Mé jméno je Nikdo

71%
Mé jméno je Nikdo
Mé jméno je Nikdo
Zkušeného pistolníka Jacka Beauregarda už nebaví být ustavičně ve střehu a dokazovat svou rychlost. Chce pomstít smrt svého bratra a odcestovat do vysněné Evropy. Do cesty se mu však postaví vynikající pistolník, který si říká Nikdo...



Klajnik
Klajnik
8 590 bodů
7
Po třech Barboniho komediálně laděných špageťácích s Terencem Hillem (a Budem Spencerem ve 2 případech) jsem byl na pochybách, jestli si pustit další westernovou komedii, ale naštěstí to nebyl krok vedle. Vlastně jsem rád, že jsem tohle nevynechal, protože to připomíná Leoneho (on ostatně i některé pasáže režíroval a Valerii se od něj jistě taky něco pochytil, když byl jeho asistentem režie). Podobnost s jeho výjimečnými díly utváří jednak Henry Fonda, Morriconeho hudba, záběrování, napínavá a tichá úvodní pasáž, autentické (špinavé a harampádí plné) kulisy i záběry velkých celků, díky čemuž to umí působit rozmáchle, ačkoliv to je poměrně malý film. Hill ve své roli vnáší do filmu slapstickovou komedii: Hraje rychlého chytráčka hrajícího si na naivu, který vejtahy ze saloonů ošálí, obehraje a pak radši, než aby na něj nastoupené uražence postřílel, je raději profackuje a odprezentuje jim tím, jak je nadpozemsky rychlý, což je často donutí přehodnotit své úmysly. Mám rád, když si pistolníci poměřují pinďoury (skvěle to funguje právě u Leoneho a skvěle je to parodováno v Little Big Man), ale zde to na můj vkus příliš přecházelo do takových slapstickových skopičin, od kterých bych doporučil upustit a čas investovat do postav a tematického prokreslování. SCÉNÁŘ: Hillův Nikdo se neustále ochomejtá kolem Fondyho Jacka a dlouho není jasné, o co mu jde. Bronson si se svou pomstou na Fondovi v Tenkrát na Západě rovněž dával na čas, jenže Nikdo nechce Jacka zabít a Fonda zde nehraje záporáka. Ukáže se, že Nikdo obdivuje Jacka Beauregarda jakožto velkého pistolníka divokého západu, v němž se vzhlédl. Chce Jackovi pomoci, ale také chce, aby odešel ve velkém stylu a utkal se s Bandou 150 pistolníků. Tahle přestřelka je však slabá (ačkoliv se odkazuje na Peckinpahovu Divokou Bandu, v níž přestřelka mála proti množství fungovala skvěle i díky explicitnímu násilí). Zde ona velká přestřelka nefunguje jednak proto, že postrádá explicitní násilí, jehož absence mrzí o to víc vzhledem k tomu, že Jack míří na brašny s dynamitem, které mají jezdci na sedlech. Vidíme tedy pár záběrů výbuchů v písku kolem koní, které následně padají a s nimi i jezdci, avšak žádná roztrhaná těla ani krev, v důsledku čehož to shledávám vyumělkovaným a nezáživným. Celé to navíc rychle skončí a nepůsobí to nijak zvlášť osudově, jak by si asi autoři přáli, což je dáno tím, že divoké bandě není věnován žádný prostor a její působení ve filmu je příliš samoúčelné. Film je to poněkud scénáristicky nesoustředěný, v důsledku čehož to pořádně nesepne a emoční pay off se nedostaví. Lépe to funguje v jednotlivostech než v celku, řekl bych. Žádné fatální vady ve scénáři nejsou - jen by to chtělo tematicky více prokreslit. Osobně bych navrhoval upustit od Hillových taškařic a více se soustředit na postavy (i vedlejší) a tematické prokreslení. NAVRHUJI: 1) Zaměřit se na to, jaké vlivy Nikoho v minulosti utvářely a co z něj udělalo muže, kterého vidíme v hlavní linii příběhu a jak se tento muž liší od jeho idolu, Jacka. Film to totiž příliš neozřejmuje, ačkoliv by to dodalo na postavám na hloubce a dávalo prostor výkladu. 2) Mýtizovat a zároveň demýtizovat Jacka skrze řadu flashbacků vyprávěných z různých stran, aby divák pochyboval, jestli je tím mužem, za jakého ho Nikdo má, což by mohla rozseknout právě ta přestřelka s bandou v závěru. 3) Ukazovat proměnu doby, o níž mluví Jack v závěru. Utrousí tam něco o tom, že zločin se stává organizovaným, což by se mohlo během filmu tematizovat na prostoru divoké bandy a majitele dolu, Sullivana, který je rovněž příliš samoúčelný.
p.a.douch
p.a.douch
8 350 bodů
8.5
Mám rád Terence (a v klidu to přiznám). Tady v tomto filmu hraje s panem Fondou. Oba dva jakoby hrají v jiném filmu, ale přesto to funguje. Je to prakticky film těchto dvou herců a hudby Ennia Morriconeho. Ještě bych jmenoval Jeana Martina, a taky Maria Bregu (matadora Dolarové trilogie). Do komedie to má trochu daleko, ale mě to vyhovuje.
avenis
avenis
8 137 bodů
7
Pořád váhám nad hodnocením. Mám film hodnotit komplexně, jako velmi zdařilé dílo Sergio Leone, ve kterém umně spojil parodii svých filmů s vážným podtextem? A nebo mám projevit vnitřní rozporuplný pocit, který ve mně film zanechal? Ono se mi to vlastně nelíbilo. Hezký zadek Terence Hilla nedokáže vykompenzovat jeho protivné ukřeněné sebevědomí a vtípky z komedií s parťákem Spencerem tady působí nějak křečovitě. Fakt nevím. Možná tam nepatří Henry Fonda. Je to jako Vetřelec versus Predátor. No nic, možná to časem celé pochopím. (1.6.2019)

Dodatečné informace

Původní název:
Il Mio nome e Nessuno (více)
  • Francie Mé jméno je Nikdo
  • Francie Il Mio nome e Nessuno
  • Francie Adsiz Kahraman
  • Francie Il mio nome è Nessuno
  • Francie Imenujem se Nobody
  • Francie Mano vardas Niekas
  • Francie Ma numesc Nimeni
  • Francie Mein Name ist Nobody
  • Francie Meu Nome é Ninguém
  • Francie Mi nombre es nadie
  • Francie Mi nombre es Ninguno
  • Francie Mit navn er Nobody
  • Francie Mitt namn är Nobody
  • Francie Mitt navn er Nobody
  • Francie Moje meno je Nikto
  • Francie Mo ming siu zi
  • Francie Mon nom est personne
  • Francie Mr. Nobody
  • Francie My Name Is Nobody
  • Francie Nazywam sie Nobody
  • Francie Nevem: Senki
  • Francie Nimeni on Nobody
  • Francie O Meu Nome é Ninguém
  • Francie T'onoma mou einai Kanenas
  • Francie Wu ming xiao zi
  • Francie Zovem se Niko
  • Francie Zovem se Nobody
  • Francie Τ' Ονομα μου Είναι Κανένας
  • Francie Мене звуть Нiхто
  • Francie Меня зовут Никто
  • Francie Моето име е Никой
Premiéra v ČR:
15. 4. 1993
Země původu:
Francie, Itálie, Západní Německo, Německo
Čeština:
Mé jméno je Nikdo je dostupný s českým dabingem
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Půjčení nebo nákup

Powered byJustWatch