Leon

85%

Komentáře a recenze 31

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
8
Velká paráda. Jean Reno a mladá Natalie Portman. Zvláštní chemie, lehce perverzní, ale je to film... Příběh je to v podstatě jednoduchý. podsvětí, starý matador a mladá začínající rádoby gangsterka. Režie a herci ale vytloukli z obyčejného maximum - 80%.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 428 bodů
10
(Director's cut) Impozantní dílo, které je v director's cut ještě impozantnější. Atmosféra souběžná s autenticitou lidského přístupu v konfrontaci cesty zločinu je v takovémto uchopení hodně odvážná, ale ve své podstatě zásadní. Příběh je jednoduchý, avšak velmi dobře ve svém záměru zpracovaný. Postavu Leona Luc Besson převzal ze svého snímku ‘Brutální Nikita´, kde se jmenoval Victor, honosně ji rozvinul a charismatický Jean Reno si roli stejně honosně zopakoval. Leon se živí jako tzv. čistič, ale stále v sobě ukrývá lidskost, což se ukáže ve chvíli, kdy do jeho života vstoupí dívenka Mathilda. Mladinká začínající Natalie Portman prokázala herecký talent a je dobře, že jí dal Besson šanci. Její debut je prostě skvělý. Reno a Portman tak ztvárnili dvojici, která se hodně těžko bude překonávat. Chemie mezi nimi prostě funguje každou vteřinou ať se děje co se děje. A když se proti nim postaví Gary Oldmen, vznikne z toho hotový filmový koncert. Není divu, že Besson Oldmena do záporné role angažoval později ještě jednou do svého snímku ‘Pátý element’. A tak se dá říci, že se jedná zatím o nejlepší výtvor Luca Bessona, který jakoby nestárnul.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 282 bodů
10
Maličko mi vadila očividnost a předem daný závěr, ale jinak je Leon nečekaná pecka. Nevěřil jsem, že tak banální námět je možné utáhnout tak pěkně. Z tohohle ale atmosféra doslova kape. 4/5 hvězd.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
9
V castingu figurovala na jeho počátku řada velkých jmen, ale to bylo spíš jen zbožným přáním režiséra. Přestože Besson později s většinou jím vysněných herců spolupracoval, obsadit skutečnou hollywoodskou hvězdu se mu nepodařilo. Musel se tedy spokojit s Jeanem Reno (Ronin, Brutální Nikita), který se po Leonovi stal hvězdou první velikosti. A nutno říct, že plným právem. Komplikovanější to bylo s nezletilou Mathildou. Natalii Portman údajně režisér v castingu odmítl, ale nakonec se rozhodl k mladičké dívence vrátit. A jak vidno, jeho čich na talenty se ukázal správný. Natalie Portman tímto filmem debutovala a za více než dvacet let se může pyšnit rolemi ve dvou veleúspěšných diváckých sériích Star Wars a Thor a na polici má jednu sošku Oskara a na stěně ještě plaketu o nominaci za aktuální psychologické drama Jackie, kde ztvárnila vdovu po prezidentovi Kennedym. Pokud se říká, že film je tak dobrý jako jeho padouch, pak Leon má rozhodně co nabídnout. Gary Oldman jako zkorumpovaný policajt je bezesporu jeden z nejděsivějších padouchů ve filmu, a to nikterak démonicky nepřehrává, k čemuž scénář jistě sváděl. Film se stal komerčním hitem a dnes se podle databáze imdb.com řadí k celosvětově nejoblíbenějším snímkům. Stal se také nedostižnou metou pro všelijaké nepodařené nápodoby jako třeba Hannah Joe Wrighta a desítky dalších.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Časy, kdy byl Luc Besson označován za evropského Stevena Spielberga jsou dávno pryč, přeci jen ovšem neuškodí si tyto časy připomínat. Besson ostatně dokázal na sklonku 80. a 90. let zaujat již romantickým dramatem Magická hlubina, stejně tak akčním thrillerem Brutální Nikita. Právě po Nikitě v roce 1994 došlo již na 4. spolupráci s Jeanem Renem, dost pravděpodobně byl poté zrozen nejslavnější Bessonův film i nejznámější výkon samotného Rena. Jeho Leona jde ostatně vnímat jako definitivní vstup Bessona do Hollywoodu, představení tehdy mladičké Natalie Portman i jako snímek, který zvládá servírovat různou dávku emocí. Nastavil v rámci kariéry Bessona příliš vysokou laťku, na kterou se francouzskému filmaři nepovedlo a ani už nepovede navázat. Rok 1994 je všeobecně vnímán jako jeden z těch roků s nejsilnější filmovou nabídkou, svůj podpis na tom má i Leon. Leon. Na jednu stranu elitní nájemný zabiják, na tu druhou milovník starých muzikálů, milovník rostlin a mléka s dobráckou povahou. Nečernobílý charakter, který se v rámci svého zadání musí potýkat s tragickou minulostí, zároveň se musí stát ochráncem mladé dívenky, která k němu začne cítit platonickou lásku. Už to samotné vyvolávalo v době vydání kontroverze, pohoršení snadno může vyvolávat i prodloužená verze, která vztah Leona a mladé Matildy prohlubuje, Matilda si především v prodloužené verzi skutečně ušpiní ruce. Leon je především postaven na neobvyklém vztahu, do velké míry v něm lze nalézt konfrontaci pozitivních a negativních aspektů titulního protagonisty, do obří míry jde o skutečně krutý film. Bessonův přesun do Hollywoodu byl ovšem zaštítěn neskutečně stylovým thrillerem, kterému nechybí ani solidní vizuální estetika. Tehdy bylo Beesonovi jednoduše snadné sklánět poklonu. Právě v Leonovi lze nalézt zajímavou směs Bessonových evropských kořenů i pokusu o zasvěcení do hollywoodského standardu. Každá chuť je jedinečná, ale smícháním vzniklo něco svěžího. V zásadě jde o příběh dvou outsiderů, kteří se na počátku příběhu nachází na zhruba stejném dně (on trpí samotou a traumatem, ona násilnou výchovou). Jedna událost je následně spojí, mezi oběma pak vzniká vztah podobný tomu mezi otcem a dcerou, každý z nich náhle nalézá nějakou novou krev v životě. Jenže Leon i přes tuhle periferii nutně nesklouzává k příběhu zalitého sluncem a kytičkami, nevyhnutelně totiž musí dojít i na akci, i v té ostatně Besson dokázal, že si upgrade do hollywoodských vod zaslouží, ne nadarmo by šlo Leona snadno umístit na vrchol přestřelek v akčních evropských filmech. Důležitá přitom ovšem není ani taková samotná akce, ale především emoce, které jsou v průběhu jednotlivých akčních sekvencí přítomné. Akční pasáže jdou totiž ruku v ruce s příběhem, kdy sice Besson vyvolá dojem dostatečně výrazným vizuálem spojeném i s dostatečně hravou kamerou, i díky přítomnosti malé holčičky a rostoucí síle vzájemného vztahu mezi ní a titulním zabijákem jde ovšem především o ty emoce, které vývoj akčních scén a konání v nich servírují. Zkrácená verze sice může klamat tělem, prodloužená verze ovšem ukazuje, že Besson v roce 1994 rozhodně měl koule. Prodat věrohodně chladnou postavu není lehká úloha, Jeanu Renovi se to ovšem podařilo, v rámci ztvárňování Leona mu jde i postupné emocionální rozpalování. Natalie Portman šla už tehdy vnímat jako obří herecký objev, nejde ostatně o typicky zaměnitelnou dětskou roli, už tehdy se dalo odhadovat, že Portman čeká velká kariéra, i po téměř 30 letech ovšem patří Leon mezi její nejpamětihodnější výkony. Snadno se vzpomíná i na Garyho Oldmana, který se převtětil do démonického a sadistického agenta DEA Normana Stansfielda. Oldman tehdy ne poprvé a ne naposled dokázal, že umí hrát záporné úlohy, zároveň i postavy s psychopatickými sklony. Procítěně ztvárněný záporák, který měl sice původně ve filmu sloužit jako zástupce nutné přítomnosti humoru ve filmu, Oldman si ovšem postavu pojal tak krapet po svém, nadělil tak záporáka, ze kterého jde skutečně děs i takového, kterému je snadno přát rychlou kulku mezi oči. Za Leona především mluví čas, respektive kultovní status. Luc Besson už dávno není na vrcholu, Natalie Portman už je přes čtyřicet a Gary Oldman brzo hodlá skončit s herectvím, Leon je ovšem nesmrtelně i po 3. dekádách skvělou podívanou, která zvládá vyvolávat vzrušení, úsměv i dojetí....
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
8
Jean Reno opět zaválel v perfektním filmu plný akce a dobrého příběhu.
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
10
Před zhruba 15 lety ještě v době, kdy existovaly videopůjčovny a o DVD přehrávačích jsem neměl ani ponětí, jsem si z jedné takové půjčovny s legendární místností do níž vstup byl skrze korálky, přinesl nějakou kazetu, kdy patrně šlo o nějakou kreslenou kravinu nebo o Blbý a blbější, což byl určitě nejdospělejší film, jaký jsem si odtamtud kdy půjčil, jsem v trailerech, které předcházeli onomu hlavnímu kousku uzřel jeden film, který mě hned zaujal charizmatickým řidičem Pontonem z Růžového Pantera a specifickým vizuálem. Neměl jsem ani ponětí, co to je zač a to větší překvapení nastalo o zhruba 15 let později, když jsem náhodou koukal právě na Leona.. Prakticky od prvních chvil jsem s úsměvem chápal, že tohle je to shledání, že sem to celé směřovalo.. Devadesátkový Luc Besson je možná jedním z nejlepších a nejcharakterističtějších tvůrců. A jeho nejslavnější filmový trojlístek, kde spolu s Leonem je ještě Brutální Nikita a Pátý element, čiší autorským pojetím a osobitou vizí, které dělají tyhle jeho kousky tolik specifickými.. Leon tak není jen tak ledajaký film nýbrž naprostý vrchol Bessonovy profesní dráhy.. Prakticky v jednom domě se odehrávající příběh o vztahu dvou lidí, kteří by spolu možná vůbec čas trávit neměli, jinak jeden bude shledán pedofilem a druhý lolitkou.. Co si Besson nacvičil v Brutální Nikitě, včetně postavy čističe Jeana Rena, jen přenáší do svého dalšího projektu. Svět zabijáků a drog, kde vládnou peníze.. Jen tentokrát se snímku dostává daleko propracovanějších postav a takového vymazlení s každým motivem. Spojit vyzkoušeného Jeana Rena, který s brýlemi na očích aspiruje na nejdrsnějšího chlapíka vůbec, s začínající Natalie Portman ve své vůbec první filmové roli, do páru, které vliv nepřívětivých okolností spojil v cestě za jejich osudem. Leon je postava, která celý život obětovala kariéře zabijáka a proto zanevřel nejen na svůj osobní život ale současně zaostal v jakémkoli rozvoji. Konečně pomoc mu se vrátit na cestu se snaží malá sousedka Mathilda. Přes svoji rozdílnost však vidí, že si můžou vzájemně pomoc stát se lepšími… Příběh o drogách, které spojují samostatně existující postavy tíhnoucí k jednomu problému, přes který se všechny společně přenést nemohou. A když se do cesty Leonovy a Mathildě přimotá ještě věčně sjetý Gary Oldman, ve svojí nejšílenější roli vůbec, jsou šance na šťastný konec minimální.. Někdy je to pocta filmovým klasikám, jindy francouzské literatuře, ale pokaždé jde o fantastický zážitek, který rozkreslí snad každou černou chvíli.. A když pokaždé při závěru v slzách vidíte konec, jehož jste se již od začátku mohli obávat, kdy Besson skutečně dostojí jednomu filmovému klišé, i přesto jako divák už věříte, že to bylo blízko a mohlo všechno být jinak.. Někdy vidíte devadesátky jako paletu chutí, kde se točilo vlastně všechno, akční filmy přidávaly na akci, komedie testovaly, kam až můžou zajít. Když tu se ale objeví pár kousků, které jsou jako růže na homogenním smetišti.. A takový je Leon. Ani ne dvouhodinová kombinace nálad, jež dokáží diváka kompletně odzbrojit.. Těžká kvalita, které ani na poněkolikáté nic nechybí a ve všech svých bodech pořád stejně rezonuje. Tohle je svět, kde lidi navazují vztahy s květinami nebo nájemnými vrahy. Tohle je ulice, kde jsou mafiáni správci fondů a finančními poradci.. Fantastický filmový zážitek. 100%
M3lios
M3lios
9 141 bodů
10
Je skvelé si pripomenúť dobu, kedy mal Luc Besson ešte cit pre filmy.
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8.5
Pokud budete hledat charismatického vraha, asi nikde nenajdete lepšího. Leon je nejen nejlepší vrah, ale jeden z nejlepší klaďasů a to se u zabijáka těžko vidí. Navíc v podání skvělého Jean Rena mu sekundují Gary Oldman, jako zkorumpovaný polda a mladá dívka jménem Matylda, kterou ztvárnila, už tehdy krásná Natalia Portman.
Milandob
Milandob
8 900 bodů
10
jean reno vo svojej najlepšej filmovej úlohe!!! za leona mal určite dostať oscara, lebo leon je úplne úžasne napísaná a hlavne zahraná postava na ktorú len tak ľahko nezabudnete. za pozornosť tiež samozrejme stoja i ostatné postavy (portmanová a oldman). tento film nemá slabšieho miesta a stále ste bombardovaný jednou vynikajúcou scénou za druhou. asi najlepší bessonov film.