TV TIP: Přejezd Kassandra - Boj o přežití ve vlaku zasaženém smrtelnou nákazou

TV TIP: Přejezd Kassandra - Boj o přežití ve vlaku zasaženém smrtelnou nákazou
Přejezd Kassandra | International Cinemedia Centre Ltd
A to i přesto, že Přejezd Kassandra je v jádru žánrově rozličným příběhem, který lze směle řadit nejen k významným filmům na téma nebezpečné pandemie, ale rovněž k zástupcům vlakových akčních dobrodružství a místy také k politickému thrilleru. Pojednává přitom o uprchlém atentátníkovi, který si z nevydařené sabotáže ve výzkumném středisku OSN odnáší smrtelný plicní mor a na útěku se ukrývá v hojně obsazeném transkontinentálním vlaku. Situaci z řídícího střediska ovlivňuje plukovník Mackenzie (Burt Lancaster), jenž je nucen nasměrovat nakažený železniční kolos vstříc zchátralému polskému mostu Kassandra, který váhu s velkou pravděpodobností neunese. Cestující v čele s významným neurologem Chamberlainem (Richard Harris) a jeho ženou Jennifer (Sophia Loren) však nehodlají dát svou postradatelnou kůži lacino.

Trailer:

Přejezd Kassandra: trailer | International Cinemedia Centre Ltd.
Film tak neusiluje o mapování pandemické krize v globálním měřítku a naopak se soustřeďuje do velmi uzavřeného prostoru, kde může hrát důležitou roli symbolismus a rozhodování těch jedinců, kteří jsou vydáni napospas nákaze, i těch, kteří mají o jejich osudech rozhodovat. Nedělejte si však přemrštěné iluze - v průběhu divák nedostává a ani nemá dostávat impulzivně provokativní a inteligentní podněty, které by v něm vyvolávaly vlny existenciálních a socio-politických otázek. Na to režisér a jeden ze scénáristů George P. Cosmatos, známý jako kvalitní béčkař osmdesátých let (Rambo II, Leviathan), tak úplně nemá. Důležité spíše je, že se mu jinak daří příběh soudržně uchopit a se vzrůstající intenzitou napojit publikum na logicky vytyčený deadline.
Ačkoli vyprávění opravdu atakuje všechny tři v úvodu zmíněné žánry, téměř v
Přejezd Kassandra
Přejezd Kassandra | International Cinemedia Centre Ltd.
žádných momentech neupadá do překombinovanosti a neodvádí pozornost od skupinky klíčových postav, před nimiž vyvstávají jasně definované a srozumitelné výzvy a cíle. Plukovník Mackenzie má zastupovat pragmaticky hodnotící vládu, která nechce nic riskovat a je připravena obětovat lidské životy - a takový nekompromisní postoj si musí zachovat, přestože není žádným monstrem a dá se jeho postavení i povelům porozumět. Fandit máme ve druhé polovině cestujícím, z nichž se po nástupu ozbrojené jednotky stávají zároveň rukojmí, což je opět výsledkem dobře rozprostřené motivační šachovnice - plukovník má pravdu, když chce zdánlivě neléčitelný virus zarazit za každou cenu, ale pravdu mají i potenciálně nakažení (v rámci spoilerování nechci zacházet do detailů), kterým rozhodně budeme přát záchranu.
Antagonistou ostatně není jakýkoli konkrétní lidský faktor, nýbrž jednak samotná nákaza (která je ale laboratorní), jednak celkový systém a předpisy pro podobně nepředvídatelnou krizi, která staví všechny zainteresované do nezáviděníhodné pozice. Neexistuje precedens a rozhodnutí jsou dělána ve spěchu, což ještě zvýrazňuje zasazení do neustále se pohybující železniční karantény. A jakkoli film nepodává vyloženě silný myšlenkový apel a v poslední scéně nechává interpretaci značně otevřenou, v rámci udržení soustavného napětí a jeho stupňování odvádí tvůrci skvělou práci a diváka zkrátka donutí, aby dával pozor a všechny ty doslovně pojaté symbolismy sám zhodnotil. Ve finále pravda převládá 'zážitek' z ranku akčního vlakového dobrodružství a místy to celé působí lehce béčkově, ale i takové rozhodnutí je s přihlédnutím k funkčnímu celku obhajitelné.
Přejezd Kassandra
Přejezd Kassandra | International Cinemedia Centre Ltd.
Přejezd Kassandra nabízí i po více než 40 letech vyspělý katastrofický thriller s hereckými hvězdami (včetně tehdy začínajícího O.J. Simpsona), který lze možná těžko připodobnit k událostem roku 2020, ale mnoho jeho aspektů zůstává dodnes nadčasových a pravdivých. Byť argumentačně slabší, trumfuje vyprávění soudržným spojením více žánrů do přímočaré a silně vygradované akční podívané s funkčními morálními i politickými přesahy, které si může divák navzdory doslovnosti sám v hlavě přebrat. Chování postav v náročné situaci, na uzavřeném prostoru a v omezeném časovém úseku vyznívá relativně uvěřitelně a lze v něm patrně, byť více symbolicky, pociťovat bezradnost a často převažující odpor vůči rozhodnutí vyšších mocenských sfér, které do nezpochybnitelné míry panují i v současné společenské situaci.
Hodnocení: 75%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE