Recenze: Rebelka nedělá Pixaru příliš dobré jméno

Rebelka | Disney
Upozorňuji raději, že další text by mohl být někým brán jako mírný spoiler, neboť se bude týkat toho, co se stane v polovině filmu. Ovšem kdybych to nenapsal, tak bych o ději nemohl napsat nic víc, než je v úvodním odstavci...

Takže: První polovina filmu je o tom, jak se Merida nechce vdávat a posílá k šípku tři nápadníky ze sousedních klanů (kteří všichni jsou takové karikatury, že nás ani na vteřinu nenapadne, že by si některého z nich mohla snad opravdu vzít). Její matka, královna, jí to vyčítá - stejně jako její ostatní prohřešky proti etiketě. Merida ovšem na etiketu kašle a raději se prohání krásnou přírodou a střílí z luku.
Rebelka
Rebelka | Disney
To vše je natočeno opravdu dobře. Snad ani není potřeba zmiňovat, že film úžasně vypadá (například Meridiny vlasy nebo panenská okouzlující a mystická příroda) a všechno je úžasně animováno (ručně, bez motion capture). Je to krásně vymyšlené a vymodelované prostředí, ve kterém by se mohl odehrát nějaký úžasný příběh.

I děj je jistým způsobem zajímavý, protože konflikt rodič / ratolest je ztvárněn příjemně aktuálním způsobem (Merida se chová a mluví téměř jako normální dnešní teenager). A je to prokládáno rozličnými vtipnými groteskovými scénami (neschopní nápadníci, rozverní tři Meridini malí bratříčci, atd.). Takže jsem čekal, v co se to všechno vlastně vyvine, a o čem vlastně bude zápletka.
Rebelka
Rebelka | Disney
Zápletka se rozvine někdy kolem poloviny filmu, kdy Merida najde čarodějnici a požádá ji, aby očarovala královnu, aby si s ní pak (Merida) lépe rozuměla. Čarodějnice dá Meridě kouzelný koláček, královna se do něj zakousne a změní se v medvědici (přičemž nemůže lidsky mluvit, ale stále lidsky vnímá, uvažuje a může například lidsky gestikulovat). Tím by se měla rozjet hlavní zápletka filmu, ale dojde spíše k tomu, že všechno rozbředně a přestane to držet pohromadě.

Především se scenáristé Pixaru provinili něčím, co dosud v žádném jejich filmu nebylo: Jejich postavy se znovu a znovu chovají jako idioti, pouze proto, aby film mohl mít patřičnou celovečerní stopáž a obsahoval scény, které v něm filmaři chtějí mít. Toto se stává v průměrných a podprůměrných filmech velmi často, ale v žádném filmu od Pixaru (s výjimkou Aut 2, kde je Burákova idiocie hnacím motorem celého filmu) jsem takovou lenost nepozoroval.
Takže například dojde k rozsáhlé podzápletce, točící se kolem toho, že královna musí být ukrývána na zámku a nesmí ji objevit král - protože ten je vyhlášený lovec medvědů (jeden mu kdysi ukousl nohu) a kdyby královnu v medvědí podobě viděl, zabil by ji. Samozřejmě existuje mnoho způsobů, jak Merida může králi šetrně sdělit, že královna je zakletá do medvěda, a jak mu následně dokázat, že to není výmysl (protože královna i v medvědí podobě s Meridou plně spolupracuje). Nic takového ale Merida neudělá, abychom se mohli dívat na různé schovávačky a honičky ve všech prostorách hradu, protože král "tam někde cítí medvěda" a musí ho zabít.

Podobně je opředeno záhadami i samotné kouzlo. Jak může dojít k tomu, že "chci změnit svou matku, abych si s ní lépe rozuměla", a ona se tudíž změní v medvěda...? Možná šlo o nějakou hříčku v angličtině, která nefungovala v českém překladu (film je samozřejmě dabovaný, takže neuslyšíme Emmu Thompsonovou, Billyho Connollyho atd.), něco s dvojím významem "bear / to bear"...? Pak čarodějnice Meridě a královně sdělí, co musejí udělat, aby kouzlo bylo zlomeno (a královna nezůstala medvědem, což má časový limit), a udělá to slovní hříčkou, jejíž skutečný význam musí být jasný úplně každému, včetně nejmenších dětí, ale obě hrdinky ji pochopí úplně jinak, nesmyslně, aby se mohly čtvrt hodiny hnát po falešné stopě.
Rebelka
Rebelka si ve filmu troufne i na vlastního otce. | Disney
Také bych ocenil, kdybych se dozvěděl, jestli tedy čarodějnice chtěla Meridě ublížit, nebo jestli jí chtěla tímto způsobem dát životní lekci, nebo prostě jen byla senilní a celá medvědovidost byl nějaký její omyl. To se ovšem nedozvíme, nikdo to neřeší a čarodějnice už se do konce filmu neobjeví.

Kromě Meridy, královny a (částečně) krále jsou vlastně ÚPLNĚ VŠECHNY postavy ve filmu především kvůli tomu, aby předváděly groteskový humor, fyzickou komedii a vtipné hlášky. Neunikne tomu ani Merida, která si ani v nejvypjatějších okamžicích, kdy je se zakletou matkou v lese a oběma jde o život, neodpustí moderní slangové vtipné hlášky.
Rebelka
| Disney
Celé to pak dopadne naprosto přesně tak, jak jsem očekával od dvou třetin filmu, tím nejtriviálnějším a nejméně zajímavým způsobem. Můžete říkat "No bóže, co má bejt, je to přece pro dětičky, tak proč by to mělo mít smysluplný a dramaticky fungující děj?" Nemuselo.

Ale filmy od Pixaru se lišily od filmů Disneyho právě tím, že i když byly praštěné a odehrávaly se v neexistujících světech se smyšlenými postavami, na těch postavách mi záleželo a něco jsem k nim cítil (opět s výjimkou Aut 2, která ovšem byla praštená a maniakální od začátku do konce). Rebelka (2012) takové kouzlo nemá a je plně srovnatelná s aktuální produkcí Disneyho (např. Na vlásku, ke kterému mám téměř stejné výhrady).
Rebelka
| Disney
Když se o něčem řekne "je to jako současný velkofilm od Disneyho", dá se to brát jako pochvala, ale já to myslím spíš jako povzdechnutí, protože Pixar až dosud měl na víc.