Přehlížené pecky: Expres foto

Přehlížené pecky: Expres foto
Expres foto | 2002 Fox Searchlight
Robin Williams
O čem to je? Sy Parrish (Robin Williams) pracuje řadu let ve fotoalbu. O svých zákaznících ví vše – ví, jak se oblékají, kdy mají narozeniny, jak jim rostou děti i kam jezdí na dovolenou. Celý jejich život sleduje na malém lesklém fotopapírku. O co bohatší mají život ostatní, o to prostší je ten Parrishův. Jeho štěstí pramení ze životů jiných, konkrétně z rodiny Yorkinových. Parrish se natolik propadá do své samoty, až začne sám sebe vnímat jako starostlivého strýčka rodiny. Brána k sebezničení je otevřena.

Trailer:

Pět důvodů, proč Expres foto vidět:
Robin Williams
Expres foto | 2002 Fox Searchlight
1. Smutný klaun Robin Williams. Jeho charakterní výkony vždy tak trochu živořily ve stínu těch komediálních. Většina diváků si „vážného Williamse“ spojí s filmy Král rybář (1991), Insomnia (2002) a Dobrý Will Hunting (1997). To vše ale byly jen druhé housle. Tím "pravým ořechovým" je právě Expres foto, kde Williams prakticky nesleze z plátna a celou dobu podává ohromně procítěný a působivý výkon. Williams je bez debat dobrý komik. Charakterní herec je ale přímo excelentní.
Robin Williams
| 2002 Fox Searchlight
2. Cvok sympaťákem. Parrish je velmi komplikovaná postava trpící obsesivní poruchou, která by se lehce mohla zvrhnout v nesympatického magora, jemuž by divák přál bolestivý konec. Režisér Mark Romanek ho naštěstí za pomoci Williamse vykresluje natolik lidsky, až nakonec s postavou soucítíme, přestože moc dobře víme, že co dělá, není správné. Jde o tu náročnou filmařskou metu ve stylu Volného pádu (1993), kdy přejeme postavě štěstí, přestože si ho (pravděpodobně) nezaslouží.
Robin Williams, Connie Nielsen
Expres foto | 2002 Fox Searchlight
3. Atmosféra. Romanek vybavil snímek ohromně dusnou atmosférou, kdy nervozita pramení prakticky z každé minuty. Přestože je film velmi komorní a nevyskytují se v něm (snad až na pár minut v samotném finále) žádné akčnější pasáže, po celou dobu vám bude dráždit tepovou frekvenci.
Connie Nielsen, Michael Vartan, Dylan Smith
| 2002 Fox Searchlight
4. Podmanivá hudební deprese . Další příklad filmu, který ukazuje, jak důležitým hráčem je ve vyprávění hudba. Johnny Klimek a Reinhold Heil vsadili především na táhlé tóny a klavír. Výsledkem je dojemný, smutný a znervózňující soundtrack, který perfektně dokresluje bezradnou existenci hlavního hrdiny. O samotě si ho raději nepouštějte.
prehlizene-pecky-expres-foto-7
5. Od klipu k umění. V současné době jsou hudební klipaři využívání především k trapným hororovým předělávkám. Romanek je přitom jasným důkazem toho, že i z téhle formy jde vykřesat plnohodnotný art. Expres foto nezapře svými filtry a výrazným zabarvením scén původ v klipech, přesto je to ve všech ohledech precizně zvládnuté filmové drama.
prehlizene-pecky-expres-foto-8
Sy do svých zákazníků vidí
Expres foto se dočkalo vynikajících recenzí i diváckých ohlasů (jde o jeden z nejlépe hodnocených Williamsových filmů vůbec), v zahraničních kinech si nevedlo vůbec špatně, v naší distribuci však putovalo rovnou na video. Je to ohromná škoda ze dvou důvodů. Za prvé by v přítmí kinosálu, s velikým plátnem a pořádným zvukem, mohl být zážitek ještě o něco intenzivnější. A za druhé by konečně čeští diváci pochopili, proč Williamse mnozí kritici považují za PANA herce a ne jen za "tátu v sukni". Mrazivých 80%.