Ghost Dog - Cesta samuraje

78%

Komentáře a recenze 9

Dle počtu bodů
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
10
Úžasný melting pot kultur. Jarmusch opět točí o globalizaci a o ztracenosti a bezradnosti jedince v dnešní době. A ukazuje, že tahle poloha mu prostě svědčí. Vynikající.
muzz
muzz
18 035 bodů
9
Film s brilantní atmosférou. Černý samuraj se celou dobu tváří tak vážně, že je dopředu jasné, že to neskončí dobře. Hudba ve filmu je skvělá, je to snad jediný hiphop co jsem kdy vzal na milost :) Skvělý zážitek.
Fingon
16 886 bodů
6
Střílí se tu vrazi medvídků i olezlí mafiáni s prošlou záruční dobou, v televizi neběží nic než animáky a kniha Rašomon jde z ruky do ruky (Kurosawa podle ní natočil fílm, jak víme), ale bohužel se ta Cesta samuraje dost vlekla.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Ghost Dog je osamělý statný černoch žijící mezi holuby, který se živí jako nájemný vrah řídící se samurajskými kodexy. Jednoho dne se dostane na seznam nepohodlných členů a musí být zabit. Ghost Dog, ale nechce zemřít tímto způsobem a tak nejdříve zabije členy gangu, aby mohl zemřít se ctí. Musí být zabít svým pánem, který mu zachránil život a jehož samurajem se tak stal. Ikona amerického nezávislého filmu Jim Jarmush natočil vynikající film, který zaujme svébytnou poetikou a strhujícím výkonem Foresta Whitakera. Typově přesné je také obsazení mafiánů mezi nimiž exceluje Henry Silva.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Možná nejlepší Jarmusch. Nebýt jeho nadpozemské režie, ten snímek by zapadl mezi desítky dalších na podobné téma a za pár let by si na něj nikdo ani nevzpomněl. Takhle je z toho ale skoro kultovní záležitost s podmanivým příběhem, prostým a současně jedinečným zakončením a v neposlední řadě s výtečným Whitakerem, který toho sice moc nenamluví, ale o to víc vynikne jeho herecké mistrovství. Některé hlášky dokonale odzbrojující, dějová linka s upovídaným francouzským zmrzlinářem naprosto skvělá a zvláštní hudba od RZA to všechno krásně podbarvuje. Nejlepší je ale stejně ten závěrečný citát, který celý film i s jeho myšlením trefně charakterizoval.. Nebo ne? :)
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Jim Jarmusch bývá mnohými označován za krále nezávislého filmu, minimálně alespoň jednou z nejstěžejnějších osobností nezávislého filmu. Upoutat na sebe dokázal především snímkem Mrtvý muž s Johnny Deppem v hlavní roli, povídkovou podívanou Kafe a cigára či právě snímkem Ghost Dog - Cesta samuraje. Psal se rok 1999 a Jim Jarmusch natočil gangsterku. Jenže dle očekávání velmi osobitou a neobvyklou gangsterku, která po vzoru většiny Jarmuschovy tvorby vsadila na filozofické úvahy nad smyslem existence. Film, ve kterém se střetává americká, italská a japonská kultura a ten případ, kdy Jarmusch natočil svůj dost možná nejlepší film. A dost možná i ten nejsnesitelnější film i pro mainstreamové publikum. Jim Jarmusch si u svých filmů vždy uměl ohlídat vizuál, vizuální stránkou Ghost Dog dokáže diváka vtáhnout už samotného počátku. Kontrast samurajských mouder a hip-hopové muziky (za výtečným soundtrackem stojí RZA) už tehdy mohl na samotném počátku předpovědět velmi neobvyklou podívanou. A to se pak divák seznámí s Ghost Dogem v podání Foresta Whitakera, začne přibývat nálož černého humoru a pak jen stačí sledovat, jak se před divákem formuje jedna z nejspecifičtějších gangsterek všech dob. I proto, že v žádné jiné gangsterce byste snad nenašli tolik filozofického hloubání. V odstupem času se dá jen diskutovat nad tím, zda se Jarmusch v rámci své modernější tvorby kapánek nevyčerpal, v roce 1999 ovšem realizoval skutečně inovativní podívanou, která se zvládla nerozpadnout pod rukama. Jako na horské dráze se přitom v průběhu filmu střídají pocity zábavnosti i smutku, jde přesně o ten typ filmu, který toho v sobě skrývá opravdu mnoho a divák toho může více a více nalézt při každém dalším zhlédnutí. Ghost Dog měl daleko k povrchní artové podívané, stal se ryzím uměleckým dílem. Lehký nádech parodie, který se vysmíval mafiánským klišé a přitom čistá snaha o pochopení kodexu Bushido a pravidla cti, loajity a přátelství. Forest Whitaker je v titulní roli naprosto fenomenální, především i proto, že dokázal dodat postavě Ghost Doga duši a vykreslit pod skořápkou solidně komplikovaný charakter. Ghost Dog nevynikal jen specifickou vizáží, ale především svými charakteristikami, které z něj udělali komplikovaný charakter trpící osamělostí. Ghost Dog přitom zůstává antihrdinou, rozpolceným charakterem. Přesto od počátku dokáže vzbudit naprosté sympatie a to především když se ukáže v akci. Zesnulý Robby Müller, který až do Kafe a cigára plnil pozici Jarmuschova dvorního kameramana, se postaral o kameru, která zvládla být stejně dynamická jako prostředí filmu i hlavní hrdina. S akčními scénami prakticky nezkušený Jim Jarmusch poté dokázal překvapit a vyrukovat se solidními akčními scénami. Těch ovšem v součtu přeci jen není moc a právě zvláštní konstrukce jádra celého filmu a filozofické hloubání udělají pořád pro dost potencionálních diváků Ghost Dog další divácky neatraktivní záležitost. Jenže Jarmusch v roce 1999 opravdu dokázal natočit výjimečný film, který je v součtu přeci jen tak trochu vděčnější než většina jeho ostatních filmů. 20 let před Mrtví neumírají to v roce 1999 nepůsobilo dojmem, že Jarmusch tak trochu rezignuje a opravdu se snaží natočit kvalitní podívanou, která dokáže být stylová a v jádru i neskutečně uvědomělá. Král nezávislé filmové scény v roce 1999 dosáhl vrcholu. Ghost Dog- Cesta samuraje je dodnes famózní podívaná, která diváka snadno donutí mít Jarmusche přeci jen v minimální úctě. Už jen za vytvoření postavy zmrzlináře Raymonda v podání Isaach de Bankolého si ho určitě zaslouží....
Klajnik
Klajnik
8 589 bodů
2
Nudil jsem se, protože je to samoúčelná splácanina - v jádru dost hloupá. Diváka má zaujmout samotný motiv černošského profesionálního nájemného zabijáka řídícím se samurajským kodexem, ale zabijákem se stal poté, co před osmi lety dostal jednou přes prdel v ghettu. Ghost Dog je vykreslen jako citlivá povaha, ačkoliv zabijí lidi pro mafii a proč? Aby měl na zmrzku. Zmrzlinář je jeho nejlepší kámoš. Sice nemluví stejnou řečí, ale tak nějak si vždycky rozumí. Takových malých zvláštností všedního dne a rozmarech obyčejných lidí je tam celá řada - rozhovor o knížkách mezi nájemným zabijákem a malou holčičkou nebo loď, kterou si nějakej týpek staví na střeše. Tyto scény nebyly nikterak důležité ani zábavné, ale jsou Jarmuschovo poznávacím znamením a lidem asi přijde, že ten film je pak zkrátka jiný a svůj a obecně takový všedně milý... Já si ale myslím, že to funguje třeba v Patersonovi, kde je tomu věnována větší péče, je to smysluplněji zasazeno a tudíž to dokáže opravdu zapůsobit. Zde (alespoň na mě) nikoli. Celá dějová linka je nudná a nefunkční, protože Ghost Dog nemá s ničím problém, ačkoliv mu jde po krku mafie, která je však natolik neschopná, že to nevytváří žádné napětí nebo obavy.
kOCOUR
kOCOUR
7 093 bodů
10
Stínový zabiják ve službách mafie poprvé v životě objevuje bizarní přátele, krade auta, vyměňuje značky, střílí po lidech a dělá to s tak ledovým klidem, že by mu mohl závidět i Jason Bourne. Aneb jak se herec narodil pro roli.
SoulMan
235 bodů
10
Geniální film, ve kterém se snoubí kultura stará, starověká s tou moderní. Italská mafie v centru dění a vše prostupuje východní filosofie. K tomu dokonalý soundtrack, mystická atmosféra, dobrá akce i vtip. Jeden z nejlepších filmů ever