Recenze: Bílý tygr - Potemnělá indická variace Milionáře z chatrče je na Netflixu hitem. Indii vykresluje v notně západním duchu.

Recenze: Bílý tygr - Potemnělá indická variace Milionáře z chatrče je na Netflixu hitem. Indii vykresluje v notně západním duchu.
Bílý tygr | Netflix
Bílý tygr se s velkou pravděpodobností stane globálně nejdiskutovanějším indickým snímkem posledních let, jehož prostřednictvím Netflix dále rozpíná své tvůrčí portfolio. Jedním z producentů je tamní hvězda Priyanka Chopra Jonas, která se rovněž objevuje ve vedlejší herecké úloze, a za kamerou stojí zajímavý režisér iránsko-amerického původu Ramin Bahrani. Jeho tvorba je úzce spjata se Spojenými státy, a opomineme-li nepovedenou televizní adaptaci 451 stupňů Fahrenheita z roku 2018, setkává se s převážně pozitivními ohlasy. Podobně jako nedávné Střípky ženy, které nabídly spojení maďarského autorského tvůrce s hollywoodským štábem, i v tomto případě tedy na půdě Netflixu dochází k prolnutí různých kulturních hledisek. Příběh totiž vypráví o 'Bílém tygrovi' Balramovi (Adarsh Gourav), indickém mládenci z chudinských poměrů, který se vlastní pílí a intelektem prosazuje jako osobní řidič v bohaté rodině a pomalu splétá plány na dosažení zářivé budoucnosti. Výsledek je však poněkud nejednoznačný a problematický.
Trailer:
Bílý tygr
S ohledem na první reakce nelze přehlédnout, že se v souvislosti s Bílým tygrem často skloňuje 13 let starý Milionář z chatrče. Ovšemže - pro mnoho diváků to je jediný 'indický' snímek, s nímž se setkali, a navrch také pojednává o chudém mladíkovi, který ke štěstí přišel. Zádrhel ale vězí v tom, že indický snímek to ani zdaleka není - látky se chopili britští matadoři Danny Boyle a Simon Beaufoy a proměnili ji v oslavný hollywoodský chorál, který se za těžkým dospíváním v chudinských slumech ohlíží s aurou velkého dobrodružství, přičemž ani vzdáleně nepřipomíná tesknou trilogii o chudém Apuovi, již v padesátých letech natočil slavný indický filmař Satyajit Ray (jmenovitě Žalozpěv stezky, Nezdolný a Hlas krve). Bílý tygr možná má se svým oscarovým předchůdcem jisté spojitosti, je vyprávěn retrospektivně hlavním hrdinou a prosazuje pouze jeho perspektivu, ale zároveň se snaží o potemnělejší a cyničtější atmosféru a proti Milionáři z chatrče se dokonce explicitně vymezuje - v jedné chvílí připravuje vypravěč Balram diváka na temnější směřování příběhu se slovy 'žádná soutěž z vás milionáře neudělá.' A takové změny jsou mi vzhledem k vážnému námětu sympatické, leč nedotažené a opět lehce zabředlé v oněch nejednotných kulturních hlediscích.
Od samého začátku je zřejmé, že se snímek neponese v duchu tradiční indické kinematografie a že nás čeká vyprávění v klasickém hollywoodském duchu. Jako rámec slouží dopis, který bohatý Balram v současnosti píše pro čínského ministra a v němž vypráví svůj životní příběh. Sledujeme tedy sérii flashbacků, počínající raným dětstvím a končící v okamžiku, kdy se retrospektiva v závěru přehoupne do přítomnosti - tedy něco podobného, co úspěšně aplikoval třeba Forrest Gump na autobusové zastávce. Jenže Forrest Gump byl průvodcem novodobou americkou historií a prostřednictvím jeho naivní, upřímné osoby mohli diváci individuálně interpretovat lidskou společnost a lidskost jako takovou. Bílý tygr oproti tomu staví do popředí střet chudého bezpráví, reprezentovaného entuziastickým řidičem, s bohatou arogantní kastou, která si právo sama určuje penězi a svým vrozeným postavením. A neopomíná přitom opakovaně zdůrazňovat, že Indie je zemí demokratickou, leč zemí dvou zcela odlišných tváří. Chudým a neurozeným přitom nezbývá i pro jejich pobožnou náturu nic jiného, než zůstat celý život zavřený v kurníku a odevzdaně čekat na smrt - a takovou urážlivou metaforu jsem si nevycucal z prstu, je explicitně obsažena přímo ve filmu.
Forrest Gump nabyl své bohatství jednoduše tím, že jednal spontánně a lidsky, přičemž jeho pochybná inteligence byla prostředkem, jímž si tvůrci utahovali z dogmatizovaného amerického snu. Balramův příběh nám oproti tomu říká, že indického snu nelze dosáhnout upřímností a dobrotou - k jeho naplnění musí člověk přejít na onu druhou stranu a ukázat svou temnou tvář. A způsob, jakým film toto jednoduché tvrzení deklamuje, není úplně funkční a morálně ospravedlnitelný - ať už kvůli silně archetypálním postavám, jejichž jednání vás v jediné chvíli nemůže překvapit, nebo vinou samotného nahlížení na protagonistu, který je spíše figurkou, jejímž prostřednictvím příběh reflektuje daný region a jeho nedostatky. Vyprávění totiž často vyznívá více jako globálně srozumitelný popis toho, co je na současné Indii špatného, než jako psychologicky vybroušený příběh s jedním zásadním zvratem, do něhož se film snaží profilovat.
Moc pochopitelně nepomáhá, že způsob vyústění je snadno odhadnutelný dlouho dopředu, podobně jako jasně nalinkovaný vývoj protagonisty a jeho vztahu k nejvíce nejednoznačné postavě, kterou je nejmladší člen rodiny a Balramův osobní šéf Ashok (Rajkummar Rao). Právě jejich vzájemný vztah je klíčovou linií vyprávění a v mnohém skutečně funguje - snímek v divákovi opakovaně vzbuzuje dojem, že Ashok má svého sluhu opravdu v oblibě a že on sám je uvědomělý sympaťák, ale po osudové nehodě v polovině filmu začíná i on ukazovat pravou tvář a svého 'poddaného' psychicky srážet. Prostředníkem mezi nimi je přitom Ashokova přítelkyně Pinky (Chopra), která žila dlouhou dobu v Americe a je fyzickým ztělesněním západu, nesouhlasícího s jakýmkoli projevem nevolnictví - tedy formy závislosti mezi pracujícím a pánem, v němž na vesnici dosud žije Balramova rodina a jíž on sám unikl jen zdánlivě.
A opravdu si dokáži představit, že z takto načrtnutých vztahů a motivů mohl vzniknout silný a skvělý film, k němuž Bílý tygr nemá úplně daleko - oproti Milionáři z chatrče je více usedlý a uvěřitelnější, přičemž staví na silném a snadno uchopitelném sociálním kontrastu. Jen trochu nezvládá časté změny nálad, přecházející z načechrané a příjemné hollywoodské rozprávky až k vysoce závažnému dramatu a sebeuvědomělému politickému apelu. Tedy něco, co dva roky nazpět nádherně zvládl oscarový Parazit, který ale nezapřel satirického ducha a kladl si jiné, spíše abstraktnější cíle. Osobně mě rovněž nepřesvědčilo ani místy nevyrovnané tempo a několik zjednodušení potenciálně silných událostí - hlavně tedy zmiňované nehody v polovině filmu, která oživuje atraktivní zápletku jedné dvacetiminutové sekvence Divokých historek, kdy měl nevinný sluha pykat za hřích, který spáchal jeho bohatý pán.
Bílý tygr
Bílý tygr | Netflix
Nejsledovanější 'indický' snímek poslední doby tak bohužel nenabízí originální a autorskou iniciativu a v rámci životní retrospektivy užívá příliš obecných a popisných hledisek, které děj často zpomalují. Protagonista třímá veškeré trumfy, které mu mají dopomoci k automatické divácké přízni, ale jeho cesta ke kýžené satisfakci je v součtu lemována morálně pochybnými činy a v závěru divák neví, co si z toho všeho má primárně odnést. Depresi nad neobjevným zjištěním, jak to v Indii dodnes chodí? Nebo snad radost z rebelie hlavní postavy a jejího poplivání rodinných hodnot, jakkoli z pohledu západu zastaralých? Ano, na jednu stranu je chvályhodné, že se západnímu světu dostává více neutěšený a rozporuplně zakončený obrázek sociálně roztříštěného regionu, který nechce být slzopudně oslavný. Bílému tygrovi však schází ten opravdový lidský impulz, který by ho definitivně povýšil nad konvenční sociální dramata - potom by svou nadřazenost Milionáři z chatrče nemusel vkládat do úst samotnému hrdinovi a třeba by ji prokázal rovnou na oscarovém klání.
Hodnocení: 70%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE