Komentáře týdne: Svět není spravedlivý. Hra na oliheň je brutální jako život sám

Komentáře týdne: Svět není spravedlivý. Hra na oliheň je brutální jako život sám
Hra na oliheň | Netflix

Hra na oliheň (2021) – Budete mít na krajíčku

Hra na oliheň
Hra na oliheň | Netflix
„Squid Game se nestalo fenoménem jen tak, díky svým kvalitám plave v moři netflixáckých seriálů jako ropa na hladině. Korejští tvůrci přišli s poměrně výstředním pojetím sociálních problémů, čímž dosáhly dramatu prosáklého krví, u kterého se zasmějete, ale taky budete mít na krajíčku.“ kknk2 / 80 procent

Krvavá neděle (2002) – Touha po realističnosti je pro oko diváka dosti nekomfortní

Krvavá neděle
Krvavá neděle | 2002 Paramount Pictures Classics
„Na snímku je nejlepší to, že působí neuvěřitelně realisticky, téměř jako dokument s reálnými záběry z Irského Derry.. navíc je to dle pravdivé události, která vlastně odstartovala radikalizaci, nadšení a touhu po pomstě členů IRA. Jak to bylo doopravdy ohledně střelby do civilistů a jestli to byla "zlovůle" armády, nebo to byla reakce na střelbu radikálů IRA se pravděpodobně nikdy nedozvíme. Na druhou stranu touha po realističnosti je pro oko diváka dosti nekomfortní, kamera se musela záměrně klepat, střih zběsilý. Celkově se jedná o nevšední a zajímavou podívanou - 75%.“ Pete69 / 75 procent

Bright (2017) – Pevným krokem vybočující ze současné akční přeplácanosti

Joel Edgerton, Will Smith
Bright
„Vydařené urban fantasy. Takový LotR po mnoha mnoha letech. Nápad skvělý, jakkoliv je provedení místy kostrbaté. Nicméně jako celek je to zajímavé, pevným krokem vybočující ze současné akční přeplácanosti. Uvedení do světa přimeřeně rychlé, bez zbytečného plácání se. Jednotlivé scény natočeny neotřele (chtělo by se říct, že blíže k reálnosti), některá místa pokulhávají, ale dá se to zvládnout.“ naineko / 80 procent

Hra na oliheň (2021) – Spousta odkazů, spousta myšlenek, spousta nejednoduché filosofie

Hra na oliheň
Hra na oliheň | Netflix
„Takže co tu máme. Na šestidenní soutěžní turnaj je pozváno 465 lidí, z nichž všichni mají nějaké finanční problémy a pro řešení situace již nemají žádné možnosti. Každý den jedno soutěžní kolo, ve kterých jsou sázky vysoké. Kdo prohraje, zemře. Finanční výhra je ale tak nepředstavitelně vysoká, že risk v zájmu bezstarostného života je neodolatelný. I přesto dá psychologie hráčům tak zabrat, že se neustále musí ptát sami sebe, jestli hru dokončit a nebo se ji rozhodnou opustit. Co je však lepší? Je jejich každodenní život lepší než nabízená šance? Pokud si vezmeme na paškál koncept dané soutěže, není to nic výjimečného či odlišného od toho, co lze v dnešní době vidět v televizi. Nejrůznější soutěžní náměty na reality show jakoby také neměli v extrémnosti stopku. Jsou tu soutěžící a diváci. V tomto případě jsme diváci především my. Prožíváme to úplně stejně, jako u skutečné reality show a stejně tak si postupně získáváme oblíbené soutěžící. Ke konci se v ději skuteční diváci objevují, dokonce anglicky mluvící, ale bohužel je to ke kvalitě seriálu spíše na škodu. Hry jsou ve svém smyslu bizarní, neboť se jedná pouze o dětské hry. Proto jsou také všude jasné a křiklavé barvy. Surrealistická atmosféra tak vše patřičně vyzdvihuje. Každé soutěžní kolo je pro každého těžkou zkouškou svého charakteru. Jak se kdo v nejrůznější situaci vůči druhému zachová? Tady i po psychologické stránce a lidského přístupu není o emoce nouze. Lidská přirozenost v přístupu k problému a jednoho k druhému je na cele soutěži to nejdůležitější. Soutěžní kola jsou setsakramentsky drsná, čímž během soutěžního klání nejeden divák ani nedýchá. Velmi často dochází k šokujícím událostem, čímž o silné emoce není nouze. Máme tady sice hlavní postavu, kterou příběh sleduje, ale za pozornost stojí ještě jedna další, která svou důležitost projeví na samém konci toho všeho. Vývoj člověka v takové hře je neodvratitelný. Peníze obnovují a posilují lidskou laskavost a umocňují se pokusit čelit zlu, což je hlavní myšlenka hry. Bohatý nebo chudý? Smrti je to jedno. Málokterý divák dokáže uchopit dojemnou scénu v posledním díle, ve které umírá bohatý člověk na smrtelné posteli a současně chudý bezdomovec venku na ulici v mrazivém počasí. Je na tom někdo z nich lépe? Nebo snad hůře? Celé je to o smyslu života v celé své obraznosti. Jak se chováme k sobě a k ostatním v nejrůznějších situacích. Vždy je to jiné bez ohledu na charakter. Seriál je brutální, jako život sám. Má strhující akci a hluboké ponaučení o lidské povaze. Svět není spravedlivý. Nevítězí ten nejsilnější, jak se často uvádí. Vše má na svědomí horlivost, nezájem, krutost či naprostá bezohlednost. Každý má v sobě vnitřní touhu cokoliv získat i za cenu ublížení druhým. Tento seriál má hodně vzácný námětový koncept. Ať se děje, co se děje, všechno souvisí se vším a tak je nejvíce důležité právě správné rozhodnutí. Něco dokážeme ovlivnit, něco ne, neboť je život plný nepředpokládaných nástrah. Špatné rozhodnutí a dotyčného čeká smrt. Napětí se dá krájet a to za každých okolností. Je jedno jestli se soutěží nebo se jedná jen o pouhý dialog. Vzniklá atmosféra v obou případech je nepřekonatelná. Seriál uvádí Netflix, který na svou rasovou a LGBT propagandu ani u tohoto počinu nezapomněl. Mezi Korejcema však není žádný africký typ černocha, ale snědý Pákistánec. A z LGBT je tu tradiční homosexualita. Seriál je ohromným překvapením. Bohužel u toho diváci zapomínají přemýšlet. Spousta odkazů, spousta myšlenek, spousta nejednoduché filosofie. A to v poměru se šokující brutalitou. Jedná se o absolutní seriálovou pecku, která obsahuje tolik, co žádný jiný takovýto počin.“ martin-mickey-stusak / 90 procent

Zpráva (2020) – Syrové obrazy přispívají k prožití atmosféry osvětimského pekla

Peter Ondreička, Noël Czuczor
Zpráva | BontonFilm
„Vizuál představuje silný prvek tohoto filmu. Syrové obrazy přispívají k prožití atmosféry osvětimského pekla. Zpráva nemá nijak hluboce propracovanou psychologickou stránku, ukrývající se vězni mně spíš lezli místy trochu na nervy. Rovněž tak vyslýchající důstojník je relativně klišoidní, syn padl na východní frontě a on tady v závětří plní úkoly, které mu musí dávat smysl jen tehdy, když si vypláchne mozek a eliminuje jakýkoliv cit. Přesto je film působivý právě přes obrazovou stránku. Překvapivě mě nenudil, i když nijak mimořádně akční. To jsem ani nečekala, navíc jak natočit napínavý film, když vím, že z koncentráku úspěšně uprchli. Za mě mohl režisér trochu osekat část v koncentráku a rozpracovat tu pasáž o tom, jak neradi slyší dobří lidé špatné zprávy. Jaký porod znamenalo připustit, že se tam dějí zvěrstva. Jak se vám z Osvětimi utíkalo? Jak asi...“ marie-kolarova / 75 procent

Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, které vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě ten váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.