Jodie Foster: 10 jejích nejlepších filmů podle Kinoboxu

Jodie Foster: 10 jejích nejlepších filmů podle Kinoboxu
Mé druhé já | Warner Bros.

10. Bůh masakru (2011, režie Roman Polanski)

Adaptace divadelní hry – a také film pro čtyři velké herce. Vedle Jodie Foster si zahráli Kate Winslet, Christoph Waltz a John C. Reilly. Mimořádně zábavná dialogovka o tom, co se stane, když se jedni rodiče přijdou omluvit/vyříkat si poněkud tvrdší střet jejich ratolestí. Režisér Polanski je znám tím, že za málo peněz umí hodně dobré muziky a Bůh masakru zní zatraceně dobře.

9. Mé druhé já (2007, r. Neil Jordan)

Velice působivý thriller o pomstě a pojetí spravedlnosti. Jodie Foster ztvárnila rozhlasovou moderátorku, která přijde během násilného incidentu o snoubence a rozhodne se vzít spravedlnost do vlastních rukou. O svém tvůrčím duchu přesvědčila Jodie režiséra Jordana (Hra na pláč), když navrhla, aby hlavní postava nebyla novinářka, ale rozhlasová moderátorka. Ukázalo se, že pro charakter postavy byla tato změna jasným přínosem.

8. Človíček Tate (1991, r. Jodie Foster)

Človíček Tate
Režijní celovečerní debut na vcelku obyčejném příběhu matky a jejího geniálního syna. Civilní pojetí si diváky získalo a Jodie prokázala, že umí nejen hrát, ale i produkovat a režírovat. Původně měl film režírovat Joe Dante (Gremlins), ale vzhledem ke zcela rozdílnému autorskému přístupu se režie ujala sama herečka.

7. Maverick (1994, r. Richard Donner)

Maverick
Možná až do této westernové komedie si mohl celý Hollywood směle myslet, že Jodie Foster je skvělá herečka, ale jen pro dramatické role. Omyl. Maverick ukázal, že v ní dřímal mimořádný komediální talent. Málokterá herečka si na place rozuměla s Melem Gibsonem tak jako Jodie v tomto komerčním trháku. Škoda, že na něj neměla pozitivní vliv i v jeho následující kariéře.

6. Úkryt (2002, r. David Fincher)

Úkryt
Takový Človíček Tate naruby – namísto syna je dcera, namísto romantiky ostré drama, světlo zahalí tma, zkrátka na place nestojí romantik, ale David Fincher. Při realizaci bravurně napsaného scénáře Davida Koeppa se Jodie v roli matky sešla s mladičkou Kristen Stewart (Stmívání). Roli Jodie měla původně hrát Nicole Kidman, ale 18 dní před první klapkou si při natáčení Moulin Rouge poranila koleno.

5. Návrat Sommersbyho (1993, r. Jon Amiel)

Návrat Sommersbyho
Remake francouzského filmu Návrat Martina Guerra z roku 1982. Příběh Jacka Sommerbyho (Richard Gere), který se po šesti letech vrací z války, aby s postupujícím časem narůstaly pochybnosti o jeho skutečné identitě, opět stojí na výkonu Jodie Foster. Každopádně kdo viděl francouzskou verzi, ví, že je umělecky přesvědčivější. Kuriozitka – kráva na usedlosti Sommerbyových se jmenuje Clarice. Po kom? Modří už vědí…

4. Znásilnění (1988, r. Jonathan Kaplan)

Znásilnění
Druhý Oscar ve filmografii známé herečky. Antimachistický snímek dosahuje vysokých kvalit právě zásluhou skvělého výkonu Jodie Foster v roli prostitutky, kterou znásilní trojice mužů. Obžalovaní v tomto dramatu i pak staví svou obhajobu na tvrzení, že je dívka vyzývavým chováním vyprovokovala. Jodie Foster byla ze svého výkonu natolik zklamaná, že po projekci filmu byla rozhodnutá se svou hereckou kariérou skončit. Americká akademie jí, díkybohu, změnila názor.

3. Taxikář (1976, r. Martin Scorsese)

Taxikář
První skutečně velká role tehdy čtrnáctileté Jodie Foster a hned zúročená nominací na Oscara. Před natáčením musela podstoupit mladičká herečka psychologické testy a vyšetření, aby se zjistilo, zda ji její role nemůže nějak psychicky poškodit. (Aby například příliš často nestála před zrcadlem a neptala se „You talkin´ to me?“).

2. Kontakt (1997, r. Robert Zemeckis)

Kontakt
Sci-fi natočená opět podle knižní předlohy – tentokrát popularizátora vědy Carla Sagana. Ten je mimochodem i autorem slavné věty, která ve filmu zazní - „Kdyby byli lidé jedinou živoucí formou ve vesmíru, tak by to bylo ohromné plýtvání místem“. Film pojednávající o setkání s mimozemskou civilizací byl velkým komerčním úspěchem.

1. Mlčení jehňátek (1991, r. Jonathan Demme)

Nesporně nejznámější film s Jodie, kde kreace agentky FBI Clarice Starlingové znamenala nejen celosvětový hit a dnes i klasiku žánru, ale i Oscarovou sošku za hlavní ženkou roli. Mimochodem, když si poprvé Jodie přečetla knižní předlohu Thomase Harrise, chtěla zakoupit práva na filmovou adaptaci. Předběhl ji ovšem kolega Gene Hackman. Ten chtěl film i režírovat a zahrát si postavu Hannibala Lectera. Finální scénář byl na jeho povahu ovšem až příliš temný.