Recenze: Krimikomedie Ubal a zmiz je českým pokusem o stylový nářez v duchu Guye Ritchieho. A vůbec ne špatný!

Ubal a zmiz (2021) | CinemArt
Mireček (Matouš Ruml) a Vilém (Janek Gregor) jsou přátelé, kteří se v Praze živí pěstováním trávy. Jednoho dne dostanou jedinečnou nabídku prodat veškeré své zásoby za jednu noc. Když ale uzavřou obchod s nebezpečným gangsterem Bulharem (Predrag Bjelac) a jeho pravou rukou (Karel Dobrý), zjistí, že jim někdo celou pěstírnu vykradl. Teď mají pár hodin na to, aby zachránili nejen kšeft roku, ale také své životy. Do divokého nočního dobrodružství, odehrávajícího se na Žižkově, významně zasáhne také dvojice suspendovaných policistů, z nichž jeden se chová jako nebezpečný psychopat (Martin Hofmann) a druhý je vyhořelý (Leoš Noha), a frustrovaný rocker (Marek Lambora), který se do celé šlamastyky nedobrovolně zapojí tím, že si na letišti omylem vezme cizí kufr.
Ubal a zmiz
Česká krimikomedie Ubal a zmiz je celovečerním režijním debutem Adama Hobzika, jenž má dosud za sebou dva krátké studentské snímky (Haka, Pizza Boy: Pepperoni) a především internetový seriál Pizza Boy. A jak napovídá název i zápletka, jde o snímek mohutně inspirovaný stylem a poetikou nejslavnějších děl kultovního britského režiséra Guye Ritchieho (Sbal prachy a vypadni, Podfu(c)k apod.).
Troufám si tvrdit, že jestli bude snímku něco škodit v očích českých diváků, kteří na Ritchieho tvorbu nedají dopustit, pak právě název, jenž je ve snaze upoutat cílovku až příliš lacině okázalý. Ve všem ostatním je na tom ale Hobzikův snímek až nečekaně dobře!
Ubal a zmiz
Ubal a zmiz | Vojtěch Resler
Osobně se za Ritchieho fandu považuju dlouhodobě a o to víc mě vznik tohoto snímku logicky vyděsil, protože v našich končinách subžánr dějově i audiovizuálně divokých gangsterských komedií, které jsou plné značně stylizovaných postav a absurdních situací, nemá žádnou tradici. A když už se tu někdo o něco takového v minulosti pokusil, nikdy to nedopadlo extra dobře (viz Po hlavě do prdele, Ro(c)k podvraťáků, Czech Made Man apod.). Ubal a zmiz je ale oproti většině dřívějších pokusům veskrze sympatickým projektem, v němž funguje vše podstatné a jeho tvůrci se nesnaží skrze své dílo tvářit, že jsou lepší a víc cool než ti, na které odkazují či je napodobují (protože zřejmě sami dobře vědí, že nejsou).
Prvním, čím snímek potěší, jsou solidně napsané a velmi dobře obsazené postavy. Mireček a Vilém jsou v podání Matouše Rumla a Janka Gregora sympatičtí mladí loseři, jejichž charaktery a motivace jsou snadno srozumitelné a pokud divák nemá a priori nepřekonatelný odpor k uživatelům a prodejcům marihuany, nemělo by mu činit velký problém si tuto dvojici oblíbit a fandit jí.
Ubal a zmiz
Ubal a zmiz | Vojtěch Resler
Rovněž se vyplatilo obsazení Martina Hofmanna a Leoše Nohy do rolí rozdílných zkrachovalých poldů, protože ti by možná utáhli i vlastní spin-off v duchu policejních buddy movies. Především Hofmann zde hraje zase něco trošku jiného než doposud - a i tentokrát velmi dobře. Je celkem snadné si představit, že kdyby tento scénář režíroval sám Ritchie, do jeho role by na 99 % obsadil Jasona Stathama. Popravdě bych Hobzikovi docela přál, aby na své případné nadcházející projekty dokázal sehnat dost peněz, aby si mohl dovolit do alespoň jednoho z nich obsadit nějakou zahraniční hereckou hvězdu, díky níž by daný snímek měl větší šanci prorazit ve světě. Přímo na Stathama bohužel asi jen tak nedosáhne, na jeho zaplacení by totiž patrně musel vytunelovat Státní fond na podporu české kinematografie.
Ostatní herci už pak mají spíše menší (epizodické či symbolické) role, určitě tu ale nikdo v negativním smyslu neční (dokonce i Tomáš Matonoha v miniroličce frontmana drsné německé rockové kapely sem pasuje bez problémů).
Ubal a zmiz
Marek Lambora | Vojtěch Resler
Druhým příjemných zjištěním pak bylo, že ačkoliv scénář operuje s několika dějovými liniemi, které se postupně různě proplétají, vyprávění nikdy nezačne působit chaoticky, nepřehledně či vyloženě přeplácaně a nesmyslně. Totéž pak platí i o většině konkrétních scén, z nichž sice žádná neoslní ryzí filmařskou genialitou, kvůli níž byste měli chuť ji vidět okamžitě znovu, na druhou stranu tu není snad ani jeden moment, jenž bych bez zaváhání označil za trapný (což u české kinematografie bohužel není nic samozřejmého).
Ubal a zmiz
Matouš Ruml a Janek Gregor | Vojtěch Resler
Celý film se nese v příjemně uvolněném černohumorném duchu, tvůrci v žádném ohledu netlačí příliš na pilu, nemají potřebu prvoplánově šokovat (žádnou šílenou akci či excesivní násilí tu nenajdete), "pouze" se snaží kvalitně odvyprávět jednu docela chytře a zábavně napsanou historku z českého podsvětí. Hobzik se tak svůj výjimečný filmařský vzor naštěstí nesnaží dorovnat, či dokonce trumfnout, ale pouze z jeho specifického stylu vkusně čerpá a svým způsobem mu tak i vzdává hold.
Pokud bych musel do něčeho skutečně rýpat, pak asi jen do kostrbatě podané milostné podzápletky, která je tu tak trochu navíc a hlavně nepůsobí dvakrát věrohodně. Těžko lze uvěřit tomu, že by se jinak vcelku inteligentní hlavní hrdina hluboce zamiloval do ženy (raperka Sharlota), jež ho vědomě vlákala do pasti, jen proto, že je krásná a sexy (podobně nepřesvědčivě to navíc působí i z její strany). Fanoušci zmíněné zpěvačky, která má na svém těle vytetováno snad vše od Šmoulů až po Lovecraftovo Cthulhu, tohle ale moc řešit asi stejně nebudou. Těm bude patrně stačit, že svůj idol uvidí polonahý při striptýzové scéně...
Ubal a zmiz
Ubal a zmiz | Vojtěch Resler
Ubal a zmiz je povedená malá žánrová práce. A i když půjde spíš o milou jednohubku, nežli zrající trvalku a budoucí klasiku, k níž se mnoho diváků bude chtít opakovaně vracet, jde o možná druhý nejlepší český film, na nějž si můžete v současnosti zajít do kina (tím prvním je fantastický dokument Nová šichta). Každopádně jsem však zvědav, s čím Hobzik přijde příště. Takhle to totiž zatím vypadá, že se generace tuzemských nastupujících režisérských talentů (Adam Sedlák, Ondřej Hudeček, Andy Fehu, Jindřich Andrš) rozrostla o další jméno...
Hodnocení: 65 %