Nejlepší české filmy a dokumenty roku 2014 podle kritiků

Do žebříčku jsou zahrnuty pouze filmy a dokumenty, které distributor v roce 2014 uvedl do českých kin a jež mají na kartě 8 a více recenzí.
U každého snímku TOP 10 citujeme z vybrané recenze.
Zajímavostí je, že z desítky nejlépe hodnocených děl natočili rovnou polovinu režiséři-debutanti.

10. Krásno (2014) - 59.64%

Krásno
"Fakt, že se v případě Krásna jedná o debut, jen podtrhuje Sokolův talent a další potenciál do budoucna. Co bych možná doporučil, by byla účast nějakého zkušeného, šedovlasého dramaturga/dramaturgyně, který by ze všech Sokolových nápadů dokázal vymáčknout ještě více šťávy a popřípadě by ukočíroval přece jen až moc absurdní finále." (Aleš Borovan / Borovan.cz / 70 procent / všechny recenze zde)

9. Díra u Hanušovic (2014) - 61.67%

"I když režisér Krobot chtěl pustit do filmu i trochu naděje a optimismu, převážně servíruje humor černočerný a také chytrý, suchý a ne zcela středoproudový. Nejde o komedii, u které by se člověk pořád hlasitě smál, spíše o jemné náznaky, nedořečenost, podobně jako v seriálu Čtvrtá hvězda, za kterým stál podobný tvůrčí tým." (Stanislav Dvořák / Novinky.cz / 75 procent, všechny recenze zde)

8. Hany (2014) - 62.00%

"Hany je prostě zábavný, znejišťující a osvěživě provokativní film, který strhne pankáčskou energií a mladickým drajvem. Kdyby měl konvenční strukturu, hůř by člověk mával rukou nad dílčími nedostatky. Ale koncept natáčení v jednom záběru tady není samoúčelnou exhibicí: ukolébává svým rytmem do zvláštní halucinační atmosféry..." (Jan Gregor / Aktuálně.cz / 75 procent, všechny recenze zde)

7. Vejška (2014) - 65.50%

"Není zde žádná kýčovitá drsnost ani zbytečný sentiment, který by diváka odtahoval, nebo budil výsměch. Naopak bych označila Vejšku jako zdařilou sociologickou sondu, která ukazuje provázanost sociálního postavení, hodnot, rodinného zázemí a roztáčejícího se kola osudu, jehož směr ale není slepě determinován." (Beáta Tisucká / Kinobox.cz / 85 procent / všechny recenze zde)

6. Století Miroslava Zikmunda (2014) - 71.25%

"Ovšem v daném případě vlastně filmař ani nemůže moc zkazit. Jestli existuje slovy nepostižitelný dar zvaný charizma, má ho Zikmund bezednou zásobu. A kdykoli je na plátně, mohl by předčítat telefonní seznam; stejně by upoutal." (Mirka Spáčilová / iDNES.cz / 65 procent / všechny recenze zde)

5. Fair Play (2014) - 71.43%

"Ačkoli je teprve březen, troufnu si tvrdit, že Fair Play se v boji o příštího Českého Lva bude řadit k velkým favoritům, protože patří k tomu nejlepšímu, co tu minimálně za poslední dva až tři roky vzniklo. Na neveselou dobu nahlíží bez příkras a taktéž nevesele a ukazuje, jak málo v tzv. normalizaci stačilo vládnoucí straně k tomu, aby zničila nejen jednoho člověka, ale všechny jeho blízké a přátele." (Vratislav Šálek / Filmserver.cz / 80 procent / všechny recenze zde)

4. Tři bratři (2014) - 71.74%

"...výsledek je laskavě vtipný (to se dalo očekávat), v silnějších momentech až groteskní. Navíc celé je to provedeno na profesionální úrovni, a to od kamery, přes choreografii zpívaných kusů, až po výběr herců a práci se „zvířecími neherci“. Zkrátka kvalitně zpracovaný filmový produkt. Nic víc, nic míň." (Aleš Mečíř / METRO.cz / 75 procent / všechny recenze zde)

3. Pojedeme k moři (2014) - 76.25%

Jiří Mádl
"Pojedeme k moři je opravdu zajímavý kousek. Bystrý, pohotový, plný životných pravd i vzpomínek. Je nasládlý létem, chutí zmrzliny a modřinami z fotbalu. Jiří Mádl rozumně točil o tom, co je mu blízké a nejenže věděl, co chce říct, ale on to i říct dokázal." (Tomáš Chvála / Kinobox.cz / 85 procent, všechny recenze zde)

2. Cesta ven (2014) - 78.00%

Cesta ven
"Cesta ven tak není film na téma Romů, ale o tom, jak těžké je vybřednout z pozice outsidera, ať se do ní člověk dostal vlastní vinou, nebo původem. A také o tom, že lidé, kteří se s mizérií dokážou poprat, zaslouží obdiv i soucítění, na hony vzdálené pouhému soucitu, o který rozhodně nestojí." (Věra Míšková / Novinky.cz / 85 procent / všechny recenze zde)

1. Magický hlas rebelky (2014) - 80.50%

"Magický hlas rebelky je skvostný a velmi vydařený dokument, ze kterého jsem prakticky nadšený, a to jsem toho moc o Martě Kubišové nevěděl. A teď si představte, jak nadšení z něj asi musí být ti, kteří mají Kubišovou rádi a jsou jejími fanoušky či fanynkami." (Jan Varga / Filmspot.cz / 80 procent / všechny recenze zde)
Žebříček nejlepších českých filmů roku 2014 podle kritiků od 5 recenzí výše najdete zde. Pokud vás zajímají dokumenty, sledujte tento link.