Steven Spielberg patří mezi největší velikány amerického filmového průmyslu. Nejde však jen o to, že natočil spoustu povedených filmů. Jeho působení tvarovalo samotné prostředí Hollywoodu. Byl to on, kdo v dobrém a zlém odlil formy, které američtí filmaři používají dodnes. Jeho pochvala pro druhou Dunu (Dune: Part Two) tedy není jen osobním názorem jednoho člověka, ale pomyslným požehnáním od personifikace celého oboru.
Články 59
Ve chvíli, kdy Spojené státy na sklonku občanské války směřovaly k liberálnější budoucnosti ve znamení úspěšného abolicionismu, divadelní herec John Wilkes Booth prostřelil lebku tehdejšího prezidenta Abrahama Lincolna přímo v lóži nad jevištěm Fordova divadla a zemi rázem uvalil do nářků, konspirací a hospodářských priorit nastupující hlavy státu. Sedmidílná minisérie Apple TV+ s názvem Po atentátu (Manhunt) navazuje přibližně tam, kde Spielbergův celovečerní a vynikající Lincoln před dvanácti lety skončil. V prvních dvou zveřejněných epizodách ukazuje okolnosti bezprostředně obklopující atentát, Boothův šťastný úprk a snažení ministra války Edwina Stantona (Tobias Menzies) o jeho dopadení. Očekávaná událost s hvězdnými tvůrci přitom nezapře smělé ambice i poněkud strnulou divadelnost.
Jestliže filmová režie má svou žijící legendu, pravděpodobně jí bude Steven Spielberg. Jeden z autorů moderního blockbusteru, tvůrce masově populárních i kritikou uznávaných děl a režisér, jehož filmy vydělaly v součtu nejvíc peněz, je i v 77 letech nedílnou součástí hollywoodského dění, debaty o vývoji kinematografie či různých ceremonií. „Jste nominovaný, nebo vám už vystavili permanentku?,“ žertovně se jej na letošních Oscarech dotázal moderátor Jimmy Kimmel. Spielberg si stále udržuje přehled a zejména v posledních týdnech se množí svědectví o tom, jak podporuje a oceňuje práci ostatních. A to ve velmi sympatickém a osobním stylu.
Žádný mužský herec nemá lepší oscarové výsledky než šestašedesátiletý londýnský rodák Daniel Day-Lewis. Domov mu zdobí tři zlaté sošky z šesti nominací, čímž sice zaostává za dvanácti nominacemi a třemi výhrami Jacka Nicholsona, ale na rozdíl od něj má všechny Oscary za hlavní roli. Metodický charakterní herec známý z Posledního mohykána (The Last of the Mohicans), Gangů New Yorku (Gangs of New York), Lincolna či Až na krev (There Will Be Blood) přesto odešel roku 2017 do předčasného důchodu, z něhož se navzdory rostoucím debatám po setkání s režiséry Stevenem Spielbergem a Jimem Sheridanem nechystá.
Definovat žánr thrilleru není úplně jednoduché. Většinou se jedná o temné příběhy s tajuplnými zápletkami plnými násilí a nebezpečí pro hlavní postavy, přičemž jejich tvůrci kooperují s přidruženými žánry jako krimi, drama nebo sci-fi, v ojedinělých případech také komedie. Takové filmy tvoří nezanedbatelný vzorek, avšak oscarová Akademie dlouhodobě nepřeje temnotě a „podřadným“ žánrům. Třebaže mnozí režiséři považují horor za nejčistší žánr, zlaté sošky sklízí převážně dramata přinášející sociální komentáře a dobově poplatné myšlenky. Thriller (zastoupený v inkriminovaných dílech v různé míře) shrábl Oscara za takřka stoletou historii předávání cen pouze v deseti případech, které si nyní představíme.
Fenomén Barbenheimer v posledních měsících otřásá internetem. 21. července totiž do amerických kin přicházejí dva projekty, jež snad nemohou být odlišnější. Na jedné straně máme temný životopisný thriller o strůjci atomové bomby, proti němuž stojí růžově hravá komedie s fantasy prvky o ikonické panence. Fanoušci a fanynky obou děl na sociálních sítích začali hojně vytvářet koláže a fanarty, zábavně propojující oba diametrálně odlišné filmy.
Slavný režisér Steven Spielberg (Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana, Čelisti) na potíže ohledně návštěvnosti kin, předražených blockbusterů a tvorby pro televizi či streamovací platformy upozorňoval již v roce 2013 v souvislosti s vlastním filmem Lincoln.
Velšský velikán Philip Anthony Hopkins patří vedle Iana McKellena a Patricka Stewarta mezi poslední herecké mistry ze staré školy. Jeho expresivní výkony se silným vlivem divadelní tradice se často vymykají realistickému, uměřenému trendu. Hopkins raději rozdává své charisma plnými hrstmi, jak to jeho kolegové z mladších generací umí jen málokdy. Jistě i proto se stal předloni nejstarším vítězem hereckého Oscara. Přesto je stále plný energie, jak dokazuje jeho rozverná přítomnost na sociálních sítích, a nebylo by překvapivé, kdyby si pro nás ještě několik silných výkonů schovával. K jeho pětaosmdesátým narozeninám se podívejme na deset z jeho dosud největších rolí.
Od premiéry dramatu Až na krev uplynulo patnáct let a chválený snímek si stále drží místo mezi nejzásadnějšími filmy 21. století. Spojení precizního režiséra a neméně důsledného herce se vyplatilo.
Historické drama Osvobození obrací kalendář do roku 1863, kdy prezident Lincoln zrušil otroctví a tisíce černošských zajatců prchaly pod křídla unijní armády. Do nebezpečných bažin jižanské Louisiany uniká také nezdolný otrok Peter, jenž se hodlá znovu setkat s rodinou. V patách má chladnokrevného lovce lidí a překonat musí nevyzpytatelnou přírodu i stále zuřící občanskou válku.