O kapitalismu s láskou

67%
O kapitalismu s láskou
Prostřednictvím filmu O kapitalismu s láskou se Michael Moore vrací k tématu, který se objevuje v celé jeho kariéře: ničivý dopad dominance velkých korporací na každodenní život člověka. Ale v tomto případě je viník mnohem větší než byl General Motors a scéna zločinu je mnohem rozsáhlejší než je Flint v Michiganu. S humorem a bez úcty klade nepříjemnou otázku na cenu, kterou Amerika platí za svou lásku ke kapitalismu. Nachází klasické zaběhnuté symptomy lásky: klam, zneužívání a zradu. A 14 000 zrušených pracovních míst každý den. Film O kapitalismu s láskou Michaela Moorea naléhavě hledá odpověď na otázku: Kdo jsme a proč se chováme tak, jak se chováme? Film začíná srovnáním současné americké společnosti s Římským impériem v době jeho úpadku. Různé reality show a zápasy ve wrestlingu, stejně jako kdysi římské „chléb a hry", mají odvést pozornost a umlčet davy, jejichž jediným úkolem je pracovat a mlčet. Michael Moore cituje profesora missourijské univerzity Billa Blacka, autora bestselleru z roku 2005 nazvaného Nejlepší způsob, jak vykrást banku, je vlastnit ji: „Jsou to lobbisté, kterým my všichni platíme mzdu." Další z pilířů, na kterých Moore svou polemiku staví je kongresmanka z Ohia Marcy Kapturová, která události posledních dvanácti měsíců bez obalu označuje za „finanční státní převrat"... Moore za současný stav viní všechny, Reaganem počínaje a Bushem konče, a přitom diváka provádí počínaje bahnem pojišťovacích podvodů přes Wall Street až na trh s finančními deriváty, který je „tak zlovolně nesrozumitelný, že ani experti nedokáží vysvětlit, jakým způsobem funguje".... A Moore se marně ptá: „Kde jsou naše peníze?" Oficiální propaganda lidem vtloukla do hlav, že kapitalismus je dobré zřízení poskytující tak velkou svobodu, že nakonec všichni mají šanci zbohatnout. Moore poukazuje na to, že největším zločinem je právě samotný kapitalismus, který umožňuje plnit kapsy několika málo vyvoleným na úkor všech ostatních... Michael Moore patří k nejdiskutovanějším dokumentaristům současnosti. Komerční úspěch jeho filmů jde ruku v ruce s oceněním odborné kritiky (Zlatá palma v Cannes a Oscar za nejlepší dokument za film Bowling For Columbine). Stejný úspěch v Cannes zaznamenal také jeho film Fahrenheit 9/11.


xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
4
Tentokrát Moore přestřelil. U jeho předchozích kousků jsem překrucování a jistou formu lhaní obhajoval jako jeho styl a vždy jsem v tom viděl, že jen do extrému žene názor, kterému se dá věřit. Tady ale jen patlá nesmyslné levičácké výkřiky a skutečně to moc nedává smysl. Zároveň jsem měl poprvé pocit, že pro něj obvyklé dvě hodiny jsou trochu moc. Slabé dvě hvězdy.
Kamil Fila
Kamil Fila
4 111 bodů
8
U Moora je potřeba rozlišovat a vlastně i odděleně několik věcí: a) samotnou filmařinu, b) kontext, do jakého svou výpověd vsazuje, c) důsledky, které by z jeho filmů měly vyplývat pro reálnou politiku. ____ Pokud Capitalism: A Love Story beru jako pamflet, který se snaží působit proti propagandě amerických mainstreamových médií, a dělat to tak, aby jeho poselství přijaly hlavně obyčejní lidé křesťanského vyznání, kteří obvykle nejsou schopni prohlédnout určitou ideologickou manipulaci, pak je Moorův film obhajitelný a vlastně velmi přínosný. __________ Humornou formou otvírá oči těm, kteří uvěřili, že dnešní podoba vládnutí v Americe je demokracie a že demokracie je slučitelná s kapitalismem, resp. současnou korporátní formou kapitalismu a plutokracie. (Chápu, že ta slova někomu znějí nepříjemně...) Moore vlastně jen říká: americká ústava nestojí na kapitalismu, stejně jako na něm nestojí křesťanské hodnoty, a kapitalismus, jak jsme ho znali a měli rádi v 50. letech, zmutoval v něco úplně jiného. Měli bychom tedy přestat žít v romantické iluzi a zbavit se naší nešťastné a neustále nenaplňované lásky k ideálu, který už dlouho neexistuje. ____________Kromě happeningových provokací s označením Wall Streetu za "crime scene" pak Moore ukazuje i příklady toho, jak je možné zpět navrátit význam odborovým organizacím, případně, jak budovat spravedlivě fungující a plně tržní firmy. Nejde tu tedy o žádnou verzi východních levicových režimů ani utopie, ale ukázky toho, co už zjevně funguje. _______________________ Vzhledem k tomu, že Moore ale nejen analyzuje, ale i provokuje, agituje a sám pochopitelně manipuluje s informacemi, případně používá slova v trochu jiném než obvyklém významu, nedělal bych z něj hlavního mluvčího "západních levicových intelektuálů". Pokud máte zájem o serióznější díla na podobná témata, doporučuju buď Doktrínu strachu od Michaela Winterbottoma zachycující přednášku Naomi Kleinové, nebo starší film Adama Curtise (např. Power of Nightmares).

Dodatečné informace

Původní název:
Capitalism: A Love Story (více)
  • USA O kapitalismu s láskou
  • USA Capitalism: A Love Story
  • USA Capitalismo - Uma História de Amor
  • USA Capitalismo - Una historia de amor
  • USA Capitalism - Sipur ahava
  • USA Kapitalismen - En kærlighedshistorie
  • USA Kapitalismos: Istoria enos erota
  • USA Kapitalismos - Mia istoria agapis
  • USA Kapitalismus: Eine Liebesgeschichte
  • USA Kapitalizem - Ljubezenska zgodba
  • USA Kapitalizm: Bir ask hikayesi
  • USA The New Movie
  • USA Untitled Michael Moore Project
Premiéra v ČR:
4. 2. 2010
Distributor:
Bontonfilm
Země původu:
USA
Rozpočet:
20 mil. USD
Tržby:
17,44 mil. USD (celosvětově)