Sedm

90%

Komentáře a recenze 75

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 084 bodů
10
Tohle nemohlo dopadnout špatně. Fincher byl zrovna ve vynikající formě a k ruce si vybral absolutní hereckou špičku. Vznikl tak snímek,který se svou hutnou a depresivní atmosférou dostal mezi nejlepší filmy všech dob. Kriminální zápletka je napínavá a vizuální stránka stránka jen podtrhuje tuhle mrazivou jízdu. Kevin Spacey je zde přímo démonický a samotné finále je jen třešničkou na dortu. Maximální filmový zážitek.
Pete69
Pete69
29 697 bodů
7
Napínavý film, který mě ovšem místy nudil. Zdlouhavé scény jsou pro mě mínusem, takže proto jen 70%. Morgen Freeman jako vždy skvostný, Brad Pitt také. Film jsem viděl jen jednou a pokud tomu tak zůstane, smutný nebudu.. Za kultovní tento snímek určitě nepovažuji, ale kvalita je pro mě něco od 70%, čili kvalitní snímek.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 393 bodů
9
Dva detektivové, z nichž jeden má před důchodem a druhý je naprostý nováček, se společně snaží dopadnout vraha používající pro své činy biblický motiv, v tomto případě, sedm smrtelných hříchů. Průlomový snímek s náboženskými motivy, který pro následující léta udal nový směr. Scénárista Andrew Kevin Walker skloubil obyčejný kriminální příběh s biblickými motivy sice přímočaře, ale atmosféricky adekvátně. Režisér David Fincher jeho vizi zcela pochopil a natočil film, který už jen po vizuální stránce prostě úspěšný být musel. Ano, celé to kouzlo snímku je hlavně ve vizualitě daných temných scén, neboť se plně využívá typického psychického vnímání diváka. A protože to plně funguje, nikomu nedojde, že se v těchto scénách střída jeden kýč vedle druhého. Je to tak. Logika v tomto filmu tentokrát nikoho nezajímá. Správná atmosféra příběhu tak dokonala své. Vrahovo šílenství, které biblicky ospravedlňuje smrt každé oběti, je tak šílený, že se tomu zpočátku ani nedá věřit. Hrůza ale na diváka doslova dýchá, při sledování intenzivní a destruktivní práci sériového vraha Johna Doeho. Snímek poskytuje agresivní a pesimistický svět člověka, kterému, vlivem jeho elektrizující a vyčerpávající nálady, nelze uniknout. Když se podíváme na dějovou linku, tak je v podstatě velmi jednoduchá. Zkrátka jen obyčejné pátrání detektivů po vrahovi, kteří postupně odkrývají podstatu motivu jeho činů a čekají, až udělá sebemenší chybu. Režisérský um však z toho udělal doslova detektivní koncert. Tento snímek udělal tak hlubokou díru do světa temných kriminalistických filmů, že bude ve středu zájmu ještě hodně dlouho.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Skvělá a napínavá kriminálka, která mi ale nikdy doopravdy nepřirostla k srdci. Ne že bych fincherovsky temnou atmosféru nedokázal ocenit, to ne, jen mě to nechytlo natolik, abych tomu napálil pátou hvězdu. "Jen" mě to bavilo, sem tam vystrašilo a já byl zvědavý, jak do dopadne. V tomhle směru 100% úspěch. Jako celek ale jen silné čtyři hvězdy. Nějak tak to ve mě nedokáže narůst - a samotného mě to mrzí.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
10
Klasika, které se v tomhle žánru může rovnat snad jen Silence of the Lambs. AK Walker napsal výborný scénář, který přetavil David Fincher v úžasný film. V ojedinělý zážitek, který je kultem nejen díky tomu závěru...
muzz
muzz
18 035 bodů
7.5
Spojení David Fincher a Kevin Spacey je zřejmě osudové. Brad Pit i Morgan Freeman výborní, Gwyneth Paltrow taky, když byla ještě celá. Frank Underwood for President! :)
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Fincher měl za sebou velmi depresivní trojku Vetřelce a pro diváky plánoval v thrilleru Sedm hodně hutnou podívanou plnou deprese, špíny velkoměsta a atmosféry. Fincher snímek zahalil do temných odstínů a téměř po celý film nechal z nebe padat hektolitry vody, aby simuloval permanentní déšť. Pro film angažoval původem íránského kameramana Daria Khondjiho, kterého znal pro jeho vytříbený vizuální styl již z reklamní branže. Natáčení probíhalo hladce a i nešťastných náhod tvůrci využili ve svůj prospěch. Při mimořádně působivé scéně, kdy Mills pronásleduje vraha se Brad Pitt při skoku skutečně zranil a musel film odehrát s rukou v závěsu. Ve scénáři ho měl Doe zranit jinak, ale Fincher tam už pohmožděnou ruku nechal a dál to neřešil. Divák už od prvního záběru ví, že na filmu si tvůrci dali opravdu záležet. Drsný příběh, kde scenárista umně míchá vysoké umění s žánrem thrilleru a v některých momentech naprosto nenásilně skládá poctu Alfredu Hitchcockovi a především Taxikáři Martina Scorseseho mimořádně funguje. Na autenticitě filmu se podíleli skuteční kriminalisté jako odborní poradci a co jsem mluvil o filmu s policisty, tak říkali, že ten film je až nehollywoodsky věrný. Dokonalé bravo!
lamps
lamps
15 156 bodů
10
Bezkonkurenční zážitek, chuťovka, delikatesa. Kdo miluje temné krimithrillery o sériových vrazích, bude Se7en zbožňovat, a kdo tenhle druh "zábavy" naopak nesnáší a směje se jednotvárným scénářům a plytkým koncům, bude na tom stejně, protože Se7en ho šokuje, vcucne, v závěru zpráská jako nic netušícího psa a lásce k žánru ho neodvratně naučí... Dokonalá režie, která nedá vydechnout, hýří kreativními nápady a skrze všeobjímající hustý déšť nám dává jedinečnou možnost nahlédnout do té nejmrazivější obrazové i příběhové černoty, jaká se kdy ve filmu vyskytla. Dokonalý scénář, věrohodný v psychologii a vykreslení vztahu ústřední dvojice, superchytrý a rafinovaný v dialozích a nenásilném přemýšlení o hrůzách společnosti plné násilí a vražd, a konečně šokující a překvapivý nejen ve svém průběhu, v trýznivém charakteru jednotlivých vražd a v bezchybně načrtnutém postupu vyšetřování, ale hlavně ve svém vyústění, tak neočekávaném a zásluhou Fincherovy režie i záběr po záběru strhujícím, až jsem chtěl při prvních dvou projekcích vstát a hlasitě křičet na obrazovku... Dokonalá kamera, která si vždy najde ten spravný úhel (naprosto mě fascinuje záběr shora na Pitta přelézajícího na visutý žebřík), úžasný mrazivý soundtrack a zcela správná sázka na věčně nefungující vypínače a na staré dobré baterky, které všechnu černotu ještě zvýrazňují... Dokonalý film, který nemůže být a také nikdy nebude překonán. 100% je málo..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
9
David Fincher je jedním z těch hollywoodských režisérů, který se propracoval skrz svou významnou práci v odvětví komerčních reklam, kde měl tu možnost pracovat pro světově známé brandy jako Coca Cola, Nike nebo Converse. Později se Fincher posunul a stal se tvůrcem hudebních videoklipů a stával se tak pomalu ve svém oboru vyhlášeným a úspěšným jménem, že dokonce dostal nabídku režírovat Vetřelce 3, kterou přijal. Jeho režijní debut ale též mohl znamenat jeho konec, protože byl Vetřelec 3 jedním z těch filmů, které velmi významně ovlivnil tvůrčí spory mezi režisérem a studiem Fox a Fincher Vetřelce 3 opustil a film byl tak dokončen bez něj. Fincher se tak vrátil k reklamám a hudebním videoklipům, přičemž na nějakou dobu realizaci celovečerních filmů zavrhl. Změnit názor a tak trochu zapomenout na traumatické natáčení Vetřelce 3 ho donutilo až to když se mu do ruky dostal scénář Andrewa Kevina Walkera pojednávající o sériovém vrahovi, který vraždí ve stylu Sedmi smrtelných hříchů. Co se týče Sedm se naopak mohl Fincher spokojit s menším rozpočtem a především se mohl obejít bez dýchání producentů za zády. Teprve až Sedm tak z Davida Finchera udělalo jednoho z nejvyhlášenějších filmařů současnosti, zároveň položilo základy proto aby se z Brada Pitta stál vážený herec oscarových kvalit a především tu vznikla naprosto zásadní vizionářská klasika, která dodnes platí za jeden z TOP filmů thrillerového žánru a obsahuje jeden z nejdepresivnějších a nejvíce šokujících konců v historii. Ten film prostě nejde nemilovat! Sedm staví na geniálním kontrastu hlavní detektivní dvojice- Zkušený detektiv William Somerset v podání Morgana Freemana je jen kousek od svého důchodu a na odpočinek už se víceméně těší, mladý a horkokrevný David Mills v podání Brada Pitta se naopak snaží o to prosadit se a ujímat se těch nejzajímavějších případů. Somerset během svého posledního týdnu s Millsem pracuje a oba se stanou během své pracovní činnosti svědky série brutálních vražd, které se nakonec ukážou jako práce jednoho zvráceného neznámého sériového vraha, který své oběti vybírá dle Sedmero smrtelných hříchů- Obžerství, lakota, lenost, chtíč, pýcha, závist a hněv. Od začátku je očividné, že je vrah sofistikovaný a své plány má pečlivě připravené a proto je detektivní práce výrazně obtížnější, protože to skutečně vypadá, že je tento neznámý vrah vždy o krok napřed. Hra na kočku a na myš tak po celou dobu spíše hraje ve prospěch tohoto neznámého, šíleného a detailního vraha, který Somersetův poslední a Millsův první týden v práci opravdu ztíží. V rámci žánru thriller je Sedm neskutečným zásadním milníkem, který naprosto ukázkově předvádí to jak pracovat s napětím, mrazivou atmosférou a emocionálními pasážemi. Už od začátku do samotného konce je zcela jasně naznačeno, že se film odehrává ve zkaženém městě kde se tak opravdu může stát, že se v něm objeví šílenec, který ale své činy dost možná skutečně páchá v rámci vyššího dobra. Strategie hlavního protivníka je zcela dopodrobna pečlivě promyšlena a i proto je vrah stojící za vraždami sedmi hříchů jedním z nejpamětihodnějších filmových záporáků v historii kinematografie i přesto, že se o jeho původu v podstatě nedovíme nic. Podobně jako u Jokera Heatha Ledgera ale opravdu není nutné o backgroundu záporáka vědět úplně všechno v případě, že hlavní záporák skutečně funguje jako hrozba a dokáže hlavním hrdinům zavařit. A to se pánovi s iniciály J. D. daří vyloženě neskutečně. Především ale představená situace dost možná skutečně značí, že pán J. D. nebude prvním poslem ´´ světla´´ a skutečně dost možná na jeho činy naváží další. Celá dramaturgická stránka Sedm je naprosto bravurní a tomuhle vyloženě napínavému thrilleru nikdy vyloženě nedochází dech. Scénář je naprosto famózní a krom skvělého protivníka, který naprosto skvěle naplánoval celý koloběh vražd též skvěle pracuje se svými charaktery, přičemž tu krom pátrání po sériovém vrahovi nechybí momenty ani pro řešení osobnějších témat, které nakonec též budou klíčové v závěru snímku. I díky tomu není postava Millsovi ženy Tracy v podání Gwyneth Paltrow zbytečným charakterem, ale naopak má v Sedm zcela zásadní úlohu a právě i zde dochází krom hlavní kriminální zápletky k menším tématům jako vyobrazení čiré zoufalosti nebo vyrovnávání se s chybami svých minulostí. Těchto myšlenek je jinak Sedm plné a dojde tak i na témata jako smíření se svým osudem nebo velmi specifický pohled hlavního vraha na svět na kterém, ale dost možná přece jen něco je i přes to, že jde o názor víceméně fanatického šílence. Po vzoru jednoho z nadcházejících Fincherových filmů Klubu rváčů má tak Sedm mnoho vrstev, které je následně velmi zajímavé rozebírat. A zatímco Klub rváčů následně symbolizoval jisté vzepření se vůči establishmentu, Sedm je zase naopak geniální ukázkou prohnilosti světa, což podtrhuje i jedna věta, kterou ve filmu zmíní William Somerset: ´´Ernest Hemingway jednou řekl: Svět je krásné místo a stojí za to o něj bojovat. Souhlasím s druhou částí´´. Svět je opravdu krásné místo, čím dál tím větší prohnilostí a zkažeností ale za něj už dost možná skutečně bojovat nestojí. A pak je tu naprosto parádní závěr, který plně těží herecký koncert hlavní herecké trojice a vícenásobném zhlédnutí způsobuje husinu. What's In The Box? Odpověď na tuto otázku je neskutečná a definitivně zakončuje geniálně vypracovaný plán hlavního záporáka. Bez spoileru se dá říct, že Sedm netrpí klasickým happy endem, což ještě více umocňuje v rámci filmu vystavovanou beznaděj. Je to tvrdý a ne pro slabé povahy. Už jenom díky tomu vidět dodnes jeden z největších hereckých výkonů Brada Pitta to ale za to stojí. Sedm má především své specifické kouzlo ve specifickém vizuálním stylu Davida Finchera, jeho celkové vizuální hravosti a víceméně už tehdy nastaveném perfekcionizmu. Sedm se stalo základní ukázkou toho jak bravurní thrillery umí Sedm vystavit ať už následně mluvíme třeba o Hře (kterou mně osobně tak trochu srazil dolů závěr a dodnes si stojím za tím, že má tento film možná tak trochu pár logických děr), zmíněném Klubu rváčů nebo naprosto famózní Zmizelé. Fincher umí brát důraz na atmosféru, vizuál a práci s charaktery a i to z něj dělá pořád jednoho z nejlepších tvůrců Hollywoodu, který má akorát smůlu v tom, že ho většina hollywoodských hlavounů z nějakého důvodu nesnáší a dost možná tak jeho chystaný Mank nebude jeho posledním filmem, který vznikne exkluzivně pro Netflix. Fincher je ale bezpochyby tvůrce, který patří na velké plátno a tak by tento fakt byl neskutečná škoda. Darius Khondji zde předvádí neskutečné kamerové hrátky, soundtrack Howarda Shorea je naprosto atmosférický a Sedm je tak skutečně bravurní v téměř všech svých aspektech. Za mně představuje Sedm dodnes společně s Podivuhodným případem Benjamina Buttona a Zmizelou (+ seriálem Mindhunter) vrchol Fincherovy tvorby, který dal rychle zapomenout na Vetřelce 3 a Fincherovi dovolil realizovat další pamětihodné snímky. Ne, všechny jeho filmy jsou dokonalé (krom Vetřelce 3 a Hry mi též víceméně nesedl Úkryt, což je dost možná způsobeno tím, že jsou na Fincherovy poměry ty filmy až příliš obyčejné), přesto je ale pro mně Fincher pořád jedním z nejtalentovanějších tvůrců a Sedm dodnes jeden ze stěžejních filmů svého žánru, zásadní filmařský milník a revoluční filmový zážitek. Kdo nesouhlasí je pederast!
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
8
Hodně zajímavý a napínavý thriller. Mnoho napjatých scén.