Blu-ray: Prometheus - budou otázky konečně zodpovězeny? (Recenze)

Prometheus
blu-ray-prometheus-budou-otazky-konecne-zodpovezeny-recenze
FILM - 85%
Vše podstatné již bylo v rámci recenzí řečeno a je v zásadě proto na každém, jestli mu prostší příběh dokáže tuhle jinak vizuálně omamující poctu sci-fi žánru znechutit, nebo se nad lacinější zápletku dokážete povznést a užijete si fakt, že někdo ochotně nacpal hodně peněz a velkolepou výpravu do Rkové sci-fi, která se nebojí v rámci známého vesmíru vydat novým směrem.
Já patřím k těm, kterým se Prometheus (2012) zavděčil, nicméně i v rámci největší optimismu nemůžu přejít jisté mezery ve scénáři. A teď nemyslím scény typu "hrdinové musí před valící věcí utíkat rovně, aby aspoň jednoho z nich mohla rozmáznout" (proč i Scott musí dělat tyhle školácké boty?). Jde mi spíše o zkratkovité vykreslení Tvůrců, kteří ve výsledném sestřihu nedostali zdaleka tolik prostoru, kolik by bylo třeba. Pojďme se společně podívat, jak tyhle trhliny zalepuje třídisková Blu-ray edice. Na prvním disku se nachází film ve 3D verzi, na druhé 2D film s několika bonusy a třetí disk je čistě bonusový.
OBRAZ - 100%
Orgie. Bez legrace. Použít jiné slovo by bylo jako plivnout na Monu Lisu. Ridley Scott je vizuální mág a můžete si o jeho filmu myslet, co chcete, dechberoucí formu mu ale nemůže upřít nikdo. Smysl pro detaily, nádherně komponované obrazy, nápadité scenérie. Scott je hračička, pro něhož byl HD formát přímo stvořen. A Prometheus vyniká způsobem, že vám spadne čelist. Temný vesmír, goticky zatuchá mimozemská loď, chirurgicky čistá paluba Promethea, písčité duny navštívené planety. Všude hrají barvy správným způsobem, světlo dává vyniknout tomu, čemu má a divák se může kochat, jakou úžasnou formu může podobná sci-fi báchorka dostat.
ZVUK - 100%
Originální zvuk DTS-HD Master Audio 7.1 je prostě strhující záležitostí. Přistání na planetě vám s největší pravděpodobností odmrští sedačku z obýváku. Následný průzkum vás doslova obklopí nejrůznějšími zvuky, díky čemuž budete mít pocit, že se výpravy účastníte společně s hrdiny. Zkrátka dokonalé převedení, díky němuž si vše maximálně v rámci domácího kina užijete. A i dabing není z nejhorších (přestože je tradičně "jen" DD 5.1).

Ridley Scott
BONUSY - 95%
Je toho hodně, čím se budete moci prokousávat, takže hezky popořadě. První disk žádný bonus nenabízí - 3D vyžralo veškeré místo. Druhý už je na tom o něco lépe. Můžete si užít téměř 40 minut vystřižených/alternativních scén s volitelným audiokomentářem, virální videa (většinu známe již z internetu) a audikomentář tvůrců u filmu. Známé virály asi netřeba příliš obšírněji popisovat - jsou vynalézavé a konečně v HD. Nepoužité scény nemají nijak extra významný charakter a 90% času se soustředí na pokec mezi postavami. Opravdu zajímavé je to až ke konci, kdy scény nabídnou prodloužený souboj Shaw vs. Tvůrce a prodloužený dialog s Davidem, kdy zjišťujeme !SPOILER!, že Tvůrci svůj domov označují slovem Ráj. Jde o jednoznačně nejpřínosnější informaci k původnímu filmu a přijde mi docela škoda, že se tvůrci této myšlenky v kinosestřihu raději vzdali. Také prodloužený souboj je o něco výživnější, ale na druhé straně rozumím tomu, že Scott nechtěl až tak okatě připomenout jinou bojovnici série - Ripleyovou.
Audiokomentáře nejsou z nejhorších, v rámci přínosu informací je ale mnohem lepší přejít na disk s pořadovým číslem 3. Ten se soustředí převážně na dokumenty o natáčení, přičemž šlo studio tak daleko, že jejich délkou vytvořilo de facto další film, v němž fungují odskoky známé z fíčury Maximum Movie Mode (tzn. že se vám během přehrávání v určitém bodě nabídne další bonus, ať už rozšiřující dokument či fotogalerie). Třetí disk nabízí opravdové hody, včetně previzualizace mnohých scén (úvod mohl být výrazně bohatší!) a podrobného nahlédnutí na Tvůrce. Teprve tady si uvědomíte, kolik kompromisů museli autoři filmu zvolit, aby se vešli do rozpočtu a jak bohatá byla původní vize. Některé návrhy přímo vyráží dech.
Dále jsou tu ještě archivy plné fotogalerií, propagačních materiálů a také kamerové zkoušky Noomi Rapace. Pět procent strhávám za absenci nejen českých, ale i anglických titulků u audiokomentářů na druhém disku.
CELEK - 95%
Pozici jednoho z nejlepších filmů roku se Prometheovi obhájit nakonec nepodařilo. Blu-ray disk si ale v rámci svého spektra podobné označení stoprocentně zaslouží. Film převedený v maximální kvalitě, bonusů kvantum a do jednoho vyčerpávající. Pokud patříte mezi ty, kteří chtěli vědět víc, připravte si peníze. Prometheus na Blu-ray nemůže ve vaší sbírce chybět.
Obraz: 1080p 2.40:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 7.1 anglicky, DD 5.1: česky, Běžná cena s DPH: 799 Kč (Sběratelské edice)
Blu-ray film Prometheus koupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disku k recenzi obchodu děkujeme.