Jan Budař: "Režiséři jsou blázni, ti jsou schopni všeho"

Jan Budař: "Režiséři jsou blázni, ti jsou schopni všeho"
Jan Budař ve snímku Konfident (2012), který aktuálně brázdí česká kina | Ctibor Bachratý
Jaké byly první reakce okolí po zveřejnění zprávy, že Polski film je vaším režijním debutem? Blahopřání? Údiv?
Blahopřání, údiv i radost.
Byl jste od začátku příznivcem této mystifikace nebo jste se bránil?
Chápal jsem ty důvody, takže jsem se nebránil, ale moc jsem si neuměl představit, co se všechno stane. Jak to pak celý vysvětlíme. Ale myslím, že to dopadlo dobře. Nikoho jsme snad nenaštvali, naopak doufám trochu i pobavili. A já se musím smířit s tím, že až jednou opravdu budu režírovat film, nikdo tomu neuvěří.:)
Zatímco hlavní protagonisté odhalili detaily ze svých soukromých životů, u vaší postavy to nebylo nutné. Jste tomu rád?
Jsem rád, já bych to ani nechtěl. A Marek Najbrt není žádný diktátor, takže nás k ničemu nenutil. Každý dovolil takový průnik reality do filmu, jaký sám považoval za přijatelný. Navíc jsem si pořád připomínal, že to, že hraju ve filmu sám sebe, ještě neznamená, že jsem to já.
V Polskem filmu hrajete poměrně drsného režiséra, který pro úspěch filmu udělá takřka cokoliv, včetně toho, že v Marku Danielovi záměrně „probudí Krakena“ – televizního Havláta. Zažil jste podobný režijní postup, dostat z herce výkon za každou cenu, v praxi?
Na vlastní kůži ne, znám to jen z vyprávění a nejsem úplně zastáncem těchto metod. Pokud je herec svolný a sám je ochoten pro roli hubnout, přibírat, posilovat, zavírat se do tmy a tak dále, je to úplně v pořádku, ale pokud se mu děje něco, co by si sám nepřál, to je pak trochu divný. Ale režiséři jsou blázni, ti jsou schopni všeho.
Jan Budař
Jan Budař ve snímku Konfident (2012), který aktuálně brázdí česká kina | Ctibor Bachratý
Jak moc byl při samotném natáčení určující scénář? Improvizovalo se přímo na place?
Scenáristické trio Najbrt, Geisler, Tučekje nadprůměrně talentované. Oni většinu scénáře měli velmi dobře připravenou, ale nikdy se nebránili cokoliv změnit dle aktuální improvizace, nálady, pocitu. Koneckonců čtveřice hlavních herců výrazně přispívala do scénáře.
S režisérem Markem Najbrtem jste prošel všemi jeho dosavadními celovečerními filmy – Mistry, Protektorem a nyní Polskim filmem. Jak moc se za tu dobu, s věkem a zkušenostmi, změnil jeho přístup k přípravě i samotnému natáčení, hercům apod.?
Myslím, že je lepší a lepší. Já hned při prvním Markově filmu vnímal jeho výjimečnost a myslím, že to tak mají všichni herci, kteří se s ním potkají. Je to přátelský, nekonfliktní, talentovaný režisér, který ví, co chce a i když by takový měl být každý režisér, je to poměrně výjimečné, řekl bych.
Co vás v dohledné době, po profesní stránce, čeká?
Připravujeme s kapelou Eliščin Band nové album. Jmenuje se Lehce probuzený a vyjít by mělo do prázdnin. Bude na něm píseň o nejhezčích lidech planety, o pokojových dravcích, o všech svatých světa i o ježíškovi, který snad přijde už letos.