Recenze: Zakázaná zóna vás do sedadel nepřibije, za diskuzi ale stojí

| Vertigo Films
Scoot McNairy
| Vertigo Films
Svět se změnil. Lidstvo přestalo být dominantním druhem. Mimozemšťané konečně přišli, nebylo to ovšem s ohňostrojem na den nezávislosti. Zkrátka sem „spadli“ a začali se přizpůsobovat naší vegetaci. Že v ní člověk vybudoval města „vesmírná zvířata“ dvakrát nepálí. Prohání se volně po světě a lidstvo, ač se usilovně snaží, nedokáže nové obyvatele planety Země dostat pod kontrolu. Někdy zkrátka vítězí (ač primitivnější) predátoři. Je tedy čas na nás, abychom se přizpůsobili.
V celém tom zmatku, kdy se toho vlastně tolik moc nezměnilo na vypočítavé lidské povaze, se potácí mladá dívka bohatého chlapíka a ambiciózní fotograf, který pro něj pracuje. Dívka se dostane do horké zóny a fotograf je proto povolán, aby ji dovezl bezpečně domů. Cesta se ovšem trochu zkomplikuje a tak namísto bezpečného trajektu čeká dvojici cesta zamořeným územím.
Scoot McNairy, Whitney Able
Zakázaná zóna | Vertigo Films
Jakkoli se může jevit nástřel Monsters akčně, ve skutečnosti se toho ve filmu příliš akčního nestane. 99% času se postavy potulují po nejrůznějších (exotických) lokacích, vedou spolu dialog, který má klasické parametry „vhodného seznámení za nevhodných okolností“ a jen čas od času tvůrci servíruje nějaký ambicióznější záběr (zřícená helikoptéra na silnici či stíhačka stahovaná do vodních hlubin).
Whitney Able
| Vertigo Films
Klíčové je každopádně to, že ony střípky (a vlastně celý film) vypadají naprosto realisticky. Monsters stáli 15 tisíc dolarů, což je zhruba 300 tisíc korun českých a vypadají z technického hlediska naprosto profesionálně. Ať už mluvíme o zabarvení obrazu, celkové ostrosti, či detailech jako nápisy varující před mimozemšťany. Může se to zdát jako brnkačka, ale natočit za takové kapesné realistickou vizi budoucnosti, která se nejeví jako „něco, co jsme s přáteli spíchli na dvorku“, je hodné obdivu. Ačkoli je tedy dějová linka ryze neoriginální a diváky namlsané nadupanou „realistickou sci-fi“ District 9 tento film zákonitě zklame, neboť samotné potvory tu jsou asi ve třech scénách (přičemž žádnou nelze označit za akční), měly by být Monsters povinnou literaturou na filmových školách. Jsou obdivuhodným důkazem toho, že žánrové bariéry v rámci rozpočtů skutečně neexistují, pokud umí tvůrci z mála vytěžit maximum.
Pokud se naladíte na fakt, že jde především o komorní sbližování se dvou lidí v netradičních kulisách světa, který je na pokraji zániku, budou se vám Monsters líbit. V opačném případě pro vás budou představovat ukecanou nudu, která končí v momentě, ve který jste doufali na začátku filmu.
Hodnocení: 75%
P.S. Když píši, že by se tímto dílem měli filmaři inspirovat, nikoho tím nenabádám k nezákonné činnosti. Tvůrci Monsters si příliš nepárali hlavu s povoleními a zkrátka natáčeli, kde potřebovali. O to více je ale třeba ocenit to, jak filmově a naprosto profi snímek po technické stránce vypadá.