Lovec jelenů

78%

Komentáře a recenze 17

10
Krutá sonda do války ve Vietnamu. Tří hodinová stopáž může mnoho lidí odradit,ale to by byla chyba,protože všechny ty tři hodiny nabízí špičkové válečné drama líčící příběh přátelství a zmaru. Cimino zde špičkově vylíčil dění během války a frustrací z ní. Herci jsou naprosto dokonalí a hlavně De Niro s Walkenem mne svým výkonem úplně odzbrojili. I přes všechny ty hrůzy války,které Lovci jelenů nabízí se jedná o dojemný snímek.
29 851 bodů
8
Filmy podobného ražení natočené před čtyřiceti, třiceti lety, nejde prostě natočit lépe, je tu surové, krásné, nevyšperkované zbytečnými efekty a nesmysly. Film je celkově skvělý, bohužel sráží mé hodnocení první třetina filmu, která pojednává o životě jednoho průmyslového města před válkou ve Vietnamu, nebo na jejím začátku. Hodinu se tam pije, tančí a 20 minut trvá scéna ze svatby. Dále už je to ale koncert, necelá střední polovina ukazuje hrůzu ve Vietnamu a poslední třetina konec války a syndrom války z Vietnamu. Syrový, nepřikrášlený a silný film. Nebýt té utahanější první hodiny, hodnotil bych určitě kolem 90%. Přesto je to velmi dobrá podívaná.
28 428 bodů
10
Velice impozantní příběh pojednávající o přátelích užívající si svůj život plnými doušky, které následně totálně změní válka ve Vietnamu. Tříhodinová stopáž může připadat moc, ale na druhou stranu se tak velmi věrně poukazuje na život obyčejných lidí prožívající své radosti a strasti, které naruší pro ně bezvýznamná válka. Každý prožívá své trauma jinak. Někdo to zvládne, někdo ne. Taková smrtící hra nazývající ´Ruská ruleta´, nebyla nikdy tak zvýrazněna jako zde. Plynulý vývoj postav je tedy k uchopení problematiky velice významný. Jedná se o jeden z několika nejlepších protiválečných snímků, jaké ve své podstatě byli natočeny. Tady nejde o válku jako takovou, ale o to, co z obyčejných lidí válka dělá.
8
Na absolutní zážitek moc vleklé, ale jinak výborní herci a silný námět rozhodně mají co říct.
muzz
muzz
18 035 bodů
9
Skvělý, i když smutný film. Robert DeNiro jednička, jakož i ostatní slavní herci okolo hráli skvěle. Nedivím se, že se film bolševikovi nelíbil (při vyhlášení Zlatého medvěda v Berlíne odešli českoslovenští filmoví "tvůrci" na protest ze sálu) :)
Fingon
16 886 bodů
8
70%. Na čtyři hvězdičky to pro mně vytahuje pouze scéna z vietnamského tábora, kterou jsem si tak oblíbil v Jacksonově Meet the Feebles. Až se příště budu chtít podívat na film o Vietnamu, dám si raději Apokalypsu nebo Full Metal Jacket. Tohle není pro mně.
9.5
Ciminův majstrštyk s mnoha dokonalými scénami je válečné podobenství s vynikajícími hereckými výkony De Nira, Streep a zejména Christophera Walkena. Ačkoli to není typický válečný film o Vietnamu má zajímavou hloubku a neklouže po povrchu.
9.5
Ono vietnamské peklo, které by mělo být vždy hlavní doménou těchto snímků, se zde sice dostalo ke slovu pouhých třicet minut z celkové stopáže, ale přesto nebo právě proto je Lovec jelenů jedním z nejpůsobivějších válečných dramat všech dob. Michael Cimino totiž dokázal znázornit přesně to, co původně znázornit chtěl- tedy zbytečnost celého konfliktu a hrozivý dopad, který měl na tisíce mladých dobrovolných vojáků. A proto se také staly scény s ruskou ruletou tak slavné, jednak jsou samozřejmě úžasně natočené a zahrané, ale hlavně představují dokonalou metaforu na to, jak americká společnost na konflikt nahlížela. Nejlepším filmem o válce ve Vietnamu pro mě dál zůstává Coppolova Apokalypsa, ale Deer Hunter se zavěsil pevně na druhé místo..
10
Existuje mnoho fenomenálních filmů z období 2. světové války, najde se jich z období 1. světové války, mnoho skvělých válečných filmů ovšem vychází i z Války ve Vietnamu. Stačí si vzpomenout na Apokalypsu Francise Forda Coppoly, Olověnou vestu Stanleyho Kubricka, Narozen 4. července Olivera Stonea (u něhož se pochopitelně ani vyloženě nesmí zapomínat na jeho Četu), každý kdo to s filmem myslí vážně by si měl při výčtu filmů z tohoto válečného období vzpomenout především na Lovce jelenů. Michael Cimino daroval v roce 1978 světu jeden z emocionálně nejsilnějších filmů všech dob, který si právem došel pro Oscara za nejlepší film, zlatého plešouna tehdy dostal i právě Cimino za režii a i když se Robert De Niro Meryl Streep tehdy museli spokojit jen s nominacemi, Christopher Walken si tehdy krom ceny za nejlepšího herce ve vedlejší roli mohl založit zázemí pro fakt, že jde o herce, kterého se vyplatí sledovat. Jenomže na Lovce jelenů se nevyplatí vzpomínat jen díky památce Johna Cazalea a faktu, že se pravidelně umísťuje na seznamu těch nejlepších filmů všech dob. Patří na něj totiž zcela právem. Lovec jelenů při vzpomínání na rok 1978 vyvolá pocit, že tehdy tříhodinové filmy nebyli jen omylem neschopných dramaturgů, ale měli svůj účel, kdy si většina z nich dokázala svou délku obhájit zhruba tak stejně jako právě Lovec jelenů. Především i proto, že pro rozklad charakterů ovlivněné právě válkou je potřeba mnoho času. Představit hlavní hrdiny v jejich přirozeném prostředí, následně je z něj vytrhnout a donutit je přehodnotit ideály o americkém patriotismu při setkání s realitou a následně sledovat, jak se dokážou s velmi nepříjemnou fyzickou i psychickou zkušeností vyrovnat. Nic už poté není jako dřív, málokdo se po tak traumatické události dokáže vrátit k normálnímu životu. Přežití se rázem nejeví jako to nejpříjemnější řešení, dochází k sebedestrukcím i nevyhnutelným následkům post-traumatického stresu. I to s člověkem dokáže vykonat setkání s peklem v tváří v tvář. Jakmile dojde ke startu druhého aktu a přesunu z poměrně klidného života v Západní Pensylvánii do hořících džunglí Vietnamu, působí to jako přesně ta horká sprcha, která totálně změní atmosféru filmu, ani start plný výbuchů, paleb ze samopalů a aktivního plamenometu nedokáže diváka tak úplně připravit na to, co Cimino naservíruje o pár minut později. Něco vedle čeho působí smrt v bitvě jako ta lepší varianta. Vojáci Vietcongu se totiž pokouší americké vojáky připravit o něco víc než o jejich pouhý život, konkrétně o jejich duše a racionální sebeúctu. Lovec jelenů do jisté míry vlastně není válečným filmem v pravém slova smyslu, Válku ve Vietnamu víceméně využívá k velmi nepříjemné psychologické studii, což je utvrzené i ve faktu, že jde o jeden z nejnepříjemnějších a nejmrazivějších filmů, který v historii kinematografie vznikl. A přesto se k němu rád divák jednou za čas rád vrátí, protože i přes sebevětší psychologickou zátěž (vynikající film se pozná i podle toho, že se dokáže divákovi zarýt pod kůži) je prostě dokonalý i pod povrchem audiovizuálně nablyštěného brnění. Rozhodně tak zamrzí, že jde o jediný výrazný projekt v kariéře scenáristy Derica Washburna, protože si Lovec jelenů s odstupem času rozhodně zaslouží umístění na seznamu nejlepších scénářů všech dob (na Oscarech ovšem prohrál se scénářem k Návratu domů Hala Ashbyho). Svádí k tomu poslouchat každý libovolný dialog, ponořovat se do výrazné charakterní změny postav a především tento scénář skutečně nemá hluchá místa. Lovec jelenů ovšem měl své trumfy i v geniálním castingu, kde se dokázal opět skvěle předvést i John Cazale, který bohužel ještě před premiérou filmu podlehl rakovině plic. Hvězda prvních dvou Kmotrů a Rozhovoru Francise Forda Coppoly a Psího odpoledne Sidneyho Lumeta se ovšem se svou předčasně ukončenou hereckou kariérou nemohla rozloučit lépe. Opomenout se pochopitelně nesmí ani Meryl Streep a John Savage, Lovec jelenů ovšem primárně stojí na výkonech Roberta De Nira a Christophera Walkena. De Niro si jen tehdy mohl po Špinavých ulicích, druhém Kmotrovi a Taxikářovi potvrdit status herce, se kterým se musí počítat a kdy je jeho snaha ponořit se do postavy někdy až děsivá. Christopher Walken ovšem dokázal s De Nirem držet krok a v osudovém finále být ještě přeci jen krapet výraznější. Právem Oscarem oceněný Walken se poté naštěstí nestal hercem jedné role, primárně se na něj ovšem přeci jen bude po letech vzpomínat především jako na Nikanora Chevotareviche. Lovec jelenů se ovšem především velmi těžce analyzuje z jednoho velmi podstatného důvodu - tenhle film se totiž musí vidět, aby si divák dokázal na vlastní oči a uši užít tak silný, nepříjemný a specifický zážitek. A navíc jde o jeden z těch univerzálních případů, kdy poznatky nejrůznějších rýpalů jsou vyloženým hnidopištvím. Tak významný film daroval v roce 1978 Michael Cimino světu....
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Je fajn vidět De Nira a Walkena za mlada, jejich výkon je každopádně dobrej, ale jinak mě to ničím extra neuchvátilo. Scény s ruskou ruletou, hlavně ta ve Vietnamu jsou luxusní, ale jinak v tom vidím průměrné válečné drama. Délka filmu mému pocitu taky moc nepřidává. 60%