Rozmarná léta českého filmu: Adrenalinový fejeton

Rozmarná léta českého filmu: Adrenalinový fejeton
Natáčení třetího dílu o družstevnících z Hoštic bylo víc než dobrodružné
rozmarna-leta-ceskeho-filmu-adrenalinovy-fejeton-1
Natáčení třetího dílu o družstevnících z Hoštic bylo víc než dobrodružné
Musel to být šílený pohled. Seděl jsem na levé ruce, pravou nohu za krkem, prsty až kdesi v krku. A nikdo na mě nesměl promluvit ani půl věty! Tlak, teplota, rosný bod, všechno mimo fyzikální zákony, proto není divu, že jsem se vydýchával ještě dobrých patnáct minut po skončení prvního dílu. Mezitím se ale na mě valila další lavina adrenalinu. Smsky, vzkazy na facebooku, telefonáty a pak i čtení diskuzních fór... Zkrátka a dobře první ohlasy. Pominu pochvalné a zmíním ty ostatní, nejčastěji se opakující.
Bylo to příliš krátké. Lepší kratší než delší.
První díl byl víc o politice než filmech. To je dané dobou, které se první díl věnoval. Léta 1989 a 1990 prostě taková byla. V následujících dílech už je politiky čím dál tím méně a filmů čím dál tím více.
Tankový prapor
Miroslav Donutil svoji postavu v Tankovém praporu oproti scénáři výrazně obohatil
Výběr vysílaných filmů je tragický. Myslel jsem, že dojde na polozapomenutá nebo aspoň trochu kvalitní díla, ale je to jen důvod přehrát znova to, co každý viděl už desetkrát. Česká televize logicky chtěla upřednostnit filmy, na kterých se sama podílela. Je to pro ni výhodnější i ekonomicky. Navíc se snažila zohlednit, že jde o program ČT1 a nikoliv ČT2. I když ale přijmu všechna tato hlediska, určitě se podle mě například v roce 1994 dal najít lepší film než Andělské oči.
Aňa Geislerová, Filip Renč
Aňa Geislerová s Filipem Renčem, režisérem snímku Requiem pro panenku (1991)
Slyšeli jsme znova jen to, co už jsme stokrát slyšeli. Troufnu si tvrdit, že už první díl nabídl řadu unikátních informací a záběrů. Třeba dopátrat se divácky nejúspěšnějších filmů let 1989 a 1990 nebylo ani trochu snadné. Těmito údaji nedisponuje ani Unie filmových distributorů, ani Národní filmový archiv. Spoustu práce dalo i rekonstruovat tehdejší barrandovský systém, přece jen člověk zapomíná a řadu detailů si nepamatuje, takže jsme museli dohledávat a pamětníky navzájem konfrontovat. A konečně s velkým ohlasem se setkaly i záběry Jana Svěráka na vojně. Jednadvacet let je nikdo neviděl a byl jimi velmi překvapen i samotný tvůrce. Druhý den nám volal a chtěl ten starý kratičký dokument Československé televize vidět celý.
Ladislav Potměšil, Rudolf Hrušínský (IV)
Discopříběh č. 2 - film, který vznikl díky novinovému inzerátu
Nechápu, proč má někdo potřebu znova vysvětlovat, kdo to byl Gorbačov a co to byla perestrojka, když to všichni vědí. Bohužel, nevědí. Přednáším na vysoké škole, takže mám nějaké povědomí o tom, jak jsou na tom dnes mladí lidé se znalostmi moderních dějin. Většina z nich na středních školách končí s dějepisem v roce 1948, někteří v roce 1968 a jen naprostý zlomek v roce 1989. Ostatně, jedna malá perlička z natáčení. Zvukový záznam všech natočených rozhovorů se posílal na přepis studentům, abychom s nimi mohli lépe pracovat. Dlouho jsme nechápali, co má přepisovač na mysli zkratkou PS3, než jsme v tom rozklíčovali perestrojku (= rusky "přestavba"). Dotyčný si nejspíš myslel, že je to nějaká starší verze MP3. Nebo verze PlayStationu?
rozmarna-leta-ceskeho-filmu-adrenalinovy-fejeton-6
Je to fajn, fajn, fajn, fajnový?
První díl nebyl ani tak o letech 1989-1990 jako spíš o letech 1985-1989. Ano, máte pravdu. Abychom mohli vyprávět, co všechno se měnilo po listopadu 1989, museli jsme divákům nejdřív ukázat, jak to fungovalo před listopadem 1989. Původně jsme chtěli první část rozdělit do dvou hodinovek, protože zajímavého materiálu, který spadl pod stůl, bylo opravdu hodně, ale Česká televize trvala na dvaceti a nikoliv jednadvaceti dílech.
Libuše Šafránková, Josef Abrhám
Kromě Libuše Šafránkové a Josefa Abrháma si v Žebrácké opeře zahrála i jedna hollywoodská hvězda. Za honorář 120 Kčs | Miloslav Mirvald
Postrádala jsem zařazení naší tehdejší kinematografie do východní, protože Rusové tehdy točili neuvěřitelné filmy, stejně jako v Polsku Kieslowski a to nás hrozně ovlivňovalo. Viz odpověď výše. Natočený materiál máme, s hosty jsme se bavili o takových filmech jako Malá Věra či Pokání, polském kině morálního neklidu i o obdobně laděném českém snímku Dům pro dva. Bohužel, do dvaapadesáti minut se na tom narvat nepodařilo.
Martin Morávek, Oldřich Navrátil
Jeden z nejkrásnějších filmů počátku 90. let. Dnes zcela zapomenuté černobílé Vracenky | Jaromír Komárek
  • Jak sleduji tento pořad musím položit jednu otázku. Kdo tedy hrál v těch komunistických seriálech a kdo tedy seděl v tom sále plném herců, režisérů atd. na protest vůči chartě, komu bylo předáváno vyznamenání od nejvyšších představitelů státu? V prvním díle logicky mluví především ti, kteří před listopadem 1989 nejostřeji vystupovali proti režimu a byli za to trestáni, ale aby právě nedošlo k mylné domněnce, že tu byli všichni disidenti, jeden z prvních komentářů prvního dílu připomíná citát z komedie Bílá paní "Drž hubu a plav". V komentáři se pak dále říká: "Kdo nechtěl mít problémy, nesměl se na nic ptát. Kdo chtěl dělat kariéru, musel být členem komunistické strany. A kdo chtěl mít na věci vlastní názor, musel počítat se zákazy, vězněním či dokonce emigrací. Takhle fungovala celá společnost, český film nevyjímaje."

    Dají se dokumenty vidět někde na netu? Ano, TADY.

    Druhý díl dnes na ČT1 do 20 hodin. Bude to zase adrenalin?