Peter Greenaway v Uherském Hradišti promluví o smrti filmu a nových možnostech kinematografie

Peter Greenaway v Uherském Hradišti promluví o smrti filmu a nových možnostech kinematografie
Z filmu Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec. | Svensk Filmindustri
Umělcova smlouva
| LFŠ Uherské Hradiště 2014
„Nemyslím si, že bych viděl nějaký film. Viděl jsem jen sto let ilustrovaného textu.“ Peter Greenaway
Peter Greenaway nejprve získal malířské a kunsthistorické vzdělání na Walthamstow college of Art. Následně začal uvažovat o propojení výtvarného obrazu a hudby. Tehdy objevil filmové kluby a začal se zajímat o filmy Ingmara Bergmana a také tvůrců francouzské nové vlny Jean-Luc Godarda a především Alana Resnaise.
Zet a dvě nuly
Zet a dvě nuly. | LFŠ Uherské Hradiště 2014
Jeho vlastní filmová tvorba začíná snímkem Death of Sentiment z roku 1962, nicméně nejznámější a nejlepší filmy natáčí v 80. letech. Díky filmům jako Fallové, Umělcova smlouva, Zet a dvě nuly, Architektovo břicho, Topení po číslech a hlavně Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec se dostal do širokého povědomí jako skutečně vynikající autorský režisér točící sofistikované spektákly.
Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec
Z filmu Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec.
U nich také spolupracuje se svým oblíbeným skladatelem Michaelem Nymanem. Od roku 2000 se zabývá především multimediálními instalacemi, využitím promítací techniky na architektonické a malířské památky za doprovodu hudby. Zároveň natáčí v roce 2007 dva navzájem se ovlivňující filmy: Rembrandtova Noční hlídka a Rembrandtova obžaloba.

Trailer k filmu Rembrandtova Noční hlídka:

V rámci filmové školy znovu proběhne režisérova „evergreenová“ přednáška o smrti filmu a nových možnostech kinematografie. V ní vysvětluje své názory na světovou kinematografii, stejně jako osvětluje vlastní filmový styl, postavený na propojení hudby a obrazu.
Goltzius a společnost Pelikán
Goltzius a společnost Pelikán.
Audiovizuální podívané, sofistikované spektákly, to jsou podle Greenawaye skutečné filmy. Zcela odmítá filmový příběh. Divák si nemá pamatovat naraci, ale krásu scén, působení barev a kompozice obrazu ve spojení s hudbou. Tím zároveň omezuje i klasický filmový jazyk a využívá spíše malířských či divadelních principů. Malířství, především barokní, je mu velice blízké, neboť získal malířské a kunsthistorické vzdělání. Jeho filmy tak vypadají spíše jako živé obrazy nebo divadelní scény a to kvůli dlouhým statickým záběrům. Není zde mnoho střihu, ani dynamická kamera. Děj se odehrává na scéně, ne mezi scénami. Kulisy, kostýmy, líčení, celkově mizanscéna pomáhá perfektnímu malířskému zážitku.

Trailer k filmu Goltzius a společnost Pelikán:

Hudbu, stejně jako obraz, přizpůsobuje Greenaway výtvarnému účelu. Ve spolupráci se skladatelem Michaelem Nymanem využívá klasickou, povětšinou barokní hudbu, a její nápodoby. Obrazy vnímá jako svědky, schopné odhalit pravdu, což se promítá jak v Umělcově smlouvě, tak i v Rembrandtově Noční hlídce (2007). Život ukazují oproštěný od všech vznešeností, plný násilí, sexuality, bolestí. Oproti tomu stojí krásná velkolepost obrazu. A tak se znovu dostáváme k tomu věčnému Greenawayovu souboji narace a stylu ve filmu.
Umělcova smlouva
Z filmu Umělcova smlouva. | LFŠ Uherské Hradiště 2014
„Filmy, které vznikají, jsou všechny stejné a příšerně nudné. Slouží primárně k tomu, aby dospělým vyprávěly pohádky na dobrou noc – tedy to, co daleko lépe zvládá literatura. Člověk by čekal, že film bude především audiovizuální médium, ale drtivá většina natáčených snímků vychází z textu, nikoli obrazu.“ Peter Greenaway
Zet a dvě nuly
Zet a dvě nuly. | LFŠ Uherské Hradiště 2014
Multimediální přednáška Petera Greenawaye o smrti filmu a nových možnostech kinematografie proběhne v rámci Letní filmové školy v Uherském Hradišti, která se koná od 25. července do 2. srpna.