Šikanovaný teenager si nasadil masku, vzal věrnou maketu zbraně a vyrazil postrašit brněnské spolužáky. Seriál TBH je působivou sondou do života mladých

TBH | Česká televize

Trailer: TBH

TBH se odvíjí od mimořádné události na střední škole v Brně Líšni, kam jednoho dne napochoduje mladík v masce, se zbraní v ruce a na první pohled to vypadá, že jde osazenstvo školy sprovodit ze světa. Veřejné popravy se nekonají, nakonec vyjde najevo, že maskovaný muž je Tonda, jeden ze studentů školy, nevlastní bratr Nessy, na kterou také mířil atrapou zbraně. Celou událost živě streamovala spolužačka Mája, která zachytila i jeden detail, jak se kluk Nessy Lukáš za svou dívku schovává, aniž by ji před nebezpečím chránil. Neméně podstatné bylo, že se před maskovaným útočníkem jeden ze studentů školy, kapitán florbalového mužstva Robert, rozhodl vyskočit z okna a skončil na invalidním vozíku.
Událost na škole změnila všem aktérům jednou provždy život. Jenže co tomu předcházelo? Proč to Tonda udělal? A je tak jednoduché kategoricky odsoudit útočníka? Na tyto otázky si odpovídají tvůrci TBH v desetidílné sérii, která lehce přesáhne přes dvě hodiny vysílacího času. V rámci formátu iVysílání jsou jednotlivé epizody koncipovány tak, aby byly úderné, nenudily a aby si je mladí lidé přehrávali nejen v televizi, na notebooku nebo tabletu, ale třeba i v mobilu. Každý díl má svůj podtitul (občas jde o ironický protimluv), věnujeme se jedné z hlavních postav z její perspektivy a zakončuje ho úderný song (vytahují se jak ikonické postpunkové depky, tak industriální tryzny od Trenta Reznora nebo popové a rapové pecky dneška, třeba Billie Eilish).
Filip Srbecký
TBH – Filip Srbecký | Česká televize
Ačkoliv se díly odvíjejí z pohledů perspektiv jednotlivých aktérů, výrazně zde chybí postavy a konání dospělých, rodinné zázemí dívek a chlapců je často neutěšené, dosti složité. Mladí si hrají na dospělejší, než jací jsou (nic neobvyklého), jejich rodiče, školní psycholožka nebo učitel tělocviku moc nepomáhají, a pokud něco udělají, situaci tím spíš výrazně zkomplikují. Když například vyjde najevo, že za celou tragickou situací vězí šikanování Tondy, chlapec se odebere na terapii a výsledkem je, že se dojde svým spolužákům ze sportovnímu týmu, tedy těm, kteří ho šikanovali, omluvit! Jako jednomu z těch, kteří ponižování na vlastní kůži zažili, se ve mně vařila krev.
TBH se kromě (kyber)šikany věnuje také chytrým mobilům, sociálním sítím a komunikaci mladých, kteří jsou sice neustále online, ale jejich off-line rodiče a ostatní dospělí z toho nevycházejí o moc lépe. Na to, že seriál běží na internetu, bych čekal odvážnější erotické scény, ale na to může publikum zapomenout. Maximálně se dočká nějakého toho peprnějšího slovního výrazu. Jednotlivé díly TBH mají spád, nejsou povrchní, nevyhýbají se dlouhým dialogům (dramaturgy seriálu byli filmová novinářka Alena Prokopová a scenárista Miro Šifra), připomínají opomíjené téma šikany, možná až příliš řeší homosexuální vztah dvou mladíků (řadě spolužáků je to jedno a ve výsledku vypadají tolerantněji, než by divák zprvu čekal) a celé zakončení pojímají jako částečný happy end.
TBH
TBH | Česká televize
Herecky zaujme především představitelka Nessy Martina Jindrová, nemusí pronést jediné slovo a získá si diváckou pozornost díky svému charismatu a mimice. Když bez skrupulí promluví, má další body k dobru. Jejího nevlastního bratra Tondu ztvárnil Filip Srbecký, který dokázal skvěle pojmout jak málomluvného šikanovaného chlapce, tak rozhořčeného mladíka ve chvílích, kdy už si to všechno nechce nechat líbit.
Otázkou je, zda se na TBH budou dívat ti, kterým je seriál určený, tedy současní teenageři. Upřímně, těm, kteří viděli Euforii nebo Sexuální výchovu, TBH nic moc nového nedá. Jde o výpověď generace, která je nejistá a těžko nachází rozdíl mezi fikcí a skutečností. Strukturou a tématem seriál připomene starší a ceněné tuzemské internetové počiny Semestr a #martyisdead. Oba se moderním způsobům komunikace a šikaně také věnovaly, ale byly u nás první. TBH si de facto bere částečně něco z obou, ale chybí mu údernější tečka. Nebo spíš #.
hodnocení: 70 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.