X-Men: První třída

83%

Komentáře a recenze 75

47 084 bodů
9
Mé oblíbené značky se chopil Matthew Vaughn a výsledek je prvotřídní. Nepotřeboval k tomu ani starou gardu,aby zabodoval. Představil nám naše oblíbence v jejich mládí a skvěle tak doplnil tohle X-Menovské universum. Inteligentní a skvěle obsazená komiksovka,která si zaslouží jen vysoká hodnocení.
29 697 bodů
8.5
Tento X-MEN mě opravdu bavil a to i bez Wolverina, který se tam jen na 3 vteřiny mihnul a řekl dvě slova. Efekty jsou podařené. Příběh o tom, jak se vlastně zrodila rivalita mezi Marnetem a profesorem X. Děj je propracovaný a má to smysl. Navíc jsem se dozvěděl, že s kubánskou krizi vlastně zavinili mutanti :) Dobrý film.
28 387 bodů
9
Snímek by mohl mít i klyšojdní podtitul, jak to všechno vlastně začalo. Komiksový marvelovský vesmír na to myslel a tak dal vzniknout komiksovou řadu z dob dávno minulých, takže by bylo divné, kdyby tak neučinil i marvelovský vesmír filmový. Snímek nás nejdříve zavede do 40. let do prostředí koncentračního tábora, kde vyděšený chlapec projeví svou schopnost. Následující události tedy vezmou za své, čímž započne hlavní dějový základ. Poté se přeneseme do dob 60. let, kdy se stane to nejdůležitější. Proč se stali Profesor X a Magneto nepříteli, vlivem čehož se také dozvíme, proč je Profesor X na vozíku. Na svou dobu samozřejmě zuří studená válka, takže manipulace mezi USA a SSSR není vynecháno, kdy nechybí ani tzv. kubánská krize. Okrajové skutečné historické události jsou scenáristicky do světa plných mutantů s různými schopnostmi vyobrazeny a začleněny tak dobře, že by tomu snad i jeden uvěřil. Takováto přesvědčivost v kombinaci velkolepé akci s naprosto věrohodnými charaktery postav a emocionálně strhujících konfliktů slibuje vysokohodnotnou marvelovskou podívanou se vším všudy. Kombinace šedesátkového špionážního motivu, který dokonale podporuje dobový objektiv kamery, se superhrdinskou manšírou v rámci postav s puberťátským nadšením je taková dokonalost sebe sama, že se neznalý komiksové předlohy může v postavách i ztratit. Snímek zkrátka předčí očekávání a coby filmový komiks má položenou příčku hodně vysoko.
10
Možná by se nemělo hodnotit hned při vyjití z kina, ale tohle je prostě pecka. Vaughn zvládá jak Singerovo hledání sebe sama, tak i kick-assovský popcorn na jedničku. Je asi pravda, že to mohlo být víc retro, ale to jen těžko jde brát jako výtku. Není to dokonalý film, ale to nepotřebuje, když si vystačí i takový, jaký je. A snímek natočený se zápalem a pár chybami je lepší než nějaké vykalkulované, technicky dokonalé kusy mramoru. Rád si nadhodnotím a přihodím i tu pátou hvězdu.
10
Famózní. Dokonalé. Pro mě nejlepší X-meni (nic proti Singerovi), kterým návrat "na začátek" vyšel ještě lépe než třeba nedávný "restart" Bondovi. Chytrá letní comicsovka, která mi také pomohla dovysvětlit pár nejasností z minulých dílů.
10
X-Men: První třída je důstojným dílem špičkové série, která po posledních dvou méně vydařených dílech (Poslední boj, 2006 a Wolverine, 2009) znovu nabrala dech a velmi zhluboka. Jako letnímu velkofilmu se toho příliš vyčíst nedá a pro diváky kolem 13 let a jejich rodiče je film naprostou nutností!
8.5
Vlastně tomu nemám ani moc co vytýkat. Matthew Vaughn odvedl velice solidní řemeslo a jeho snímek s přehledem naplnil ohromná očekávání a publicitu. I přes absenci "ostrého hocha" Jackmana dokázal film v některých pasážích skvěle bavit, technický pokrok je tu strašně moc znát a hlavně závěrečná půlhodinka je ukázkou precizní práce trikařů. Příběh samotný je také ukázkou precizní filmařiny, narozdíl od průměrné čtyřky má hlavu a patu a navrch se chlubí postavou Kevina Bacona, který opět prokazuje, že pokud shání Hollywood záporáka, on je tou pravou volbou. Určitě jeden z nejlepších letošních snímků, ale Warrior u mě zůstává neochvějně na špici.
10
Pootevřená vrátka na konci X-Men: Posledního vzdoru sice lákala na klasickou čtyřku, po spin-offu X-Men Origins: Wolverine se ovšem tvůrci nakonec vydali směrem prequelu. X-Men: První třída tak byla zasazena do 60. let a od počátku se lákalo na to, že ve filmu dojde k prvnímu setkání Charlese Xaviera a Erika Lehnsterra, dávno před jejich definitivní přeměnou v Profesora X a Magneta. V roce 2011 vybízel prequel X-Menů k něčemu zcela svěžímu a naštěstí tomu tak skutečně bylo. Režie se chopící Matthew Vaughn totiž natočil naprostou pecku, která letos oslavila 10 let. Zasazení do 60. let bylo skutečně svěží a tehdy se vyloženě nabízelo, aby se Vaughn časem chopil nějaké bondovky (což nakonec nebylo potřeba, protože se chopil Kingsmanů), protože především ke starším bondovkám má První třída až překvapivě blízko. Michael Fassbender ve svých prvních scénách snadno koketuje o to, že by mohl být jako příští James Bond naprosto ideální, pořád jde ovšem o díl ze série X-Men, který se drží pravidel, které nastavil Bryan Singer v původních dvou filmech. Jenomže pořád tak trochu jiným způsobem, přičemž to celé funguje. Díky výtečnému režisérovi, skvělému obsazení a velmi dobrému scénáři, který X-Meny chytře zapojil do pozadí skutečných událostí Kubánské raketové krize. Matthew Vaughn byl naprosto skvělou režijní volbou. Měl už tehdy sice za sebou adaptaci komiksu Kick-Ass, rozhodně ovšem nevykradl sám sebe. První třída skutečně funguje jako stylové akční retro dobrodružství, které pochopitelně nemůže být tak drsné a drzé jako právě Kick-Ass, přesto je to ovšem ve finále skutečně drsné. Hned úvod naváže na prvotní scénu původních X-Menů a vypustí Magneta na cestu pomsty, která je v mnoha momentech skutečně brutální a Vaughn rating PG-13 dokáže vytěžit až na dřeň. První třída ve finále působí skutečně drsně a opět chytře. Je to pořád velkolepý film za obří peníze, přesto právě po vzoru předchozích filmů se ovšem podařilo zachovat zdrojový kód a X-Meny kromě veškerého WAU efektu prodat i skrze bravurní scénář s plnokrevnými dialogy, který dokáže stěžejní postavy prodat naprosto skvěle a u takového Magneta snadno vzbudit pocit soucitu. James McAvoy a Michael Fassbender byli naprosto skvělá volba pro mladší verze postav Patricka Stewarta a Iana McKellena z původní trilogie. Jen málokdo by možná uvěřil, že z McAvoye vyroste Stewart a z Fassbendera McKellen, přesto to ovšem tahle dvojice dokáže skvěle prodat. V pár momentech skutečně připomenou Stewarta a McKellena z původních filmů, zároveň jde ovšem pořád o ty samé postavy ve zcela jiném časovém období. McAvoy a Fassbender tak dostali příležitost si postavy trošku upravit k obrazu svému a jsou zde oba naprosto vynikající. Pokud se v roce 2011 o novou generaci X-Menů nebyl důvod bát, bylo to především právě i díky castingu těchto dvou skvělých herců. I zbytek obsazení je ovšem velmi dobrý. Jennifer Lawrence jako Mystique, Nicholas Hoult jako Beast či Kevin Bacon jako záporák Sebastian Shaw. Ve scénáři je plno postav, každá stěžejní ovšem dostává svoje momenty slávy a především se skutečně daří prodat vztahy mezi různými postavami. Především právě v dynamice vztahu mezi Charlesem a Erikem, kdy celé finále funguje jako emocionální vyvrcholení jedné etapy jejich vztahu, které navíc definitivně oba definitivně vypustí směrem cesty Profesora X a Magneta. I přesto, že jsou karty rozdané v podstatě od samotného počátku, První třída to všechno velmi pěkně buduje a právě vědění, že to ve finále stejně nedopadne úplně růžově ještě o poznání posiluje výsledný dojem z různých emocionálně silných momentů. Je tam cítit stylovost a dravost Vaughnovy režie. Skutečně to celé ve finále připomíná špionážní dobrodružství, kdy Vaughn umí prodat jednotlivé akční sekvence a to jak Magneta v akci, tak i finále s ponorkami. Vaughn umí přeskočit mezi uvolněnou a vážnější atmosférou a celé to funguje jednoduše skvěle. Těch postav je ve finále možná skutečně příliš, První třída v podstatě pořád byla novým startem série, který se neobešel bez nějaké té základní expozice a Vaughn se kvůli tomu nemohl možná ve finále utrhnout ze řetězů ještě o poznání silněji. Jenomže pořád X-Men: První třída funguje skvěle a to i díky famóznímu Henryho Jackmana (Magneto Theme!) . Skvělý blockbuster, který je stylový i zábavný a dokáže prodat akční sekvence, emocionální momenty i stylové nápady. Vaughnovi by dost možná ve finále navíc prospěla nějaká půlhodina navíc, přesto se ovšem tehdy X-Meni vrátili ve velkém stylu. A i po 10 letech start 2. éry X-Menů funguje skvěle......
8
Vidím to jako dětinské, jak sám název vypovídá. Je to z jiného soudku. Efektní, místama humorné a plné akcí. Ale představoval sem si to trochu jinak. Vyspělejší.
  • akce