Slunce, seno, jahody

72%

Komentáře a recenze 39

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
8
Klasika nad klasiky. Numero uno Zdendu Trošky. Je až k neuvěření jak dobrý kdysi zdenda Troška býval,protože takový vražedný smysl pro humor a taková dekadence vtipu se jen tak nevidí. Vždyť dokázal vytvořit takové množství kultovních a zábavných postav,které dnes a denně můžete vidět na každé vesnici.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
8.5
I když nejsem příznivcem laciného humoru, za který je ten Troškův považován, tak je pro mě trilogie Slunce seno . . . . kultovní. Viděl jsem to možná 30x,40x, ale přesto se vždy zasměju. Považuji tuto trilogii za vydařenou. Občas se tam nějaký ten kýč objeví, ale klasik a flegmatik Škopek to je prostě nádhera :)
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 428 bodů
10
Zatímco motto filmu Miloše Formana „Hoří, má panenko“ (1967) spočívá v důsledném odhalování negativních stránek lidské povahy, v Troškově filmu jde pro změnu o obraz ze života jihočeské vesnice. Oba filmy však mají společného více, než by se mohlo zdát. Solidní režijní vize, plejáda neherců, hromada zlidovělých hlášek, nezapomenutelné scény a v konečném důsledku i problémy se stranickými orgány své doby a vlivem toho i omezené promítání. Zatímco Formanův film nakonec skončil v trezoru a Forman později emigroval do USA za nabídkou natočit film v Hollywoodu, Troškovi hrozil pětiletý zákaz. Inu, dělnický lid v jakékoliv profesi se zesměšňovat za socialismu nevyplácelo. Snad i právě to nakonec pomohlo oběma filmům k tomu, aby se staly divácky oblíbenými, a to i dnes. Málokdo i ví, že o několik let později takzvaná Pláničkova metoda byla skutečně někde vyzkoušená a světe div se, opravdu to fungovalo. Každopádně. Zdeněk Troška natočil film o životě na vesnici a o charakterech jednotlivců, jak je sám viděl a prožíval, a tím se hodně lišil od podobných vesnických filmů, většinou z 50. a 60. let, které především agitovaly za družstevnictví a plnění plánů. Zvláště v dnešní době to může znít jako pohádka nebo fikce, ale ti, kdo žili a žijí ve městech, vědí houby. Letní vesnická atmosféra z filmu přímo sálá a z polní cesty je cítit rozvířený prach. Ve svém smyslu je film živý a plný energie, života a elánu. Zkrátka vedle Troškovy prvotiny „Bota jménem Melichar“ (1983) je to nepřekonatelný film.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 284 bodů
6
Nejsnesitelnější Troškův film. Pár hlášek pobaví a pár situací vypadá jako z tohoto světa. Jinak ale - sám jsem z vesnice, takže mi věřte, když říkám, že tohle žádné zrcadlo není, jen omalovánka!
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Král lidové komedie v akci. První Slunce seno je ještě docela koukatelná záležitost a jednou za pár let takovýhle pohled z Hoštic rozhodně neuškodí (což se o novějších Troškovinách zrovna říct nedá). 6.5/10
lamps
lamps
15 156 bodů
6
O Troškovi si můžeme myslet cokoli, ale touhle lidovou taškařicí se zkrátka trefil do černého. Celé to sice vypadá jako soustavná improvizace, do níž je vklíněná jakási snaha o zprostředkování primitivního děje, ale možná právě proto se film tak pohodově sleduje a určitě právě proto tak moc zlidověl. Je to bezpochyby věrný odraz české vesnické nátury, kde se nejde pro facku daleko, s lahváčem se leze i do postele a na tancovačkách vládnou korpulentní selky se srostlým obočím. Jako letní oddechovka neurážlivé a v podstatě ojedinělé - tohle nikdo jiný na světě rozhodně nenatočil a nenatočí.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
2
Zdeněk Troška, rodák z Hoštic, který za svou kariéru natočil mnoho divácky úspěšných filmů, především tři úspěšné komediální trilogie. Před Babovřeskami a Kameňákem to byla trilogie Slunce, seno, u které se Troška inspiroval svými vlastními zážitky z Hoštic. Troška se již od 80. let profiloval jako kontroverzní figurka českého filmu, kterého možná diváci milující, filmoví kritici ho ovšem do velké míry nemohli vystát. Přesto j Slunce, seno, jahody rozhodně jeden z těch jeho lepších filmů. I když ideálněji by se spíše dalo říct, že jde o jeden z Troškových nejsnesitelnějších filmů. V roce 1983 krom prvního Slunce, seno vznikl i jiný Troškův film, konkrétně rodinná komedie Bota jménem Melichar, která i po letech obstojí jako slušná rodinná podívaná a jde skutečně vnímat jako dost možná to nejlepší, co Troška za svou filmovou kariéru vyplodil (i když by vám sám Troška řekl, že jeho nejlepší filmařina je Andělská tvář). Za zrodem Slunce, seno, jahody stálo dle vyjádření samotného Trošky to, že Československá socialistická republika v kinech promítá italské komedie a přitom nehodlá žádnou podobně střelenou komedii realizovat zde. Troška tak ihned přišel s nápadem, že se inspiruje ve svém dětství a do jednotlivých rolí obsadí i například své známé z Hoštic. Troška se tak rázem stal jednou z nejvýraznějších osobností lokálního filmu, která používala naturščiky (neherce). Ve slavné trilogii se ovšem objevili už tehdy známá herecká jména - Helena Růžičková, Jiří Lábus či Jiřina Jirásková, která tehdy byla na černé listině kvůli členství v Klubu angažovaných nestraníků a Troška jí do role učitelky Hubičkové dostal podvodem, kdy tvrdil, že jinou herečku nemá a Jirásková díky menšímu rozsahu role mohla roli bez problémů ztvárnit. Sám Troška později často hlásal, že se za ním stavovali diváci jeho komedií a poděkovali, že točí nenáročné podívané pro ně. Nenáročné podívané (možná s výjimkou Andělské tváře) v kostce reflektují Troškovu kariéru, už v roce 1983 se poté hlásalo, že takovou českou komedii diváci jen tak neviděli. I přes drsné zásahy cenzury (kdy muselo dojít k vystřižení několika scén, které byli následně přetočené pro druhý díl) se Slunce, seno nakonec dostalo bez problémů do kin a to i přes to, že si k ní diváci museli najít cestu sami skrze výraznou šuškandu, protože se film v době své premiéry promítal pouze v jednom pražském kině. Už tehdy mohl Troška získat zásoby fanoušků, ale i odpůrců. Problém se žánrem komedie je v podstatě jasný. Každému divákovi totiž přijde vtipně něco zcela úplně jiného. Nemusí přitom nutně jít o distingovanost či předpoklady dobrého vkusu. Jde o pouhé pocity a projevování emocí. Někdo tak preferuje humor Monty Python, někdo zase humor Cimrmanů, někdo zase humor Zdeňka Trošky. Klíčový argument například použil Miloš Forman, když byl dotázán na jeho názor k filmům Zdeňka Trošky. Ten řekl, že pokud jsou filmy očividně divácky hojně navštěvované, je to výpovědní hodnota sama o sobě. Za ta léta zazněli i zlé jazyky o komediích pro idioty a lidí pokleslých myslí. I to je krátkozraké, protože jistě existuje mnoho fanoušků Troškových komedií, jejichž IQ přesahuje alespoň číslici 80. Troškův lidový humor prostě v roce 1983 lidem sedl, dokonce se začalo mluvit o tom, že film skutečně nastavuje zrcadlo životu na vesnici. A to, že pár možná povedených vtipů nevynahradí počet oněch nevtipných a stupidních vtipů, to už je následně věc druhá. Úspěch Troškových filmů nikdy netkvěl v řemeslných kvalitách, u prvního Slunce, seno, ovšem může zavládnout pocit, že se alespoň trochu snažil. Ve srovnání s dnešní dobou se poté může víceméně říct, že Troška uměl s naturščiky pracovat a i z toporných herců dostat to nejlepší z nich. Do jisté míry by se přitom dalo říct, že nejvtipnější momenty Slunce, seno pramení právě z oněch hereckých prkenných momentů, skutečně ovšem platí, že herecká prkennost dala do jisté míry za zrod těm nejpovedenějším momentům filmu. Ovšem například Erna Červená jako legendární babička s velmi praktickou postelí jasně trčí jako nejzábavnější postava. Slunce, seno sice trvá pouze lehce přes 80 minut, už po polovině ovšem začne být jasné, že se film tak trochu táhne a to především proto, že v podstatě žádný děj nemá. Celé je to slepené z různých fórů a příhod, které spojuje pouze příběh přijíždějícího studenta Šimona, umělé vyvolaného romantického trojúhelníku a následně i rozkřiknutí, které koketuje například se zápletkou Gogolova Revizora, k ničemu tak zábavnému ovšem nakonec nedojde. A tak je to jen sleť ucházejícího řemesla, které ovšem má své mouchy (Troškova klasicky používaná ,,americká noc´´ lze dle odpudivě nerealistického měsíce dohledat už zde) a opět záleží na vkusu diváků. Osobně jsem ovšem nikdy nechápal, co má být vtipné na Škopkové fackující malé dítě (Růžičková navíc všechny facky ve filmu skutečně uskutečnila a pro malého Martina Šotolu tak rozhodně muselo jít o příjemné natáčení). Škopková Růžičkové je v rámci celé trilogie dost možná nejvíce stereotypní postavou, která má představovat ráznou ženu velící domácnosti. Růžičková tento stereotyp zahrála rozhodně dobře (i když v reálu sama nebyla dvakrát od rány a tak je těžké říct, do jak velké míry vlastně cokoliv hrála), v rámci celé trilogie jsem ovšem osobně nikdy k žádné postavě nechoval takovou nenávist. Slunce, seno, jahody ve finále představuje nejlepší vesnický realismus Zdeňka Trošky v jeho kariéře a platí, že jde o jednu z těch snesitelnějších Troškových komedií. Ten film ovšem skutečně nenastavil zrcadlo životu na vesnicích a i když šlo o komedii dosud neobvyklou a do jisté míry právem oceňovanou, tak závratný úspěch Slunce, seno jistě zůstane nadále pro početnou skupinu lidí obrovskou záhadou.....
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
10
Perfektní a senzační komedie. Hodně pobaví a na nic si nehraje. Helenka je nezapomenutelná herečka.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Jedna z mála troškovín ,ktorá za niečo stojí a nesnaží sa si postaviť príbeh na 40 rokov starých vtipoch ako nemenovaná séria od toho istého autora. Oproti tomu stavia príbeh skôr na prirodzených vtipoch s obyčajnou rodinou z obyčajnej dediny kde sa dejú tak bizarné veci ,že to vystačilo na ďaľšie 2 pokračovania. 76% - Nezastavujeme ,máme spoždění!!
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8
Pro měšťáky zřejmě jediná možnost, jak se alespoň na chvíli ocitnout v jedné vesnici v našich končinách a sledovat, jak to tam vlastně chodí. Drbárna prověřená praxí všech tetek a babek ve vsi, které ví, co se šustne dřív, než se to šustne a které jsou rychlejší než internet. A kdykoliv je tento skvost v televizi, neváhám koukat a dokoukám.