Představitel Aragorna nemá na Pána prstenů úplně pozitivní vzpomínky a zdůvodnil, který díl má jasně nejraději.

Představitel Aragorna nemá na Pána prstenů úplně pozitivní vzpomínky a zdůvodnil, který díl má jasně nejraději.
Pán prstenů: Společenstvo prstenu | New Line Cinema
Herce Vigga Mortensena asi nemusíme nikomu představovat. Dnes
Peter Jackson
Peter Jackson
dvaašedesátiletý rodák z newyorského Watertownu se před kamerami objevuje už od začátku osmdesátých let a po celém světě ho proslavila role Aragorna v epické třídílné adaptaci Pána prstenů. Všechny tři díly se rychle staly kulturním bohatstvím, v kinech vydělaly ohromné peníze a na konto si celkem připsaly neskutečných 17 Oscarů! Novozélandský režisér Peter Jackson učinil s problematicky uchopitelnou látkou hotový zázrak a málokdo si dnes připouští, že samotné natáčení neprobíhalo vůbec harmonicky a podobalo se spíše velkému chaotickému nepořádku - to alespoň zpětně tvrdí samotný Mortensen, jenž se ohlíží za prvotní nejistotou producentů, za nekonečnými dotáčkami a za negativním efektem, který měl enormní úspěch Společenstva prstenu na další dvě pokračování.
"Jackson a producenti byli v pěkné bryndě," vzpomínal představitel Aragorna. "Jackson mohl říci, že byl ve finiši v prosinci 2000 - mohl mít hotové všechny díly trilogie - ale dvojka a trojka byly opravdu nepořádek. Bylo to velmi nepořádné - prostě to nebylo vůbec hotové. Bylo zapotřebí masivních přetáček, které jsme udělali, rok po roce. Ale nikdy by na ně nedostal peníze navíc, kdyby z prvního dílu nebyl obří úspěch. Dvojka a trojka by šly rovnou na video."
Pán prstenů: Společenstvo prstenu
Pán prstenů: Společenstvo Prstenu | 2001 New Line Cinema
Diváci i kritici naštěstí vycítili nevídanou kvalitu a po premiéře Společenstva prstenu se celý projekt vydal stezkou obdivu a hmotných ocenění. Jednička si připsala hned čtyři Oscary a dalších devět nominací, následující Dvě věže triumfovaly dvakrát a konečně, Návrat krále přepisoval historii a stal se teprve třetím filmem, který odešel s jedenácti zlatými soškami. Tehdy se dočkal také Peter Jackson, který za sebou jistě zanechal spoustu obdivuhodné a zpočátku velmi odvážné práce. Mortensen má však na kvalitu série poněkud odlišný pohled než akademie - podle něj je jednoznačně nejlepší částí Společenstvo prstenu, které tolik nespoléhalo na drahé efekty a lépe pracovalo s postavami.
"Peter byl vždycky velkým geekem v oblasti technologií, ale jakmile měl možnost něco udělat a vývoj technologie mu to umožnil, už se neohlížel zpátky. Jasně, v prvním dílu je Rivendell a Mordor, ale je v tom taková organická kvalita, herci hrají jeden s druhým, je tam skutečná krajina, je to odvážnější." Mortensen si všímá, že Jacksonův spoleh na CGI započal u druhého dílu série, přičemž se stupňoval s každým jeho dalším projektem. "Bylo to grandiózní a tak, ale cokoli bylo v prvním filmu jemné, to se pozvolna ztrácelo v tom druhém a třetím. Teď s Hobitem je to podobné, jen znásobeno deseti. Byl jsem si jistý, že udělá (po Pánovi prstenů) další intimně laděný snímek jako Nebeská stvoření, třeba s projektem o Novozélanďanech v první světové válce, který měl v plánu. Jenže pak udělal King Konga. A následně Pevné pouto - a to si myslím, že mohl být jeho menší film. Ale problém je, že ho natočil s rozpočtem 90 milionů dolarů. To měl být ale patnáctimilionový snímek. Ta věc se speciálními efekty, ten džin, byl vypuštěn z lahve - a byl to on."
Viggo Mortensen
Východní přísliby | Focus Features
Sám Viggo Mortensen si v posledních letech vybíral komornější projekty, které sází primárně na herectví a silné myšlenky, a slavil velké úspěchy - na kontě má už tři zasloužené oscarové nominace za Východní přísliby, Tohle je náš svět a Zelenou knihu. A ačkoli je to právě role Aragorna v Pánovi prstenů, jíž vděčí za rozhodující kariérní skok, jeho negativní argumenty určitě mají své opodstatnění a drtivá většina fanoušků jim dá zapravdu. Jacksonova posedlost speciálními efekty se sice navenek začala mohutně projevovat až v King Kongovi a hlavně v Hobitovi, ale vyjádření zainteresované osoby jasně dokazuje, že tím byla poznamenána i práce na bez výjimky skvělé a kultovní trilogii. A osobně souhlasím - Společenstvo prstenu je nejkrásněji odvyprávěný a natočený střípek ze Středozemě, který z pozice Mortensena dokazuje, že pod větším tlakem a s menšími prostředky jsou tvůrci schopní vyprodukovat ty nejvýjimečnější filmařské volby.