Postel - výjimečná, ale stále utajená

Postel - výjimečná, ale stále utajená
V urně s výhledem na postel
postel-vyjimecna-ale-stale-utajena-2
Luboš zemřel. Nečekaně a náhle. Při sledování vyhroceného feministického pořadu mu zaskočil koláč a než stačil přivolat pomoc, vydechl naposledy. Ve vedlejším pokoji zatím jeho manželka, matka, teta a starší dcera hrály karty, zatímco mladší dcerka labužnicky polykala korále. Smutné a paradoxní. Ostatně jako celý Lubošův život poznamenaný všudypřítomností žen - rodiček, matek, babiček, učitelek, kosmonautek, lékařek...
Zatímco se Luboš pohodlně uvelebil v urně nad křižovatkou svého života - postelí - v naději, že konečně dosáhl úniku, rychlou smrtí zaskočený divák je vtažen do hrdinova životního příběhu...
Muž - tvor zralý k vyhynutí
Postel není snímkem namířeným proti ženám. Dokonce není ani proti feminismu, který dávno zapomněl, že původně chtěl bojovat za pozvednutí žen a nikoliv za ponížení mužů. Jakkoliv se totiž zdá, že snímek především na ženách nenechává nit suchou, bližší pohled ukazuje, že mnohem smutněji z tohoto genderového poměřování vychází pán tvorstva. Muž konce druhého tisíciletí tu vystupuje jako pouhá nevydařená mutace ženy, nepotřebná nejen k dosažení ženina orgasmu, ale vlastně už ani k početí.
Černobílé, širokoúhlé, krásné
Kromě atraktivního a divácky vděčného námětu, šťavnatého jazyka, který se nebojí i silně expresivních výrazů, Postel zaujme i širokoúhlou kamerou Igora Luthera (Vtáčkovia, siroty a blázni Příbeh služebnice), která křísí krásu černobílého obrazu a filigránsky precizního nasvícení. Funkční a působivé je i zasazení snímku do specifického bezčasí či užití efektně popisné hudby (Bizetova Carmen, Dvořákovo Requiem...).
Ve světě ano, u nás ne
postel-vyjimecna-ale-stale-utajena-1
Snímek, ačkoliv vyhrál národní kolo scenáristické soutěže Hartley Merill Prize a v mezinárodní konkurenci skončil třetí, vznikal se značnými obtížemi. V hrubém střihu byl hotov už roku 1995, potom se ale rok nedělo nic. Na počátku roku 1997 se ledy hnuly díky Barrandovu, jenže pak byl z funkce barrandovského ředitele odvolán Václav Marhoul a trable pokračovaly. Film nakonec distribuoval Marhoul na vlastní pěst v několika málo kopiích a s minimálními výdaji na reklamu. Pořád to byl ale výrazně velkorysejší způsob, než jak s ním chtěli naložit noví vládci Barrandova.
Zatímco doma Postel prošla kiny takřka bez povšimnutí, cizina si ji ujít nenechala. Snímek byl vybrán jako teprve sedmý a zatím poslední český/slovenský film do nejstarší paralelní sekce canneského festivalu - mezinárodního týdne kritiky. Předtím se to podařilo z tuzemských filmů jen těmto titulům: Slnko v sieti (v roce 1963), Postava k podpírání a O něčem jiném (roku 1964), Démanty noci (1965), Každý den odvahu (1966) a Čas sluhů (1990). Mimochodem, s Reifem tehdy soutěžili Francois Ozon (8 žen) či Gaspar Noé (Zvrácený), kteří dnes patří mezi renomované světové tvůrce.
Postel nakonec procestovala 35 světových festivalů, v tuzemsku byla nominována na šest Českých lvů a Michal Cihlář dostal ocenění za nejlepší filmový plakát roku.
Oskar Reif od té doby, bohužel, ale žádný další film nenatočil.