Pudr a benzin

69%

Komentáře a recenze 6

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
6
Pudr a Benzín je filmová prvotina V+W a je to znát. Překotný scénář, působí to celé ušité horkou jehlou, kamera bídná, střih zběsilý a vše to působí hodně slepovaným dojmem. Skvělá je nesmrtelná a osobitá hudba Jaroslava Ježka, také scénky Voskovce a Wericha na konci snímku jsou pěkné.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 428 bodů
7
První snímek autorské dvojice Voskovce a Wericha, který natočil režisér Jindřich Honzl, stojící i za režií jejich divadelních her. Takže v podstatě, kdo jiný by to měl být, než právě on. Snímek vyniká velmi zbrklým dojmem svého vzniku. Dějová linka se neustále trhá a vzápětí rozpadá ve zcela něco jiného. A takhle to jde pořád dál. Snímek začíná obyčejným příběhem z ulice, kde se po automobilové nehodě setká řidič cestovky s četníkem řídícího dopravu, což vzápětí přejde v souhrn nejrůznějších humorných situací a gagů doslova napříč žánry. Máme tu milostnou etudu, komediantství z roztržitosti, gangsterku, kde je místy znát i prvek noir, a přímé divadelní představení s dodnes známou písničkou. Máme tu zkrátka útržkovitě sesbírané vše, čeho je tato dvojice schopná. Jako celek to samozřejmě nefunguje, avšak historického hlediska to má přesto významnou historickou hodnotu. Dnes by takový zmatkovitě nejednoznačný film neprošel, avšak na svou dobu dnes vyznívá v rámci slavné dvojice V+W jako souhra nejrůznějších grotesek typické humoru Svobodného divadla.
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 400 bodů
8
Jako film tragedie, ale jako záznam divadelního umění V+W výtečné. No a ta hudba je nesmrtelná.
kawa
3 388 bodů
7
Místy již vyčpělá zábava, která trochu ztratila na lesku.
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
6
Přestože filmu chybí jednotný rytmus (jde vlastně jen o sled různě dlouhých komických scének s naprosto odlišnou dynamikou – absurdních dialogů, fyzických akcí, honiček), jednotná poetika (divadelní scény, často převzaté přímo z jednotlivých her vedle scén výsostně filmových – např. úvodní jízda ulicemi Prahy) a pevná dějová linka (zkoušení nové revue ozvláštněné milostným a kriminálním motivem), nedá se říct, že by byl první vstup do filmové tvorby pro Voskovce a Wericha nějakým neúspěchem. Především ve scénách, odehrávajících se mimo divadelní budovu, se ukazuje znalost progresivní části světové kinematografie i jistá vynalézavost a snaha o specificky filmový jazyk. Hned úvodní scéna, ve které spolu se směrovou šipkou autokaru v popředí projíždíme ulicemi Prahy, sledujeme ruch velkoměsta, provoz, reklamní poutače, a jenž nakonec končí velmi nápaditě natočenou havárií (většina se odehraje ve zvukové stopě, vidíme jen rozbité sklíčko na směrové šipce) působí velmi moderně (především v kontextu tehdejší české produkce). Snaha o zachycení ruchu velkoměsta a silničního provozu je typická pro avantgardu. V tomto ohledu jsou příznačná i povolání dvou hlavních hrdinů – řidiče autokaru Voskovce a dopravního strážníka (že by odkaz na kolektivní hrdiny oblíbených grotesek britské firmy Keystone?) Wericha. Za podrobnější zmínku stojí i scéna automobilové honičky V a W s pašeráky kokainu. Dynamicky natočená scéna (tak, že při promítání působí zrychleně) doprovázená svižnou hudbou Jaroslava Ježka v sobě nezapře inspiraci nejslavnějšími filmovými groteskami. Dokonce dojde i na kropení protivníků hadicí. Na scénách výletu do přírody (při němž cestování s absurdním množstvím nábytku a jeho rozmísťování po lese je krásným ironizováním tehdy populární městské víkendové zábavy) a návštěvy „boxmače“ vidíme snahu zasadit příběh do reality moderního velkoměsta.
koudel
koudel
318 bodů
7
W+V - moc toho není, tak si toho musíme vážit