Téma

4.1.2011 /13:22/

Rozmarná léta českého filmu: Krasobruslařský fejeton

V rámci komponovaných večerů 20 filmových sezón v České televizi startuje dnes večer od 20 hodin na programu ČT1 i dvacetidílný dokumentární cyklus Rozmarná léta českého filmu. Jako vůbec první rekapituluje tuzemskou kinematografii po listopadu 1989. O vzniku projektu, jeho peripetiích, zajímavostech i záludnostech bude ve svých pravidelných, fejetonově laděných postřezích na stránkách Kinoboxu psát jeden ze scenáristů Jaroslav Sedláček. Tady je díl první...

Jsem v jiném, mně dosud zcela neznámém stavu. Situaci, kdy dopíšu nějaký óbr článek, velmi dobře znám. Text se mi zdá naprosto banální a nudný, já hloupý a zoufale neschopný. Jsem tématem natolik zahlcen a přesycen, že zkrátka a dobře nemám odstup, který se dostavuje až po určitém čase.

Teď jsem těsně před startem vysílání dvacetidílného dokumentárního cyklu, pod kterým jsem podepsán jako jeden ze scenáristů. Zažívám směs nervozity a očekávání neznámého. Na jednu stranu mě těší, že ani mnohem zkušenější kolegové z televize v daném případě netuší, co čekat, na druhé straně mě to znervózňuje snad ještě víc.

Jedním z režisérů, který se nejvíc stavěl proti Času sluhů, byl Otakar Vávra

30. prosince 2010 jsem byl na Kavčích horách na schvalovačce dalších dvou odevzdaných dílů. Těch pět šest lidí v malé temné projekci jsou vlastně naši první diváci, proto se - přiznávám - víc dívám na ně než na plazmu. Občas se smáli, občas se divili, jak byl někdo neuvěřitelně mladý, jindy měli potřebu komentovat právě viděné či řečené. Ze všeho nejradši ale mám, když jen tak s blaženě nablblým výrazem civí, když jsou takříkajíc ve filmu a nevnímají svět okolo. A o to hůř snáším, když pak lehký úsměv idiota zmizí a vrátí se do normálu. Najednou vidím ty miliony rozsvícených televizí po celé republice a v nich mamku, taťku a děti s nenapsanými úkoly, seniory v domovech důchodců, chlapy v hospodě, zamilované v postelích, rozhádané v trucovnách, přísné oko profíků z konkurenčních televizí a hlavně a především ty, o kterých to vlastně celé je, tedy filmaře a rázem je mi hodně úzko. Jak všechny tyhle najednou bavit a zajímat? Jak před všemi obstát?

Ladislav Smoljak se Zdeňkem Svěrákem se u filmu Nejistá sezóny rozhodli zcela postavit cenzuře: "Buď to pusťte, jak to je, nebo to celé zakažte, my nic měnit nebudeme"

Článek mám pevně v rukou. Jsem autor a osoba plně zodpovědná, protože si svobodně rozhoduji, co v něm bude a co ne i jak to zpracuji. U dokumentárního cyklu tohoto typu jsem ze všeho nejvíc krasobruslař - musím vždycky něco vykroužit, jakkoliv kolekce filmů daného roku je nic moc či tvůrci (jinak třeba i šikovní a schopní) nemají talent a dar vypravěče. Najednou se mi vybavují díly, kdy byl takový přetlak zajímavého materiálu, že dobrá polovina toho padla ve střižně na zem. A samozřejmě mě znovu polévá mrazivé horko při vzpomínce na díly, kdy jsme všechno to nejzajímavější zastřihli a pořád to nebylo ono. Potom nezbývalo než přeskupovat, dál hledat v archívech, vnášet nadčasová a při tom zajímavá témata, prostě kouzlit.

První Vorlův film se stal jednou z událostí roku. Jeho druhého filmu si v porevolučních dnech prakticky nikdo nevšiml

Jak se to povedlo, fakt nevím. V tom je profese psavce papírového/internetového s profesí psavce televizního stejná. Nemám odstup, nemám tušení, co divákovi vlastně servíruji. Vím jen to, co diváka nebude a ani nemá zajímat - že času na dvacet hodinových dokumentů bylo zoufale málo (o penězích ani nemluvím), že za poslední půl rok jsem měl snad čtyři volné dny, že jsem se stal závislý na energetických nápojích, že ve čtyři se blbě usíná a v sedm ještě hůř vstává, že... Stop! Jako filmový kritik jsem se taky nikdy nezajímal o to, kolik měli tvůrci peněz a času a jestli režisér během natáčení náhodou netrpěl kolikou. A historii to už vůbec nezajímá. Prostě - jak mi říkával blahé paměti režisér Karel Kachyňa - zůstane film, který buď obstojí v souboji s časem, nebo ne.

A vy, milí diváci/čtenáři, budete první soudci. Tak ať se vám Rozmarná léta českého filmu líbí co nejvíc.

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/21056226501-rozmarna-leta-ceskeho-filmu/

-
-

Čtěte dál:

Těžká léta československého filmu začnou mapovat normalizaci

Československá kinematografie neměla v sedmdesátých a osmdesátých letech právě na růžích ustláno. Její trnitou cestu tímto šedivým pásmem mapuje zbrusu...

Kniha Rozmarná léta českého filmu, díl první

Cesta Ondřeje Vetchého s estébáky za zády na předávání Evropských filmových cen do Západního Berlína v roce 1988, osudná autonehoda Jana Potměšila kousek...

Rozmarná léta českého filmu: Vetchý fejeton

Dvacetidílný cyklus dokumentů o českém polistopadovém filmu se blíží do své poslední třetiny. A je zajímavé sledovat, jak se náhled na něj vyvíjí v čase...

Rozmarná léta českého filmu: Adrenalinový fejeton

Dvacetidílný dokumentární cyklus Rozmarná léta českého filmu dnes vstupuje do druhé části. Prostor dostane rok 1991 a s ním kromě jiného i masivní...

20 filmových sezón v České televizi? Český film v netradičním balení

První ucelené ohlédnutí za polistopadovou érou českého filmu. Taková je ambice nového projektu 20 filmových sezón České televize, který od 4. ledna vysílá...

Rozmarná léta českého filmu vyplní dvacet úterků

Pro někoho divoká nebo až příliš hektická léta, pro jiného naopak pohádková, protože bylo možné si plnit sny. Česká televize od 4. ledna 2011 představí...

Ankety

Je škoda, že studio Sony zrušilo Pepka námořníka?
  • Učitě, testovací video je super!
  • Žádná škoda.
více k tématu:
Pepek námořník režiséra Hotelu Transylvánie nakonec nebude
Kdo by vyhrál bitvu klasických hororových zabijáků?
  • Jason Voorhees
  • Freddy Krueger
  • Michael Myers
  • Candyman
  • Leatherface
  • Chucky
  • Nikdo, Ash by je všechny rozmetal!
více k tématu:
Bruce Campbell by rád natočil hororové Expendables
Těšíte se na návrat Harrisona Forda v roli Ricka Deckarda?
  • Na 100%!
  • Ani ne.
  • Je mi to jedno.
  • Kdo je Rick Deckard?
více k tématu:
Harrison Ford je oficiálně na palubě Blade Runnera 2
Kdo je nejstylovější zabiják hororového žánru?
  • Jason Voorhees (Pátek třináctého)
  • Freddy Krueger (Noční můra v Elm Street)
  • Chucky (Dětská hra)
  • Michael Myers (Halloween)
  • Leatherface (Texaský masakr motorovou pilou)
více k tématu:
Další Pátek třináctého se možná zaměří na to, proč je Jason vůbec naživu
Kdo byl lepší Spider-Man
  • Andrew Garfield
  • Tobey Maguire
více k tématu:
Je to oficiální: Spider-Man míří do marvelovského universa!
Sdílet tuto stránku:

Partneři: