Rozhovory

11.11.2011 /15:09/

Roman Vávra: „Život je překvapení.“

Jeho snímek „Co chytneš v žitě“ byl nominován na pět Českých lvů. Režíroval pohádku „Čert ví proč“. Je taktéž spoluautorem dokumentárního cyklu České televize „Heydrich – konečné řešení“. Dnes vstupuje do kin jeho časosběrný dokument „Trafačka – Chrám svobody“. I když, on ten dokument vlastně inicioval jeho mladší kolega, Saša Dlouhý. Roman Vávra, s kterým vám přinášíme rozhovor, dokumentu dodal punc profesionality.

S čím jste šel do natáčení Trafačky?

Se Sašou jsme udělali pár filmů, například jsme se jezdili potápět s velrybami. Saša ale není profesí filmař, tak mě oslovil, jestli bych do toho projektu nešel s ním. Mě na tom nejvíc zaujala ta tečka, protože Trafačka měla být srovnána se zemí, na jejím místě měl vzniknout nějaký obchodní dům.

Ale ta tečka zatím není, Trafačka stále žije.

No právě, život je překvapení. My si mysleli, že to za dva, za tři roky přijde. Ale nakonec jsme to točili šest let. Natáčení jsme nicméně museli ukončit, aniž bychom se dobrali té tečky, kvůli které jsem do toho se Sašou šel. Pořád se totiž posouvaly producentské podmínky. Česká televize byla nervózní, protože jsme na projekt měli grant od Ministerstva kultury.

Kulturní prostor Trafačka, který se nachází v pražských Vysočanech, se má stále čile k světu.

Během natáčení jste se pohyboval mezi mladými kreativními lidmi. Co vám to dalo?

Je to samozřejmě průnik, exkurze do určitého druhu myšlení. Já se přiznám, že jsem nikdy předtím blízký vztah s graffiti uměním neměl. Některé ty provokativní, artové věci mě zajímají, nicméně jsem se o nich dozvídal za pochodu. Líbí se mi ta společenská provokace na určité téma, pokud to není samoúčelné. Ty kluky, kteří v Trafačce tvoří, svým způsobem obdivuju. Mají pořád chuť vyjadřovat se k současným záležitostem a zároveň se nějakým způsobem posouvat po umělecké stránce. Má to vysoce logické dopady, nutí to k úvahám nás ostatní.

V dokumentu jste točili i nelegální vznik graffiti na vlakovém nádraží a výměnu reklamních tabulí. To jste točil vy, nebo mladší kolega?

Tu výměnu plakátů, na kterých jsou krvavé stopy po symbolickém ukřižování jednoho z umělců, jsem točil já. Tu noční scénu na nádraží má na svědomí Saša. Saša nicméně přebíral postupem času iniciativu, spolu jsme to ale rozjížděli. O některých věcech mě ani neinformoval, třeba o té noční graffiti výpravě. Celé to vznikalo trošku spontánně, ale nechci říkat chaoticky. Natočilo se spoustu materiálu, Saša byl v tomhle směru až příliš aktivní. Důležitým spolutvůrcem byl proto Jakub Voves, střihač. Toho bych považoval za dalšího režiséra. Osoba, bez které by to takhle nevypadalo. I když samozřejmě i hudba je v dokumentu důležitá.

Zakladatelem Trafačky je i graffiti umělec Point.

Na Trafačku se díváte i z jeřábu. Jak ty záběry vznikaly?

Na jeřáb vylezl odvážnej Saša. Jednou oficiálně a podruhé to proběhlo načerno. Občas jsme se přizpůsobovali cítění výtvarníků.

Před lety jste měl na Českého lva nominovaný film Co chytneš v žitě? Chystáte nějaký další celovečerák?

Člověk si v hlavě pořád něco chystá, ale já jsem se nedávno upsal České televizi, zrovna jdu natáčet pamětníky z cyklu „Heydrich – konečné řešení“. K té hrané formě bych se ovšem určitě rád vrátil. Člověk si to nosí v hlavě, ale je pořád zahlcován dalšími a dalšími věcmi, které se ve výsledku stávají povinnostmi.

-
-
Lukáš Král
Autor:
Lukáš Král

Čtěte dál:

„Ženám může Girl Power dodat odvahu jít za svým snem.“ Sany představuje dokument o graffiti.

V sobotu vstupuje do českých kin dokument Girl Power (2016), který se věnuje ženám graffiti scény. Za snímkem, v němž se něžné pohlaví z celého světa...

Aero hledá nejlepší kraťasy. Ukážete ty vaše?

Stejně jako každý rok i pro letošek připravili piloti pražského kina Aero oblíbenou soutěž krátkých studentských a amatérských filmů Aerokraťas. Letošní...

Recenze: 31 konců/31 začátků, dokument umělců, kteří koušou

Když se umělci-aktivisté chopí filmové formy, může vzniknout inovativní dílko. Tvůrci totiž nejsou svázáni s (nepsanými) pravidly oboru. Když se navíc...

Saša Dlouhý: „Třeba bouráním Trafačky začne jinej příběh.“

Potápěl se s velrybami, natáčel v Šanghaji. Před lety se spolu s Romanem Vávrou potopil do tajuplných vod undergroundového umění, které se zrodilo ve...

Ankety

Mohla by být Gillian Anderson příští Bond?
  • To je nápad!
  • Zešíleli jste?
  • Možná v nějakém spin-offu.
  • Ne, ne, nikdy ne, 007 by měl být vždy jen chlap.
více k tématu:
Fanoušci právě navrhli na nového Bonda nečekanou televizní hvězdu
Měl by Daniel Craig natočit ještě dvě další bondovky?
  • Určitě.
  • Ne, ať přijde někdo nový.
  • Zatím váhám.
více k tématu:
Daniel Craig údajně odmíl 100 milionů dolarů za další dvě bondovky
Kdo se víc hodí na roli Lary Croft?
  • Alicia Vikander
  • Daisy Ridley
více k tématu:
Nový Tomb Raider našel Laru Croft a jde o perfektní volbu!
Jakému týmu budete fandit?
  • Iron Man tým
  • Captain America tým
více k tématu:
První reakce na Captain America: Občanská válka? Nejlepší marvelovka vůbec!
Kdo animoval Krtka a pandu?
  • Miroslav Kalousek, Karel Schwarzenberg a Dalajláma
  • Zaměstnanci Velvyslanectví USA v ČR
  • Jiří Ovčáček
  • Někdo jiný
více k tématu:
Víme první: Krtek a panda je podvratným dílem mezinárodní lumpenkavárny
Sdílet tuto stránku:

Partneři: