Recenze: Hororová komedie Shoky & Morthy se naváží do největších zločinců současnosti - youtuberů. Kozub, Štáfek i Magnusek jsou výborní!

Shoky & Morthy: Poslední velká akce (2021) | če
Shoky (Štěpán Kozub) a Morthy (Jakub Štáfek) jsou dlouholetí přátelé a v posledních letech také úspěšní youtubeři. Morthy však už začíná být Shokyho bláznivými nápady na videa a hlavně jeho posedlostí jejich natáčením unavený a rád by se začal věnovat něčemu serióznějšímu (ideálně herectví). Shodou okolností se jim v době této krize naskytne zajímavá příležitost. Natočit dokument o tajemné nevěstě, údajném duchovi zjevujícím se na konkrétním místě dálnice D1, kvůli němuž zemřelo už několik lidí. Společnost jim při tom budou dělat Morthyho přítelkyně a lifestylová youtuberka Sára (Andrea Daňková), svérázná lovkyně duchů Lucie (Martina Babišová) a prodejce vysavačů a neúspěšný youtuber Radomil (Tomáš Magnusek).
Shoky & Morthy: Poslední velká akce
Pětatřicetiletého scenáristu, producenta a režiséra Andyho Fehua osobně považuji za jednoho z nejvýraznějších a nejnadějnějších českých filmařů nastupující generace. Jeho celovečerní debut, nízkorozpočtový satirický horor Nenasytná Tiffany, byl pro mě před pár lety nečekaným, ale o to příjemnějším překvapením. Šlo o snímek, jenž svou jednoduchou, ale smysluplnou premisu dokázal naplno vytěžit a divákům tak nabídnout velmi osobitý a po všech stránkách dotažený příspěvek k žánru, jenž v naší zemi nikdy neměl silnou tradici. Samozřejmě mohlo jít jen o šťastnou shodu okolností, to však Fehu vyvrátil neméně povedeným internetovým seriálovým thrillerem Pěstírna.
Nyní vstupuje do kin jeho druhý celovečerní snímek, jenž je kombinací buddy komedie a hororu. A i tentokrát jde o pozoruhodné a originální dílo, které se značně vymyká (nejen) současné domácí filmové produkci.
Shoky & Morthy: Poslední velká akce
Štěpán Kozub | če
Shoky & Morthy: Poslední velká akce je v první řadě příběhem přátelství, které čelí krizi. Titulní hrdinové jsou dobří přátelé i poměrně úspěšní spolupracovníci, jeden z nich by se ale v životě rád už někam posunul. Klasické výchozí schéma mnoha buddy movies či tzv. bromancí Fehuova novinka velmi zdařile využívá ke dvěma zásadním věcem: reflexi fenoménu youtuberingu a po Nenasytné Tiffany dalšímu svébytnému pojetí hororového žánru.
Z hlediska castingu, postav, vývoje jejich charakterů i vztahů, nelze snímku nic zásadního vyčíst. Kozubovi i Štáfkovi, dvěma vycházejícím domácím hereckým hvězdám, jejich (adekvátně kontrastní) charaktery dokonale sedí a jejich vzájemná chemie je natolik dobrá, že snadno připomene jiné oblíbené komediální dvojice (Gibson/Glover, Lemmon/Matthau, Stallone/Russell aj.). Dobře zakomponované jsou do děje i obě (povahově velmi rozdílné) ženské postavy, mezi nimiž Štáfkův Morthy v druhé polovině citově osciluje.
Ovšem asi největším hereckým překvapením je českými kritiky proklínaný Tomáš Magnusek, autor mnoha nepoživatelných kinematografických zločinů (série Bastardi, Školní výlet, Jedlíci aneb Sto kilo lásky aj.). Ten zde dostal roli, v níž doslova exceluje. Jeho prostomyslný dobrák, který se na youtube scéně snaží prosadit tím, že natáčí videa o hovně (doslova!), je jednoduše okouzlující. Popravdě si nevzpomínám na obdobou situaci, kdy by se nějakému režisérovi povedlo obsadit do významné role (ne)herce se srovnatelně kontroverzní pověstí a výsledkem přitom byla jednoznačná výhra. Pokud byste se zhlédnutím filmu náhodou váhali právě kvůli Magnuskově účasti, vězte, že se v tomto ohledu nemáte čeho bát. Právě on totiž patří k jeho hlavním přednostem, jakkoliv neuvěřitelně to asi může (zejména jeho krajním odpůrcům) znít.
Shoky & Morthy: Poslední velká akce
Shoky & Morthy: Poslední velká akce | če
Nejsilnější stránkou Fehuova aktuálního díla je však zmíněný pohled na youtubering a především na jeho představitele. Fehu tento specifický polosvět, jímž žijí primárně dnešní mladí lidé, vykresluje (vzhledem k žánru) dostatečně komplexně a hlavně srozumitelně i pro lidi, kteří o něm vědí minimum. S optimální mírou ironie a posměchu líčí youtubery především jako pofidérní jedince, kteří točí videa buď o naprosto povrchních banalitách (líčení, lakování nehtů apod.), jako to činí Sára, nebo dělají hloupé, riskantní a nebezpečné pranky, jako právě Shoky s Morthym. Samostatnou kapitolou jsou pak individua Radomilova typu, kteří jsou pro chvilkovou slávu a co největší počet "vijůs" ochotni ze sebe dobrovolně dělat před širokou veřejností ještě větší idioty a zoufalce, než jakými ve skutečnosti jsou.
Andy Fehu ale naštěstí dobře ustál i odlehčenou hororovou rovinu, k níž se jeho film v druhé polovině stále více přiklání. Přestože jsou Shoky & Morthy především komedií, která stojí v první řadě na (povedených) dialozích a hláškách, ke konci se snímek stane skoro ryzím krvákem, v němž nechybí ani litry tryskající krve a explicitní brutalita v podobě sekání různých částí těla. Tvůrcům (kromě Fehua se na scénáři podílel ještě Ondřej Kopřiva) se ale podařilo i přes tuto pozvolnou změnu tónu a částečný přechod do drsnějších žánrových vod udržet potřebný komediální nadhled, zápletku s nevěstou chytře vypointovat a ještě zasadit youtuberingu další dobře mířený úder.
Shoky & Morthy: Poslední velká akce
Andrea Daňková | če
Navzdory předchozí chvále si ale netroufám tvrdit, že by Shoky & Morthy byli dokonalým filmem, jenž by se trefil do vkusu všem. Nepodbízivá, lehce ironicky laděná komedie říznutá hororem ostatně není něco, co by mělo domácí publikum ve velké míře v oblibě - rozhodně ne v podání českých tvůrců. Humor filmu je navíc poměrně specifický a zaměřený předně na mladou generaci. Mnozí starší diváci bez ohledu na snahu tvůrců o srozumitelnost patrně tolik neocení různou měrou sofistikované narážky na internetové influencery, fungování tohoto typu byznysu, jeho specifika, výhody i negativa apod.
Shoky & Morthy jsou dosti úzkoprofilovou podívanou, snímkem především pro zainteresované publikum, které má alespoň přibližnou představu o řešených tématech a pro které nepředstavuje zásadní problém mixování zdánlivě protichůdných žánrů. A jako takový Fehuův film funguje výrazně nadprůměrně. Navzdory výše řečenému ale rozhodně nezavrhuji ani možnost, že si najde cestu i k lidem, jímž není na první pohled určen. Vzhledem k mým sympatiím k němu bych mu to i velmi přál. Stejně jako komerční úspěch.
Shoky & Morthy: Poslední velká akce
Andy Fehu zkrátka znovu potvrdil, že je filmařem, jehož přístup ke kinematografii a realizační schopnosti představují vítané a sympatické osvěžení, které český filmový mainstream posledních let potřebuje jako sůl. Jeho projekty jsou dílem talentovaného fanouška, jenž pouze snaživě nekopíruje své vzory, ale dokáže přijít s vlastní originální vizí, která má potenciál daný žánr obohatit.
Hodnocení: 75 %