Než ďábel zjistí, že seš mrtvej

70%
Než ďábel zjistí, že seš mrtvej
Plakát traileru

Bratři Andy (Philip Seymour Hoffman) a Hank (Ethan Hawke) mají problém – tíživý nedostatek financí. Jeden si užíval, ale za cenu daňových úniků, na které mu právě přišel auditor. Druhý nemá práci a tím pádem ani peníze na výživné pro své dítě a svojí bývalou ženu. Aby se z toho dostali ven, napadl Andyho tak trochu zvrácený nápad, jehož realizací je pověřen Hank. Rozhodnou se vyloupit klenotnictví svých rodičů. Věci se ovšem vymknou kontrole a místo lupu se oba dostanou do ještě šílenějších situací, než si kdy dokázali představit. Při loupeži totiž byla zavražděna jejich matka a otec se sám pouští do pátrání po vrazích.
Sex, násilí, rodina. S tímto podtitulem film vyrazil do amerických kin a po světových festivalech. Atmosféra filmu je velmi temná. Andy a Hank se sice chovají jako malé vystrašené děti, ale jejich počínání má příliš radikální důsledky. Kolotoč zabíjení, který rozběhnou díky své neschopnosti normálně fungovat, je pak žene až na samou hranu společensky únosného chování a trest na sebe nenechá dlouho čekat. Jasný, účinný a chytře vymyšlený plán jak rychle přijít k penězům se tak pro oba stává noční můrou.

Jméno letos čtyřiaosmdesátiletého režiséra Sidney Lumeta u nás příliš známé není. Jeho filmy však ano. Je totiž podepsaný pod více než čtyřmi desítkami filmů mezi kterými najdeme Dvanáct rozhněvaných mužů (1957), Pahorek (1965), Serpico (1973), Vražda v Orient expresu (1974), Rozsudek (1982), Rodinný podnik (1989), Gloria (1999) nebo Dokažte mi vinu (2006). Již přes padesát let se tedy tento hollywoodský klasik věnuje detektivnímu žánru a thrillerům. Jeho filmy přitom přicházejí s netradičními postavami a napínavým, těžko předvídatelným dějem.

V jeho filmech se od poloviny padesátých let až do současnosti vystřídaly snad všechny známé hollywoodské hvězdy. V tomto filmu se můžeme těšit na chladnokrevný výkon Philipa Seymoura Hoffmana (Capote, 25. hodina, Mission Imposible III), naivní tvář Ethana Hawka (Gattaca, Velké naděje, Před soumrakem) a rozhodný postoj Alberta Finneyho (Bourneovo ultimátum, Velká ryba, Traffic – nadvláda gangů). Film je jedním z nejvýraznějších amerických filmů uplynulého roku a aspiruje na mnohá ocenění. Velmi dobře se mu také daří v evropských kinech. Automatismus hollywoodských thrillerů totiž používá vskutku rafinovaným způsobem a nabízí klasické a o to intenzivnější napětí.




martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
8
Do svízelné finanční situace se mnohý dostane ani nestačí mrknout. Někdo svou nerozvážností někdo vlivem osudu. Otázkou pak zůstává, jak to vyřešit. Snímek vypráví příběh dvou bratrů, kteří se do takové situace dostali, jak se to rozhodli řešit a jak to nakonec celé dopadlo. Snímek si pohrává s dvěma žánry. Thriller a rodinné drama. Máme tu rodinu, kde se u každé postavy zvýrazňují vztahy k ostatním. A kupodivu přesvědčivě. Ale co je nejdůležitější, příběh je vyprávěn pomocí toho, co se stává příliš obecnou nelineární strukturou. Zde je zdánlivě použito, aby se příběh mohl rozvinout z pohledu různých postav. To znamená, že tu máme určitou událost, která je vždy znovu odvyprávěna, ale pokaždé z jiného pohledu určité postavy. Něco takového použil třeba i Quentin Tarantino u svého snímku v roce 1997 ´Jackie Brown´. Takže je to jako v životě. Každý ví jen to, co viděl a nám to dohromady jako u policejního výslechu dává celek. V rámci snímku to však ale znamená jediné. příběh je krátký a v podstatě jednoduchý. Tímto vypravěčským stylem se může někomu zdát děj roztříštěný a krapet i zmatečný. Ale to vznikne jen vlivem nezvykle odpadnutím klasické plynulosti. Soundtrack je povzbudivý a trefně akcelerující napínavou atmosféru a skvělé herecké výkony po divácké stránce zvyšují citovou stránku bolesti, zoufalství a beznaděje. Jedná se o jednoduchý temný rodinný thriller poukazující na špatnosti a zákeřnosti života, v jakém všichni žijeme. O vyloženě artový snímek se nejedná a je škoda, že tomu tak není. Ale má k tomu hodně blízko.
lamps
lamps
15 156 bodů
7.5
Sice mě trochu mrzí, že vyprávění postavené na promíchané kauzalitě a nepředvídatelnosti byl ponechán dost nedoslovný a otevřený závěr, ale jinak předvedli Lumet a s ním i všichni přítomní herci vskutku obdivuhodné výkony. Depresivní, hluboko pod kůži se deroucí příběh dvou životních ztroskotanců, který od začátku řádně utahuje šrouby a nezanechá v divákovi ani jiskřičku pozitivní energie. Takhle vypečenou rodinku Hollywood snad ještě nepamatuje, vzešlý poznatek "Jak křehké mohou být rodinné vztahy tváří v tvář těžké životní situaci" mi bude pulzovat v hlavě ještě hodně dlouho...
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů
6
Slušnej retro krimi oldschool dramáč!! 3+

Dodatečné informace

Původní název:
7h58 ce samedi-là (více)
  • Velká Británie Než ďábel zjistí, že seš mrtvej
  • Velká Británie 7h58 ce samedi-là
  • Velká Británie Antes que el diablo sepa que estás muerto
  • Velká Británie Antes que el diablo sepa que has muerto
  • Velká Británie Antes que o Diabo Saiba que Morreste
  • Velká Británie Antes que o Diabo Saiba que Você Está Morto
  • Velká Británie Before the Devil Knows You're Dead
  • Velká Británie Mielött az ördög rádtalál
  • Velká Británie Nez dábel zjistí, ze ses mrtvej
  • Velká Británie Než sa diabol dozvie, že si mŕtvy
  • Velká Británie Onora il padre e la madre
  • Velká Británie Prin o Diavolos katalavei oti pethanes
  • Velká Británie Relaciones peligrosas
  • Velká Británie Seytan duymadan önce
  • Velká Británie Tödliche Entscheidung
Premiéra v ČR:
21. 2. 2008
Distributor:
Bontonfilm
Země původu:
Velká Británie, USA
Rozpočet:
18 mil. USD
Tržby:
25,01 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění