500 kritiků z celého světa určilo nejlepší nezávislé filmy roku 2014

500 kritiků z celého světa určilo nejlepší nezávislé filmy roku 2014
Dodejme ještě, že podmínkou pro zařazení filmů na seznam hodnocených děl bylo jejich uvedení do kin v roce 2014, minimálně 15 napsaných recenzí a průměrné hodnocení v těchto recenzích muselo dosáhnout na stupnici A+ až D- hodnoty alespoň B+ (nebo vyšší). Seznam vzniká již delší dobu a s přibývajícími recenzemi a dalšími tituly, vstupujícími do kin, se postupně mění. Nicméně v tuto chvíli obsahuje první desítka následující filmy:

Nejlépe hodnocené indie-filmy roku 2014:

1. Chlapectví (r. Richard Linklater) - 75 hodnocení A
Časosběrný skvost vznikající po dvanáct let a sledující dětství a dospívání chlapce jménem Mason. Film, kde i Helenu Třeštíkovou šimrá závist a který po zásluze znamenal na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda pro režiséra Linklatera.
2. Přežijí jen milenci (r. Jim Jarmusch) - 83 hodnocení A-
Klasik nezávislého amerického filmu vstoupil do žánru vyhrazeného spíše pop-cornové zábavě a jeho pojetí upírského tématu znamenalo nejen nominaci na Zlatou palmu v Cannes, ale především kladný ohlas u diváků a kritiky.
3. Grandhotel Budapešť (r. Wes Anderson) - 75 hodnocení A-
Očekávaný nový film Wese Andersona je úžasnou poctou filmovému médiu, řeči obrazu, hypnotický v detailech i celku a rezignující na klasické emocionální ždímání. Letos si z Berlína odvezl Velkou cenu poroty.
4. Pod kůží (r. Jonathan Glazer) - 70 hodnocení A-
Temná sci-fi, která zatím minula česká kina. Tvrdit, že jde o příběh „vraždící mimozemšťanky“ nebo prostě o film, kde je Scarlett úplně nahá, je maličko zjednodušující. Glazerova sci-fi je v mnoha ohledech výjimečný film, který si nehledá cestu k divákovi a naopak ho nutí, aby si ji našel on k němu.
5. Blue Ruin (r. Jeremy Saulnier) - 60 hodnocení A-
Původně kameraman Jeremy Saulnier filmem Blue Ruin patrně natrvalo přesedlal do režisérské židličky. Pozvolna vyprávěný příběh o pomstě muže, který rozhodně není typem tvrďáckého mstitele, získal mimo jiné cenu FIPRESCI na festivalu v Cannes.
6. Zvedá se vítr (r. Hayao Miyazaki) - 55 hodnocení A-
Autor jediného animovaného filmu v první desítce se jmenuje Miyazaki a kdo neviděl alespoň jeden jeho film, jako by nebyl. Snímek připomínající život japonského leteckého inženýra Jiro Horikoshi je prý Miyazakiho posledním animákem. Pokud tomu tak je, loučení se jeví jako vpravdě zdařilé.
7. Život Rogera Eberta (r. Steve James) - 51 hodnocení A-
Na další příčce je dokumentární profil držitele Pullitzerovy ceny a jednoho z nejvlivnějších filmových kritiků Rogera Eberta. Jeho kritiky vycházely od roku 1967 v Chicago Sun-Times a stal se mimo jiné i prvním filmovým kritikem, který má hvězdu v hollywoodském chodníku slávy.
8. Neznámý od jezera (r. Alain Guiraudie) - 50 hodnocení A-
Francii v nezávislém top 10 zastupuje snímek Neznámý od jezera, film, který byl k vidění na pražském Febiofestu. Příběh, v němž se bravurně kombinují žánry do osobitého díla o touze, lásce, zločinu a následcích. Film získal na festivalu v Cannes cenu Un Certain Regard.
9. Nymfomanka – část I. (r. Lars von Trier) - 48 hodnocení A-
Ne každý je příznivcem posledního díla dánského mága filmového umění Larse von Triera. Jak se ale zdá, kritici se shodují na tom, že první část Nymfomanky je coby studie ženské sexuality výjimečně sugestivní a kvalitní.
10. Ida (r. Pawel Pawlikowski) - 44 hodnocení A-
Ze zemí bývalého Východního bloku se do první desítky dostalo černobílé drama Ida renomovaného polského režiséra Pawla Pawlikovského. Příběh jeptišky s židovským původem, která s pomocí prokurátorky pátrá ve své minulosti, navazuje a rozvíjí to nejlepší, co známe jako skvosty 60. let.
Obrázek článku