Recenze: Jseš mrtvej, tak nebreč (TV film)

Že by si hráli na šťastnou rodinu?
Ta otázka vás napadne poměrně záhy a s její odpovědí si nebudete jisti téměř až do samého závěru. Je to celé tak dokonale promyšlené, nebo jen neuvěřitelně vycucané z prstu? Ale nepředbíhejme.
recenze-jses-mrtvej-tak-nebrec-tv-film-4
Džigo (Petr Čadek) má spoustu peněz a ještě zajímavější sbírku videokazet.
Foxík (Václav Jiráček) je vekslácký sígr, jakých byla na konci 80. let Praha plná. Ví, kde stát, kolik nabídnout, komu co strčit do kapsy, kdy se zavčasu vypařit. Po kapsách ruličky tvrdé i domácí měny, kožená bunda, džíny z tuzexu, mokasíny s bílýma ponožkama, postel plná krásných holek i kluků, luxusní byt s krbem, drahá kára u vrátek. V baru nemá nikdy menší útratu než 500 korun československých, protože by se pak cítil nesvůj.
recenze-jses-mrtvej-tak-nebrec-tv-film-1
Že by si hráli na šťastnou rodinu?
Jeho nejlepší kámoš Džigo (Petr Čadek) právě chystá ránu za deset tisíc dolarů. Místo toho ovšem večer leží s ránou na spánku bez šance, že by se ještě někdy probral. Foxík přemýšlí rychle: Ten, kdo ho praštil, má i těch deset amerických táců. A těch deset tisíc chechtáků za trochu pátrání na vlastní pěst stojí. I když máte momentálně benga v patách. Bývalá spolužačka Elis (Kristýna Liška-Boková) se svojí sedmiletou dcerou Bětkou (Michaela Staňková) mu poskytnou střechu nad hlavou, pojízdný bakelit a možná i nějaký ten malovaný obrázek George Washingtona do nového začátku.
Střih. Z mladého svalnatého usměvavého kluka je po dvaceti letech prošedivělá troska se slavíkem na krku. Umírá. A rád by dal svůj život do pořádku, v čemž se mu snaží pomoct vězeňský farář Radim (Ivan Trojan). Místo Elis ovšem zpoza Velké louže přijíždí krásná dcera krásné maminky (Kristýna Liška-Boková ve dvojroli). Zprvu moc nechápe, proč tu vlastně je a co se od ní očekává, velmi ale rychle pochopí, že tu někomu hodně vadí.
recenze-jses-mrtvej-tak-nebrec-tv-film-2
Bětka (Michaela Staňková) takřka do slova a do písmene v jámě lvové.
Tak trochu dvě tváře má i hodnocení filmu. Zatímco romance nenapravitelného veksláka a idealistické Panny Marie, kteří se společně plácají bahnem 80. let, dovede strhnout i sevřít, jak přesná je v kresbě vztahu, náladě doby a výmluvném pohledu němého svědka, současná linka pořád ne a ne chytnout ten správný rytmus a dech. Umírající používá velká slova románového hrdiny jako vystřiženého z 19. století, na ulici řádí tajemné černé auto, do očí bije scenáristův opršelý trumf o starých kádrech v nových funkcích.
recenze-jses-mrtvej-tak-nebrec-tv-film-5
Hornová. Obyčejná ženská. V podání Jany Hlaváčové ovšem nezapomenutelná.
Přesto film ani na chvíli nenudí. Režisérka Jitka Němcová totiž už od prvních záběrů a střihů dokazuje, že je skutečná paní Filmařka, která narozdíl od drtivé většiny tuzemských řemeslníků ještě nerezignovala na kvalitu, výraz, detail, atmosféru i počet komparsistů. Je to především její zásluha, že většinu náhod a šťastných shledání, bez kterých by scenárista Josef Klíma nebyl příběh schopný posunout dál, nevnímáte nebo aspoň vnímat nechcete, natolik vás baví oči Kristýny Lišky-Bokové, naturel Jany Hlaváčové, srabácké grázlovství Václava Jiráčka, klouzavá neuchopitelnost Ivana Trojana i tichá pronikavost Michaely Staňkové.
Odpověď na úvodní otázku tedy zní - ano, je to tématy a motivy neuvěřitelně přeplácaná konstrukce vycucaná z prstu, rozuzlení v jednu chvíli nemile připomene Cimrmana, ale moc hezky se na to celé kouká. A ta nálada, ta se zadírá za nehty a pod kůži jako v České televizi už dlouho ne!
Hodnocení: 70 %