Recenze: Jak vycvičit draka 2 aneb Nejlepší hollywoodský animovaný film od konce zlaté éry Pixaru

Animák Jak vycvičit draka 2 se těší výborným ohlasům. Dá se proto čekat, že se udrží v žebříčku poměrně dlouho.
Myslel jsem si původně, že je to spoiler, ale když je to i v traileru, tak OK: Škyťák zjistí, že jeho matka žije a je expertkou na draky! Což přináší menší problém s kontinuitou, neboť matka je velmi útlá (a vždy byla), takže není možné, aby měla tak velké prsní pancíře, ze kterých se dají dělat helmy (viz první díl). První díl Jak vycvičit draka (2010) se mi před pár lety opravdu hodně líbil a s radostí vám mohu oznámit, že dvojka rozhodně není horší!
Jak vycvičit draka 2
Především má výborné postavy, a to nejen co se týče jejich 3D modelů a animace, ale také jejich chování, motivací a tak dále. Je jasné, co koho pohání jakým směrem, a jaká dilemata kdo řeší. Nejen lidé, ale i draci. Nejen hlavní postavy, ale i vedlejší. Například Škyťákova matka (v původním znění Cate Blanchett) je nám představena jako hodná, milující, ale přitom trochu mešuge, takže z jejího extrémního drako-fetiše jde chvílemi až trochu strach (viz např. Jane Goodall).

Trailer k filmu Jak vycvičit draka 2:

A nebo vedlejší komické figurky Škyťákových kamarádů z vesnice: Měl jsem vyloženě radost sledovat, jak byli mírně updatování co do fyzického vzhledu i co do chování. Kapitolou samou pro sebe zůstávají draci, kteří jsou patřičně srandovní i patřičně strašidelní, v některých případech obojí (Bezzubka).
Opravdu dlouho jsem neviděl film s takhle po všech stránkách kvalitně načrtnutými hrdiny (jakýkoliv film, nejen animovaný).
Jak vycvičit draka 2
Vizuálním konzultantem byl opět Roger Deakins a některé záběry jsou opět naprosto úchvatná z čistě vizuálního hlediska. Jsou opravdu EPICKÉ a dělaly by čest jakémukoliv Pánovi prstenů nebo třeba filmu podle World of Warcraft. Mistrná kompozice záběrů, práce se světlem, a tak dále. Některé scény jsou tak magické, až mě napadlo, že takhle nějak by to asi vypadalo, kdyby Hayao Miyazaki točil CGI filmy.
Jak vycvičit draka 2
A v tom se možná skrývá menší problém: Nejsem si jistý, jestli je Drak 2 vhodný pro malé děti. Jsou v něm řešeny některé docela vážné otázky a dlouhé kusy filmu neobsahují písničky ani veselé dráčky. Kromě toho tvůrci pokračují v duchu jedničky a přinášejí některé překvapivě dramatické zvraty (na hollywoodský rodinný animovaný film). K docela odvážným scénám řadím i tu, ve které se dozvíme, že Tlamoun je gay. Ne že by řekl "jsem gay" nebo předváděl fisting se svým hákem, ale řekne větu, jejíž implikace bude jasná každému s výjimkou těch úplně nejmenších dětí...

Úvodních 5 minut z filmu:

A hudba je opět super, včetně toho, že při letové scéně použitý song od Jónsiho obsahuje (na rozdíl od většiny songů v jiných filmech) jako sekundární téma hlavní instrumentální motiv filmu.
Další menší problém tedy vyplývá z toho, že film obsahuje podobná témata jako první díl a i když místy více tlačí na pilu, není to už takové "překvapení z čistého nebe" jako byla jednička.
Každopádně, jde o nejlepší hollywoodský animovaný film od konce zlaté éry Pixaru. (UPDATE: Oops, pardon, zapomněl jsem na Lego Movie!)
Hodnocení: 90%
P.S: Dabing neobsahoval nic, co by mi vyloženě vadilo, ale když jsem po dvojím shlédnutí české verze poprvé uslyšel anglické ukázky, tak jsem zalitoval, že v české verzi prostě nebylo tolik humoru a dojetí, jako v originálu.
P.P.S: 3D je povětšinou decentní, ale litoval jsem několika tmavých scén, kdy následkem tmavých černých brýlí a možná taky českých promítaček není na plátně vidět skoro nic, i když by asi být mělo.