Recenze: Láska v hrobě je vzácně působivý dokument

Ona je mentálně víceméně v pořádku, ale neměla snadný život - v dětství byla zneužívána a má dceru, kterou léta neviděla. On je už v pokročilejším stádiu nonstop alkoholického deliria, ale kdysi byl možná intelektuál. Jedna z krásných hlášek nastane, když s "méně vzdělaným" kamarádem prohledávají kontejnery, najdou knihu Charlese Bukowskiho a On začne vysvětlovat: "Jó, Bukowski, znáš ho? Ten je fajn. Von hrával za Kanadu, teď je trenér."

Láska v hrobě
Film nádherně ilustruje často opomíjenou skutečnost, že definice "štěstí" je naprosto subjektivní. Tudíž se náš pár může chvílemi cítit dokonale šťastný i v hrobce mezi mrtvolami, hnijícím jídlem a vlastními výkaly, pokud není velká zima a je po ruce alkohol (On tomu říká "Vodka", ale pije to z plastikové lahve od Fanty, takže bůh ví, co to je). V téže hrobce, kterou později (při rekonstrukci hřbitova) vyklízí hygienik v HazMat obleku.
Ano, později dojde k rekonstrukci, takže náš pár se musí přestěhovat do "méně honosného příbytku", než je hrobka, a tak to dále a dále pokračuje: I když si myslíte, že horší už to být nemůže a na nižší úrovni už prostě lidská bytost není schopna existovat, stane se vždy něco dalšího a situace našeho páru se změní k ještě horšímu. Vydržím hodně a viděl jsem na různých ilegálních webech lecjaká nechutná videa, ale když jsem sledoval, jak On konzumuje holýma rukama neidentifikovatelnou hnijící biohmotu s kostmi a šlachami z odpadkového kontejneru u fastfoodu, nebylo mi z toho dobře.
Velmi mě potěšilo, že film se nesnaží o nějakou lacinou "obžalobu společnosti" (například správce hřbitova se k hrdinům filmu celou dobu chová více než korektně). Je jasně vidět, že On ani Ona se žádným způsobem nechtějí začlenit do společnosti, bydlet v bytě a pracovat, protože by to popíralo jejich představu o svobodě - i když On by se mohl slušně živit například jako body double Jana Rejžka:
recenze-laska-v-hrobe
Tudíž není ani možno obviňovat filmaře, že se hrdinům nepokusili pomoci. Oni se pokusili, ale jakékoliv hmotné statky nebo dokonce peníze byly okamžitě použity výhradně k nákupu chlastu.
On ani Ona nemají doklady a občas by je k něčemu potřebovali, nicméně "Vždycky když chci jít na úřad, tak jsem buď vožralej nebo mám absťák, ale zejtra už určitě pudu. Asi." A tato hláška se opakuje v mírných obměnách několik let. Dojde i k několika výletům mimo Prahu - za Její dcerou nebo za Jeho matkou - a v obou případech nastane ultimativní psychoteror.
Láska v hrobě (2012)je vzácně působivý dokument. Je otázkou, nakolik za to mohou schopnosti tvůrců a nakolik prostě při natáčení "měli štěstí", nicméně je to film, na který hned tak nezapomenete.
Snad jedinou výtku bych měl k jeho partyzánské technické kvalitně, kdy MPEG artefakty v rozpixelovaném digitálním videu občas znemožňují pochopit, co se děje dál od kamery, a v nekvalitní zvukové stopě občas není rozumět, o čem vlastně hrdinové mumlají - což by se dalo snadno vyřešit transkribovanými titulky.
Hodnocení: 90%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete  ZDE
P.S: Ve filmu jsou nějaké full frontaly, ale byli byste radši, kdyby tam nebyly, věřte mi.