Černá labuť

81%

Komentáře a recenze 69

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
8
Velmi intenzivní zážitek. Strhující dramatický zážitek,který dokáže na filmová plátna přenést snad jen Daron Aronofsky,který opět dokázal,že patří mezi nejlepší mladé režiséry. Natalie Portman a Mila Kunis byly výborné a Vincent Cassell taktéž. Takto si představuji Oscarové snímky.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
7
Pěkně natočen snímek. Film si udržuje stále stejnou atmosféru, je natočený prakticky na pěti místech a tak nic neruší koncert Natalie Portman. Psychické problémy baletky ale prostě na celý film nedají a tak si u mě Černá Labuť vysloužila nakonec jen "70".
xxmartinxx
xxmartinxx
22 283 bodů
8
Moje 85% hodnocení nakonec zaokrouhluji do podoby velmi silných čtyř hvězd (které můžou jedině růst, přestože myslím, že nebudou), protože dojem je skutečně silný. Celou dobu ve mně ale hlodá svědomí, které mě tak trochu varuje, že jsem se nechal oklamat. Na druhou stranu, když už se něčím oklamat, pak dobrým filmem... A tím Black Swan bezpochyby je.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Nejlepší Aronofskeho snímek od Requiem za sen, ale imho pořád průměr, což jen potvrzuje můj vztah k tomuhle režisérovi. Každopádně tohle je asi jeho první film, na který jsem ochotný podívat se v budoucnu dobrovolně znovu. A Natálce bych toho "plešouna" přál. Hodnocení někde mezi těmi 3-4....6.5/10
Fingon
16 886 bodů
8
První polovina se dost vlekla, ale od jistého momentu (asi ta párty) začal být film opravdu zajímavý a místy i dost intenzivní...
lamps
lamps
15 156 bodů
8.5
Impressive. Dokonalé navození bezútěšné a bolestivé atmosféry v příběhu o ...... baletce. Na povrch sice všechno přímo Cimrmanovsky skvěle funguje a film nás skoro vysaje z vlastních sedadel, přičemž velké zásluhy putují za všemi herci, hudbou a perfektně zužitkovaným prostředím, ale navzdory veškerým snahám nevyznívá scénář zrovna dvakrát sofistikovaně, Aronofsky vyvolává emocionální reakce občas přehnaně okázalou cestou pro tak jednoduchý příběh o proměně osobnosti a nepříliš invenční hororové prvky se ke konci už hodně míjí účinkem. Přesto všechno ale ČERNÁ LABUŤ je skvělým filmem, bavícím diváka prolínáním různorodých tematických linií (kariérní, osobní, hororová, sexuální..) a držícím ho navzdory falešně podvratnému vývoji od začátku až do konce v natěšení, jaké bude další herecké gesto nebo audiovizuální esence. Part Mily Kunis oficiálně nejžhavější filmovou rolí v dějinách :)
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Sebedestrukce je jako motiv s filmy Darrena Aronofskyho tak nějak spojená již od jeho režijního debutu Pí, utvrdilo to Requiem za sen, podporu učinila i Fontána, jde o motiv jasně znatelný i ve Wrestlerovi, následně více či méně i v Noemovi, Matce! i čerstvé Velrybě. Spolu s Requiem za sen ovšem tento motiv nejspíš naplňuje Aronofskyho 5. celovečerní film s názvem Černá labuť. Film, který snadno leckoho donutí, aby se na balet již nekoukal jako dříve, film s jedním z nejsilnějších hereckých výkonů 21. století, film, který u Aronofskyho klasicky může diváky rozdělit na dva tábory. I po letech jde ovšem o film, který v divákovi jistým způsobem zůstane. Balet jako takový je vnímán především pozlátkově, Černá labuť ovšem ukazuje, že se za baletem skrývá tvrdá dřina. Samotný kameraman Matthew Libatique zvládne vystihnout pompéznost baletního jeviště, v centru dění Černé labutě je ovšem především protagonistka Nina a jak jí maximální úsilí ničí po psychické i fyzické stránce. V podání Natalie Portman tak Nina propadá šílenství, dochází k těžkému odlišování reality a fikce, výsledkem je herecký koncert, kdy výkon Portman musí náhle ocenit i její největší odpůrci. Jde o další intenzivní Aronofskyho film, nepříjemnou psychologickou sondou, která na jednu stranu naplňuje hororové atributy, zároveň ovšem s jistou nadsázkou skutečně prezentuje, co může s umělcem dělat snaha o maximální dokonalost. Libatique svízelnosti momentů dopomáhá detailní záběry, které dopomáhají k tomu, aby divák peklo vnímal s Ninou prakticky z první řady. Aronofsky ani tentokrát neservíroval podívanou, která by s divákem nezvládla pohnout, ve svých nejextrémnějších momentech je Černá labuť vyloženě psychicky nepříjemná. Příběh stojí na snaze objevit svou vnitřní černou labuť, černá a bílá barva jsou díky tomu dominantní barvou celého vyprávění, po vizuální stránce se jedná prozatím i po letech o nejvýraznější Aronofskyho film. I laikovi se může zdát cesta do nitra světa baletních umělců autentická, kdy Aronofsky ovládá i momenty choreografií, smysluplně dochází k využívání původních motivů z Labutího jezera Petra Iljiče Čajkovskijho s variacemi z dílny Aronofskyho dvorního skladatele Clinta Mansella, u Černé labuti není ani podceněna práce se zvukem, který mnohdy dopomáhá k intenzitě jednotlivých momentů, především skrze užívání zvuků, které produkuje hlavní postava. Skrze intenzitivní přístup Niny vyprávění postupně graduje, pohled na krásu baletu se rychle mění, finále poté svědčí jen o krutosti celého příběhu, krutosti, které Aronofsky prakticky vždy vystavuje hlavní postavy svých filmů a jedná se o další z jeho již nesmazatelných motivů. Většinu času může být Černá labuť vnímána jen jako nepříjemná sonda, finále je ještě o poznání intenzivnější a hlavní postavě zvládá v jisté zvrácené formě dodat uspokojení. Finále filmu může být rázem těžké na moment zpracovat, při zamyšlení se ovšem ukazuje, že se jedná o zakončení, ke kterému se celý příběh tak nějak pomalu směřoval. Hlavní postava je přes velkou daň ve finále perfektní, stává se ozdobou labutího jezera, v jisté interpretaci lze zakončení příběhu hlavní postavy vnímat jako happy end. Mrazivost Aronofskyho Černé labutě to přesto neshazuje. Aronofsky tak sice ve své kariéře sází na prakticky stejné motivy, prozatím ovšem nadále vždy dokáže tento recept variovat. Jistá tvůrčí obměna by možná i přes risk ztráty rukopisu stála za zamyšlení, stačí si ovšem vzpomenout na Requiem za sen či právě Černou labuť a je jasné, že Aronofsky ví, jak s motivy sebedestrukce pracovat. Stačí jen doufat, že mu podobný cit ke stejným motivům vydrží i po Velrybě....
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
6
Tak nechutná scéna se záděrou měla za následek, že celý zbytek snímku, jsem jen křičel "Nech už ty prsty!" Za mě nejlepší byla Mila Kunis, na kterou jsem se těšil, mě nezklamala, když fungovala jako protipól ku Portman. Tolik naprosto děsivých scén. Co ale předvedla Natalie Portman, či Vincent Cassel! To jsou herecká esa. No a ta poslední půlhodina zcela otočila děj filmu, kdy to bylo vskutku děsivé, celý vztah s matkou vygradoval do totálního extrému. Bohužel tohle není tak úplně snímek, který by mě bavil natolik, že si ho pustím ještě několikrát. Ale stejně vlastně vůbec nevím, jak hodnotit, jaký to tedy byl zážitek ze snímku? Tolik vybrečených situací! Lo siento, pero... 60%
Milandob
Milandob
8 900 bodů
8
kto by to bol povedal ze balet je mentalne najnarocnejsie povolanie na svete. ale treba povedat ze 50 rocny wrestleri su mi blizsi ako mlade baletky takze emocionalne ma to tak nezasiahlo ako darrenov predchadzajuci pocin, ale ako studia psychicky narusenej osoby je to genialne. aranofsky opat ukazal ze ked prijde na spojenie obrazu, hudby a strihu tak nema momentalne konkurenciu a svojou kolazou vas dokonale vtiahne do deja aby vas tymto pristupom rozomlel ako v mlynceku na maso a kludne si vyrukuje s artovym filmom do americkeho mainstreamu.
Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
8
Takto ztvárněné mi to nestačí. Pokud to režisér chtěl psycholgický rozklad hlavní postavy pojmout takto fantaskně, nechápu, proč je zbytek tak obyčejný. Já to vid8m tak, že měl dvě možnosti. Buď to mělo mýt opravdu umělecký vizuál, artové pojetí a nebo to mělo být surově realistické. Tento film je špatně zrežírovaný. Film nemá tvář. Je obyčejný, ale měl potenciál...