Strašáci

78%
Strašáci
Plakát traileru
Děkuji za Váš komentář. Nechtěl jsem, abyste si ten film užil. Měl jsem v úmyslu Vás přimět k bližšímu pohledu na Vaši vlastní duši. Tolik Sam Peckinpah a jeho reakce na dopis diváka, pobouřeného intenzitou násilí zobrazeného ve snímku Strašáci. Příběh amerického matematika Davida (Dustin Hoffman) a jeho frivolní manželky Amy, kteří se v opuštěném domě na anglickém venkově stanou objekty brutálního útoku rozběsněných vesničanů, představuje Peckinpahovu nejvíce zneklidňující studii násilí skrytého hluboko uvnitř mírumilovného jedince, jenž je v určitý kritický okamžik nucen bojovat o holé přežití. Studii působivou i díky rafinovanému použití zpomalených záběrů a rychlého střihu, zejména v závěrečném, delirickém dobývání domu, které bez konvence westernových přestřelek působí snad až příliš reálně. Strašáci vynikají fascinující schopností zabránit divákovi v zaujmutí bezpečné distance od sledovaného dění a nutí jej k často nepříliš lichotivému pohledu dovnitř sebe samého. Už úvodní sekvence s dětmi trápícími psa, která odkazuje k podobné činnosti v úvodu Divoké bandy (jen pes je nahrazen škorpiónem a červenými mravenci), svědčí o režisérově spíše skeptickém názoru na světlé zítřky humanity. (MFF Karlovy Vary)



Pete69
Pete69
29 851 bodů
7
Partička anglických buranů dělá nepříjemnosti v celém městečku, znásilňuje, bere právo do vlastních rukou a vyvrcholí to psychoobléháním domu. Atmosféra zvláštní, občas je to mrazivé, občas nuda. Zvláštní film, 70% si ale podle mě zaslouží. Bez Dustina Hoffmana by to nebylo tak dobré.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
7
Podle mě nevhodně obsazený buranský thriller, který Peckinpah sice natočit umí, ale nějak mi to celé nesedlo. Ten myšlenkový přesah, který tam má být, ovšem nevidím.
lamps
lamps
15 156 bodů
7.5
Sedmdesátá léta v plné parádě a přesně tak, jak je máme ve filmovém průmyslu rádi. Komorní příběh o kruté psychické újmě a jejích následcích podávaný bez zbytečných klišé a se spalující intenzitou, která se neskrývá ani tak v závěrečné krvavé pasáži, jako spíše ve způsobu, jakým Peckinpah celý děj zprostředkovává. Odpudiví vesničané na každém kroku, dusivá atmosféra pronikající i mezi ústřední manželskou dvojici a konečně výborný střih a hudba, prostřednictvím kterých nechává Peckinpah diváka prožít příběh hlavních postav daleko intenzivněji než jen zrakem a sluchem. Také Hoffman jako velmi atypický filmový hrdina potvrdil své obrovské herecké nadání a velká část snímku patří právě jemu. Úplnou spokojenost mi paradoxně oddaluje právě závěrečná strhující zabíjená, která se mi přes veškerou preciznost zdála poněkud nevěrohodná, a také nejasný a podivný postoj hlavní ženské postavy (na čí straně vlastně nakonec stála?). Jinak ale po všech stránkách výborná podívaná, jejíž kvality pouze oscarová nominace za hudbu zdaleka nevystihuje.

Dodatečné informace

Původní název:
Adespota skylia (více)
  • USA Strašáci
  • USA Adespota skylia
  • USA Cães de Palha
  • USA Cane di paglia
  • USA De galna hundarna
  • USA Köpekler
  • USA Køterne
  • USA Les chiens de paille
  • USA Nedzne psy
  • USA Olkikoirat
  • USA Perros de paja
  • USA Psi od slame
  • USA Sam Peckinpah's Straw Dogs
  • USA Sob o Domínio do Medo
  • USA Straw Dogs
  • USA Straw dogs - De galna hundarna
  • USA Straw Dogs - det galna gänget
  • USA Szalmakutyák
  • USA Wer Gewalt sät
Země původu:
USA, Velká Británie
Rozpočet:
2,2 mil. USD
Tržby:
3,25 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění