Recenze: Miluj souseda svého. Proč? Protože ho hraje Bill Murray!

Ne že by je Bill Murray tak nutně potřeboval. Pozice zahořklého staříka, který chlastá, hulí, souloží s těhotnou prostitutkou (Naomi Watts), terorizuje své okolí a roli chůvy sousedovic kluka Olivera pojme po svém ("pojď, naučím tě, jak někomu rozbít nos, pak zajdeme do baru a na dostihy"), zvládá s bravurou sobě vlastní. I kdyby film nic jiného nenabízel, pořád by stál za zmínku, protože podobné role jsou vděčné a mrzout Vincent má dostatek slovního střeliva, aby si ho oblíbil každý, kdo má v sobě byť kus cynika.
V čem je háček? Jsme v podstatě v klasické rodinné podívané o tom, jak je důležité najít hodnoty, lásku k lidem okolo a pochopit, že kopat kolem sebe není ta jediná možná životní cesta. Zní to děsivě moralisticky, disneyho mravokárná jízda se ale naštěstí díky Vincentovi nekoná. Je bez debat, že jakmile přestane hláškovat a přijde ke slovu zlidšťování, dostává se film na tenký led. Režisér/scenárista Theodore Melfi je ale schopný manipulátor. Nikdy nezajde tak daleko, aby byl zbytečně slzupodný a i když posílá své postavy po známé příběhové ose, činí tak s až nakažlivým citem.

Ve velkém mu navíc pomáhají i další herci. Melissa McCarthy je v roli zlomené matky, která musí chtě nechtě svěřit syna Vincentovi, překvapivě civilní, nepřehrávající, snesitelná, ba co víc - přímo vynikající. Podobně přesné je obsazení Olivera (Jaeden Lieberher), věřícího učitele (Chris O'Dowd z Partičky IT) a dokonce i Naomi Watts s lámavou ruskou angličtinou působí roztomile, přestože chvílemi vypadá, že jí slova zpřelámou zuby.
Miluj souseda svého je vzácným případem pohádky, která navzdory velké míře okatých momentů (je vždy jasné, kdy se má divák smát či dojímat) funguje. Melfi prostě umí ve vyšlapaných cestičkách chodit a dokáže své herce vést způsobem, který jim umožňuje držet si tvář za všech okolností. Jen je třeba moc nepřemýšlet nad tím, jak v rámci pozitivního vývoje jisté problémy mizí, přestože ve skutečnosti by se vrátily jako bumerang.
Hodnocení: 70%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE