Harry Potter a Relikvie smrti - část 1

74%

Komentáře a recenze 77

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
7.5
Tato první část má nevděčný úkol a přitom to má také velmi těžké. Musí totiž připravit půdu pro závěrečný souboj a grandiózní finále na které všichni fanoušci této čarodějnické série čekají. V této části tak téměř chybí jakékoliv souboje, nebo akce. Spíš se jen mluví a dovysvětluje vše potřebné, aby se s tím poté nezpomalovalo tempo druhé části posledního dílu. Tento díl není určitě špatný, ale už prostě není tak “kouzelný” jako ty předchozí.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
7.5
Vrchol Harryho Pottera je opravdovým vrcholem, První část jen naznačila, že druhá část posledního dílu bude skvělá. od prvního dílu se temno stupňovalo tak jak mělo a vyvrcholilo v závěru brilantně. Z posledních dílů meli děti oprávněně noční můry. Tento poloviční horor se mi opravdu líbil. Jak jsem toho "brýlatého paťalu" ze začátku hodně nemusel, tak postupem času si získal i mě.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Napoprvé těžká bída, která příliš nadějí na podařené velké finále nedávala - napodruhé už to bylo o poznání lepší, zábavnější a svůj účel (nalákat na part Two) to plní dokonale...7.5/10
lamps
lamps
15 156 bodů
7.5
Teď s odstupem času musím uznat, že rozdělení Relikvie smrti na dva filmy bylo hodně vydařeným tahem. David Yates to měl opět strašně těžké a při natáčení musel mít na mysli nejen filmové kritiky, ale především oddané fanoušky knižní předlohy, kteří se toužili definitivně rozloučit se všemi oblíbenými hrdiny. A z toho pohledu je dobře, že se tvůrci rozhodli závěrečné dobrodružství někdy ve dvou třetinách zpřetrhat, navázat s postavami ještě bližší kontakt a prožívat s nimi i těžké chvíle skoro mimo kouzelnický svět. Tenhle díl je mnohem více než kterýkoli jiný věnován hlavně zastáncům knižní série, kteří by šli za Harrym i na konec světa, aby mohli být nakonec svědky finálního střetnutí dobra a zla. Yates to pojal hezky po svém a pod rukama mu rozkvetlo vizuálně dokonalé, temné a v rámci série naprosto specifické dobrodružství, jemuž nechybí skvělé akční sekvence( honička na košťatech), kouzelnická idylka(svatba) ani dojemné a silné zakončení, které dalo trochu vzpomenout na čtvrtý díl. A jestli v šestce ještě zbylo nějaké místečko pro kolonku "rodinný", tak scény z Godrikova Dolu nebo sídla Malfoyových dávají na všechny dětské chvilky rázně zapomenout a jasně naznačují, kam Bradavice za těch bezmála deset let dospěly. A protože já jsem vlastně dospíval s nimi, knihy od paní Rowlingové byly mou každodenní radostí a tento film dokázal vystihnou jejich atmosféru téměř bezchybně, musím zůstat u vysokého hodnocení.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Sedmička je v kouzelnickém světě Harryho Pottera nejmocnějším magickým číslem, které jde v rámci příběhu dohledat hned několikrát. Voldemort rozdělil svou duši na sedm kusů, Weasleyovi mají celkem sedm dětí, do Bradavic studenti chodí sedm let a celkem se knižní předloha skládá ze sedmi knih. Studio Warner Bros. ovšem sílu tohoto magického čísla tak trochu narušilo v rozhodnutí, že bude poslední díl Harryho Pottera s názvem Relikvie smrti rozdělen do dvou částí. Za oficiálním důvodem mělo stát rozhodnutí, že je děj sedmé knihy tak obsáhlý, že by se toho v rámci jednoho filmu muselo brutálně osekat. Ať už je realita taková a nebo šlo pouze o chytrý kalkul producentů, navrátivší režisér předchozích dvou dílů David Yates své zadání splnil na jedničku. Závěrečný díl Yatesovy trilogie (respektive předposlední díl Yatesovi tetralogie) dle slibů ze závěrů Prince dvojí krve vytrhává z přirozeného prostředí v Bradavické škole čar a kouzel. Právě po zásadním momentu v Princi dvojí krve ostatně v Bradavicích oficiálně není bezpečno, v kouzelnickém světě dochází k politickému převratu (kde se i tentokrát výrazněji projeví inspirace samotné J. K. Rowling Adolfem Hitlerem v rámci vytváření postavy Voldemorta) a z dětí se definitivně stávají dospěláci, na jejichž bedrech stojí budoucnost jejich světa. V Yatesovo podání je to opět celé poměrně temné a depresivní, zároveň navíc Yates opět těží především z komornějších momentů, než ze zásoby akčních scén. Už první polovina velkého finále se ostatně neobejde bez dojemného vzpomínání i skrze návrat nejrůznějších postav (malý, ale šikovný Dobby). Z pozdější doby jde použít srovnání například s Avengers: Infinity War. Člověk, který do Infinity War vkročí s minimálním přehledem se ztratí už od samotného momentu. Ten, který má poctivě nakoukáno, dokázal si za ta léta vytvořit k postavám vztah a především s nimi dospíval, toho čeká emocionální gejzír a téměř nonstop záplava dojímání se. Cestování tria z místa na místo bez jasně daného směru, neustále zapadlí v otázkách nad tím, co vlastně udělat dál a i díky vlivu viteálu se trio může snadno obrátit proti sobě. Skvěle tak například funguje scéna, která je zcela originálně vytvořena pro film a v očích mnoha fanoušků je scénou, která okradla o čas nějaký významnější moment z knih, který musel scenárista Steve Kloves okleštit. Jenomže právě scéna, kterou doprovází O'Children od Nicka Cavea naprosto vyjadřuje nastavené pocity. Všichni jsou realisté, vědí, že nasazují krk a i kdyby se jim náhodou podařilo nezemřít, oběti budou velké. Tato scéna perfektně ukazuje, že hrdinové snažící se zahnat chmur z aktuální situace i odchodu jednoho z nich se navzájem snaží podržet. I když je následné opětovné setkání s realitou nevyhnutelné. Steve Kloves se navíc opět projevil sice jako kastrátor většiny stránek původní předlohy, filmová adaptace se ovšem díky seškrtání mnoha momentů mohla stát svižnější a vyvolávat pocit, že prakticky nešlápne na brzdu. S akcí se sice šetří, Yates se ovšem skutečně opět projevuje jako tvůrce, který umí vést herce skrze dramatičtěji vyhrocené momenty. Výrazněji se tak konečně mohl projevit i Rupert Grint, kdy se po vzoru Daniela Radcliffea a Emmy Watson ukázalo, že dospívání vedle hereckých mentorů a učení se od mistrů svého řemesla skutečně přineslo ovoce. Emma Watson ostatně už svou první scénu dokáže sehrát prakticky pouze skrze emoční vyjádření v obličeji. A člověk má přitom skutečně pocit, že tato oběť pro vyšší dobro dohnala chytrou čarodějku do velmi zoufalé situace. Yatesův vizuál má v průběhu pořád své kouzlo, nejvýraznější vizuál příspěvek prvních Relikvií smrtí je ovšem právě Příběh tří bratrů, kteří měli Relikvie smrti vytvořit. Za realizací příběhu stojí Ben Hibon, který se u vytváření inspiroval stínovým divadlem a i ti největší odpůrci první části Relikvie smrti většinou mohli uznat, že Hibonovo převedení příběhu Barda Beedleho mělo neskutečně vizuální kouzlo. Nové MacGuffiny jsou tak představné ve vizuálně nádherně zpracovaném příběhu, kdy rázem bylo snadné chtít od švýcarského šikuly víc. Klidně i realizaci ostatních příběhů z Bajek Barda Beedleho. Chytře je navíc i vymyšlené utnutí v příběhu v první polovině. Nejenom, že dochází k správně emocionálně vygradovanému momentu (který musí do kolen dostat i největšího cynika), ale především i ideálnímu cliffhangeru, který donutí s viděním druhé části Relikvií smrtí neotálet. I proto, že soundtracku Alexandreho Desplata je snadné propadnout už od samotného začátku filmu. Nejspíš se pořád budou vyskytovat názory o tom, že Relikvie smrti s klidným srdcem mohla zůstat jedním filmem a rozdělení na dvě části nebylo nutné. Dá se ovšem snadno věřit tomu, že v alternativním vesmíru, kde se Relikvie smrti dočkala pouze jedné adaptace naopak byla výtka vedena k tomu, že je film brutálně osekaný. Rozdělení tak ve finále rozhodně mělo smysl, vzniklo opravdu skvělé zvládnuté finále (nebo spíš první polovina finále), u kterého jedno oko nezůstane celé..... Viděno v kině:3x
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
7
Tohle už nemá nic společného s pohádkovým Potterem. Jde o dost modernější a dospělejší pokračování. Jde snad o jakési krimi s hororovými prvky? Bylo to sice koukatelné, za to trochu zklamání. Místama i (pro mne) nudné. Hodně dospělácké a ta správná kouzelná atmosféra je ta tam.
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
8
Přestože Rowlingová svoje knihy sepsala do sedmi svazků, tak studio se před tím posledním rozhodlo, že si svůj čas s Harrym ještě protáhne, a tak prvně plánovaný sedmý díl bude pouze první částí velkolepého finále... Ovšem proč právě sedmá kniha? Když třeba pátá kniha čítala neuvěřitelných 800 a stejně si to Yates sfoukl naráz. Oficiálně se tvůrci rozhodli, že děj, který musí do filmu obsáhnout je příliš dlouhý, že zkrátka třeba fakt, že by museli naši hrdinové v jednom filmu zničit všech zbývajících 5 viteálů a současně při pročítání sedmé knihy uznali, že událostí, které by se na plátně měli objevit by mělo být více.. Můžeme se přít, zda skutečně nešlo jen o kalkul tvůrců anebo si nevěděli rady. Ve všech předchozích případech si Kloves poradit věděl, jen v případě páté nejdelší knihy si tuhle povinnost převzal Michael Goldberg, jenž si ale také poradil na výbornou.. Zda rozhodnutí bylo nebo nebylo správné si musí divák přehodnotit sám.. I když uznávám, že už osekali daleko delší, tak zkrátka tady bylo hned několik událostí, o které bych nechtěl přijít... První část dostává Harryho slov, že do školy už se vracet nehodlá. A tak prakticky na blind se rozhodne jít různě hledat viteály.. A výsledkem je jak někteří říkají běhání po lese, nebo zkrátka naprosto odlišný díl, jaký Harry nikdy nenabídl. O Bradavice, které byly doposud vždy opěrným bodem série, kde se trávila naprostá většina času, naši hrdinové ani nezavadí.. A jak brzy zjistíme, tohle rozhodnutí se zdá být až překvapivě chytré.. David Yates se malinko vyhlídl v temnějším provedení a i oproti šestému filmu ještě přitvrzuje. Líbí se mi, co naši hrdinové musí podniknout, jak se vrací na již stará místa, která ale aktuálně ve světě, kterému už vládne Voldemort působí zcela jiným dojmem. Vše se změnilo, smrtijedi jsou všude, kdy ovládli i Ministerstvo kouzel, takže Harry a všichni členové Fénixova řádu jsou hledanými osobami.. Úvod filmu nám ukazuje, že hrozba je tak velká, že i samotní mudlové uznávají existenci nějakého nebezpečí.. Harryho čeká rozloučení s Dursleyovými, kteří opouštějí svůj domov.. Tady nám Rowlingová napsala jednu moc pěknou scénu mezi Harrym a Dudleym, která se však Klovesovi asi moc nehodila. K tomu Hermiona musí zapudit svoje rodiče a jediný ve statu quo zůstává Ron.. Všichni si uvědomují důležitost Harryho v boji, avšak sami ani neví přesně proč. Všichni zbývající členové se ho tak rozhodnou přepravit do bezpečí do Doupěte (no toho, co z něj zbylo). Brilantní kreativní nápad samotné spisovatelky, že se všichni za pomocí mnoholičného lektvaru v Harryho promění.. Ovšem ani tohle se nesetká s pohodlnou cestou a okamžitě je nám ukázano, že naši hrdinové stojí proti něčemu obrovskému. Veškerý záblesk naděje a dobra je okamžitě potlačen smrtijedy. Harry uzná, že ochránit může své přátele, jen tak že s nimi být už nemůže, ale přece jen Ron a Hermiona jsou ještě něco více, a tak tenhle trojlístek vyráží vstříc neznámému světu, aby všude možně naprosto bez většího plánu hledali viteály. Příběh nám nabídne návrat Dolores Umbridgeové, která slouží smrtijedům a navíc se zapojí do ještě větších osudů, takže naši hrdinové za další pomocí mnoholičného lektvaru musí zasáhnout. Osamoceni v lese bez možnosti se s kýmkoli spojit přemýšlí kam se schovat a primárně kde by mohli být další viteály. Jakási metafora na skutečnou dospělost, kdy jsou odkázáni jen jeden na druhého a po nátlakem síly viteálů už ani to ne... Část příběhu v Godrikově Dole považuji za tu nejděsivější v rámci celé filmové série. Rozdělená trojice naprosto bez plánu v městě, kde Harryho rodiče přišli o život musí vsadit i na tajemnou Batildu.. I zde jen důkaz, že Voldemort je aktuálně ve všem o krok napřed.. Nezapomenu v kině na ty scény s Batildou a později jsem měl i tendenci celou tuhle část v Godrikově Dole přeskakovat, jak nepříjemně to působí.. Sedmý film působí, že když už to vypadá, že má ústřední trojlístek něco na dosah, pokaždé je tvrdě zmáčkne převaha smrtijedů. Každý na koho se obrátí pro pomoc je nakonec proti nim.. A kdo ne, tak ho vzápětí zabijí.. I ti od kterých jste v jisté části příběhu mohli vědět, co čekat, tady to neplatí a sobecky vsadí na svůj vlastní život než pomoc Harrymu.. Každá zrada, každý problém posouvá Harryho blíže k Voldemortovi. Pokud tam ovšem naši hrdinové nechtějí sami. Honička v lese a Malfoyovo sídlo to jsou vrcholy filmu, kde se střídají peckovní kouzelnické souboje s zlým zadostiučiněním... Světlým bodem celého filmu je návrat Dobbyho, který všechno zvládá pouhým lusknutím prstu a k tomu dokáže pořád číšit optimismem.. Ovšem Rowlingová nám ho vzala a dodnes jeho smrt považuji za tu nejsilnější v celé filmové sérii. Jak tam stojí, jak padá.. Nikdy nebyl hlavní postavou, ale pro jeho vztah s Harrym a dobrou povahu si zaslouží speciální místo.. "Je to tak nádherné, být tu s přáteli". Už je při pouhém vzpomínání, mě to dojímá.. Tenhle film pro mě bude vždycky speciální, jelikož jde o prvního Harryho Pottera na němž jsem byl v kině. Vzpomínám si jakoby to bylo včera, a to i na tu unikátní patnáctiminutovou pauzu, jen už je to více než deset let a já si pořád stojím za tím, že jde o dobrý film, který ukazuje známý svět v nepoznaném světle. Ano, pokud bychom chtěli sedmou knihu adaptovat v jeden film, tak se bude krátit právě tady, nicméně první část musela odpracovat to nepříjemné, aby ta druhá dokázala přijít s jedním z největším filmů mojí generace. A to je šlechetný důvod, který vysává to nutné, aby druhý už mohl jen stoupat. Oddřená práce, kterou už málokdo ocení, ale já ano, pořád to je neuvěřitelná podívaná.. A platí, že se na film pořád podívám raději než na jiné ze série... Teď už zbývá jen on! /viděno v kině/ 85%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
6.5
Ta slabší půlka toho, co mělo přijít. Těžko říct, jak bych nahlížel na film jako samostatné dílo a nikoliv jen poloviční zážitek kráčejících lidí, co popírají charakter a prakticky všechno. Střet ambicí natočit nejdospělejší díl série nevyšel, protože krom toho někoho nenapadlo nic zajímavého, co se tam má dít.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
6
Nevyhnutelná prohra daná slabou předlohou. Kdyby se to v druhé půli nepřehouplo v nudnější heterosexuální verzi Zkrocené hory (stan, stan, žárlivost, stan, úprk, stan), mohl to být jeden z nejlepších dílů série. Takhle ani omylem. Kdysi padala v případě filmů Kill Bill vol. 1 a Matrix Reloaded tatáž výtka, že jde o pouhou „část celku“. Oba filmy podstatně lépe vynikly až s druhou částí. Je třeba si ovšem uvědomit, že v obou případech šlo o tempem vyvážené filmy, jejichž základní chybou byl čistě otevřený konec. Ten první Relikvie smrti také má, navíc ale nudí zbytečnou vatou, kterou šlo nahradit / vyškrtat. Společně s Princem dvojí krve je Relikvie smrti – část 1 nejzbytečnějším dílem filmové série. Jeho nedostatky mají jedinou výhodu. Pokud bude i druhý díl podobným otrocky doslovným opisem, máme se přeci jen na co těšit. Druhá část knihy je totiž o poznání výživnější, než ta první.
Alaitos
Alaitos
5 367 bodů
4
No, žádný zázrak. Příběh je nudný, film se neskutečně vleče a chybí mu nějaká stěžejní scéna, na kterou by si člověk vzpomněl třeba ještě za týden.