Recenze: Twilight sága - Rozbřesk - 1. část je pro sérii malým vítězstvím

| BontonFilm
Robert Pattinson, Kristen Stewart
| BontonFilm
Série Twilight to nikdy neměla ve filmovém světě jednoduché. Naivní předloha o lidech, kteří se „milují za každých okolností a tělesných teplot“, byla předurčena k tomu, aby ji jedni uctívali a druzí nenáviděli. Filmařsky to navíc moc nefungovalo. První tři díly, což je cca šest hodin materiálu, nabídly děje maximálně na film jeden. Fanynky nicméně byly spokojené. Edward byl patřičně vybledlý a staroromantický, Bella nesmělá (ač to občas spíše vypadalo na blížící se astmatický záchvat) a Jacob vždy poznal, kdy je správný čas pro to sundat triko.

Série nerostla dějově (něco takového ostatně obdobně stagnující předloha ani nedovoluje), ale filmařky. Po dvou nepříliš zajímavých volbách přistála trojka na stole Davidu Sladeovi (30 dní dlouhá noc / 2009), kterého sice vůbec nezajímala romantika a podle toho to vypadalo, na akci si ale dal záležet. Pro poslední dvojdíl zašli producenti ještě o něco dál s výběrem režiséra a tentokrát vsadili na Billa Condona, držitele Oscara za scénář dramatu Bohové a monstra (1999), scenáristu kultovního muzikálu Chicago (2003) a režiséra/scenáristu taktéž slušného muzikálu Dreamgirls (2006).
Robert Pattinson, Kristen Stewart
| BontonFilm
První část Rozbřesku začíná přípravou svatby. Bella (Kristen Stewart) a Edward (Robert Pattinson) si řeknou vytoužené ano, přičemž se vydají na líbánky na odlehlý ostrov. Tady se dvojici povede nečekaná věc – Bella otěhotní. Něco takového není ve spojení člověk-upír normální situace. Rostoucí nový člen rodiny nejenže začne ohrožovat Bellino zdraví (je takový hladovější), ale i stávající klid mezi vlky a upíry.
Twilight sága: Rozbřesk - 1. část
| BontonFilm
Ani ve čtvrtém filmu se toho moc nestane. Výše nastíněné de facto zaštiťuje celý děj, který je tradičně vyplněn procítěnými dialogy, v nichž hudební background obstarává buď klavír, nebo housle (ideálně obojí). Condon však nezapře lásku k muzikálům, díky čemuž jde často do popředí i písničkový soundtrack. Z první poloviny filmu se proto chvílemi stává jakýsi sled hudebních videoklipů. Pořád je to ultradlouhá limonáda, ale díky hrátkám s vizuálem o něco svižnější (a sekvence typu "Edward a Bella stojí na hromadě mrtvých těl" vyloženě potěší).
Robert Pattinson, Kristen Stewart
| BontonFilm
Opravdový zlom nastává až ve druhé polovině, kdy se rozhoří svár mezi vlky a upíry. Snad poprvé se v téhle sérii řeší uvěřitelný dramatický problém, vyvstává rozdílnost jednotlivých ras (namísto pouhého „upíři nosí make-up“ a „vlci mají Total Gym“) a Condon z látky ždímá, co se dá. Druhá polovina opravdu dobře šlape, napětí funguje (porod!), akce nenudí, triky mají solidní úroveň (digitální vlci konečně nevypadají jako technické cvičení partičky nadšených studentů) a vůbec lze druhou půli označit za nadprůměrnou a velmi dobře gradující podívanou.

Záběry z natáčení:

Tím se dostáváme k zajímavému výsledku. Twilight má pořád ty samé chyby (lacinou romanci a fráze typu „Zabíjel jsem zrůdy a sám jsem byl zrůda“), ale povedlo se je výrazně zredukovat a vytvořit první díl série, který může sledovat i nepříznivec a nebude si na konci chtít fyzicky ublížit. Navíc je s postupujícími minutami Rozbřesk lepší a lepší, díky čemuž končí ve chvíli, která vás skutečně nahlodá, co se stane dál. To je Condonovo největší vítězství. Druhá část má diváky zajištěné a tentokrát nebudou jen z táborů „Love Jacob“ a „Love Edward“. Škoda, že to nepřišlo o pár dílů dříve.
Hodnocení: 60%