marně snaží najít své štěstí. Zřejmě životní výkon Marilyn Monroe, ovšem Wallach všechny přehrává bez problému.
8 589 bodů
7
Mustangové lze rovněž chápat jako post-western, páč je dějově situován v moderní době, ale obsahuje prvky nadžánru a případně se skrze postavy melancholicky obrací k době, která již pominula. Mustangové jsou filmem o několika postavách, kteří jsou jaksi ztraceni sami v sobě, ohlíží se do minulosti, protože neví, co s budoucností a spíše přežívají, než aby žili - nejsou sice zavřeni v nějakém kanclu, jenom se tak poflakují a sem tam si něco přivydělají odchytem divokých mustangů, které následně prodají na zpracování do jídla pro psy. Z toho nadšení nejsou, protože mají koně rádi, ale furt radši přetrpí tohle než práci... Lze již vytušit, že to není příliš dramaticky orientovaný film. Vynahrazuje to však atmosféra, která je velmi melancholická a rozvolněná. Z prvních 70 minut jsem byl nadšen. Bavily mě herci, interakci mezi postavami i témata, která se rozvíjela, jenže ke konci mě to již trochu ztrácelo. Příběh se dostatečně rafinovaně neutahoval, protože scénárista dostatečně neprokreslil své motivy. Ačkoliv je zřejmé, co chtěl vylíčit a jaké scény jsou pro jaké postavy klíčové (viz třeba Gableovo zkrocení divokého mustanga), tak to pořádně neseplo, protože si mě dost důmyslně nepovodil. Film je to pozoruhodný i proto, že jeho 3 hlavní herci zemřeli nedlouho po jeho uvedení (pro dva z nich to byl poslední film): Elegán třicátých a čtyřicátých let, Clark Gable, byl ve svých 59 již příliš vychlastaný a vyčerpaný, takže zkolaboval pár dní poté. Zbytky síly mu vzala tehdy již na práškách těžce závislá Marilyn Monroe, jejíž pozdní příchody nutily Gableovo vyschlé srdce setrvávat v úmorném vedru, které jde na filmu cítit. V tom filmu je prostě vedro a Marilyno uvzdychané herectví do toho skvěle zapadá (ačkoliv to někomu může připadat příliš afektované, příliš umělé - taková ale byla její herecká persona). Montgomery Clift se sice zasebevraždil sice až 5 let po uvedení tohoto filmu, ale svědčí to o tom, že film plný ztracený postav odehráli velcí herci, kteří si rovněž nesli své kříže a nebyli schopni náležitě dožít.  ____A těm, které film zaujal, doporučuji také Huda.