Recenze

17.11.2011 /19:30/

Recenze Twilight sága: Rozbřesk - 1. část. To nejlepší téměř na konec (ženský pohled)

Je jasné, že většinu knih nelze tak nějak plnohodnotně a bez újmy převést na filmové plátno. Jistě, jsou i výjimky (to když se filmoví tvůrci rozhodnou zcela akceptovat úhel pohledu hlavního hrdiny, vložit do adaptace mnoho energie, vášně, či nadšení), kdy vznikají skvosty jako Kmotr nebo Pán prstenů.

Co si ale budeme nalhávat, byť mají knihy Stephenie Meyer mnoho fanynek (na fanouška jsem zatím nenarazila), filmová zpracování si místo mezi skvosty kinematografie nejspíš nikdy nenajdou. Upřímně, koho by zajímaly pochody pubertální ukňourané holky zamilované do upíra. Jakkoli může být mnoho dívek, které se s hlavní hrdinkou a jejími problémy v zamilovanosti ztotožní v rámci knihy (a tedy poněkud intimnějšího způsobu absorbování příběhu), bylo předem jasné, že na velkém plátně to fungovat pravděpodobně nemůže. A taky nefunguje. To jsme se přesvědčili už třikrát. Ačkoli výdělečné filmy byly, u kritiků (a mužů) nezabodovaly.

Nicméně co se týče prozatím poslední části ságy – Twilight: Rozbřesk, 1. část – tvůrci měli tentokrát mnohem snazší roli. Kromě toho, že první část poslední knihy je dějově nejzajímavější z celé série, poskytuje také jistou úlitbu věčně emotivní a lehce neurotické hlavní hrdince Belle Swan (Kristen Stewart). Určitá část příběhu je totiž nahlížena pohledem věcnějšího Jacoba (Taylor Lautner), takže kromě oživení poskytuje také mírnou formu objektivity, což se především na filmovém plátně projevuje jedině pozitivně, aniž by si této změny vypravěčské perspektivy museli nutně všimnout předlohy neznalí diváci.

Prvních pár minut je sice klasicky utahaných, soudný divák by nejspíš usnul nebo utekl, nicméně zbytek filmu už je o poznání jinde než – koneckonců – celý zbytek série. Opět zde ovšem narážíme na zásluhu předlohy, která sama nabízí jiné lokace, zajímavé scenérie a dramatické momenty. Nutno dodat, že ani v první části posledního dílu se tvůrci nijak neodchýlili od původního schématu navrženého Stephenie Mayer, i zde jsou tak kolikrát záběry jako vystřižené z vaší hlavy, podobně jako se to mnohdy stávalo například u filmové podoby Harryho Pottera, která vznikala pod pečlivým dohledem J. K. Rowling.

Co se ovšem u prvních tří filmů překonat (zdlouhavé záběry na divně se kroutící hlavní hrdiny, na bezdůvodně se svlékající opálené děti a chvílemi opravdu hodně směšně vypadající rádoby drsné upíry), tady jako by najednou nebyl tak problém. Ale opět – zásluha předlohy, která už nestaví na dlouhých, dramatických dialozích, ještě delších vnitřních monolozích a jedné a též lokaci, ale zaměřuje se hlavně na dějovou linii příběhu. A funguje to. Dvě hodiny docela rychle utečou, párkrát přijde na nějaký ten dramatičtější moment… Stále je mi ovšem jasné, že ani napočtvrté se tvůrci neubrání chvílím, které filmovým divákům tak zcela nic neřeknou, určité náznaky lze podle mého pochopit jen v případě, že člověk zná příběh předem.

Klip z filmu (svatba):

Plusové body, které Rozbřesk, 1. část nemůže získat na základě děje nebo sympatií hrdinů (teď mluvím samozřejmě o soudných a racionálních divácích), snad získává v rovině vizuální a trikové. Na té první je jasně znát, že tvůrci moc dobře ví, že emoce se dají vyvolat mimo jiné také na základě hezkých obrázků, na té druhé zase, že celá sága zřejmě opravdu dobře vydělává. No, v této rovině jí to klidně odpusťme.

Nicméně dokážu si představit, že pro ty, pro něž Twilight sága znamená pouze filmy, už mají po všem. Nevidím důvod, proč by měl člověk platit za další natahování snímku, který je už teď v podstatě ukončený a je vcelku jasné, kam se bude děj dál ubírat. A žili šťastně až do smrti…tedy snad. Ti, co četli knihu, ví, že je ještě nějaká ta zápletka čeká. Pro ostatní už je vše důležité vyřešeno. Anebo ne?

Hodnocení: 75%

-
-