Život brouka aneb Jak se nebát být sám sebou

Život brouka (1998) | Pixar
Život brouka (1998, anglicky A Bug's life) režíroval Oscarový režisér John Lasseter, který má na svědomí i další z oblíbených pixarovských snímků, například legendární Toy Story: Příběh hraček (1995). Po kouzelném světě z prostředí dětského pokojíčku ho ale čekala procházka zahradou. Místo kovboje vsadil do hlavní role mravence a začal vymýšlet příběh odehrávající se kdesi v opuštěném mraveništi.
retro-recenze-zivot-brouka-aneb-jak-se-nebat-byt-sam-sebou-12
A Bug's Life (1998) | 1998 Pixar
Celým příběhem nás provádí Flik, šikovný mravenčí mladík a neuznaný vynálezce, jehož veškeré „dobré“ nápady a záměry, se zdají končit neodvratnou katastrofou. Mravenci s ním mají spoustu trpělivosti, ale když se mu nešťastnou náhodou podaří zničit zásoby jídla připravené pro strašlivé a násilné kobylky, jejich pohárek přeteče. Kobylky totiž mraveniště navštěvují každý rok, aby si vzaly to, co jim „právem“ patří. Jsou přeci větší a silnější, a tak mají právo malé a pracovité mravenečky zneužívat. Mraveništěm se roznese strach a panika a všichni čekají, co se stane, až k nim přiletí Hopper a jeho hejno a zjistí, že je jejich jídlo pryč.
retro-recenze-zivot-brouka-aneb-jak-se-nebat-byt-sam-sebou-15
A Bug's Life (1998) | 1998 Pixar
Jak se dá čekat, Hopper jejich nehodu nepřijme zrovna přátelsky a pohrozí celému mraveništi vyhubením, jestliže si nepospíší a jídlo včas znovu nenasbírají. Zatímco se vyděšení mravenečci pouští od začátku do jejich roční práce, Flik je vyslán radou starších, aby zrealizoval svůj smělý plán – najít a dovést velké brouky, kteří by mraveniště ochránili. Co si budeme namlouvat, chtěli se ho zbavit a doufali, že už se do mraveniště nikdy nevrátí.
Jenže jejich očekávání se nenaplňuje. Flik se brzy vrátí s pestrobarevnou bandou podezřele veselého hmyzu a vše začne nabírat nebývalých obrátek. Brzy ale Flik přijde na to, že to nejsou žádní strašliví brouci, ale pochybní a ne zrovna úspěšní cirkusáci. To, co vypadá jako další Flikův průšvih, se ale nakonec mění v triumf. Do boje s Hopperovými kobylkami se brzy zapojí nejen cirkusáci, ale i celé mraveniště se svými doposud příliš vyděšenými a ušlápnutými obyvateli.
retro-recenze-zivot-brouka-aneb-jak-se-nebat-byt-sam-sebou-13
A Bug's Life (1998) | 1998 Pixar
Osobně mám tento animovaný snímek opravdu velmi ráda a dodnes si pamatuji, jak mi pomáhal odbourávat můj věčný strach a nechuť k mravencům – bohužel marně. Stejně tak na mě měl fungovat proslulý Mravenec Z (1998), který je ale podle mého názoru trochu drsnějším filmem, na který by se možná neměly dívat úplně ty nejmenší děti. Scéna, kde spolu promlouvají mravenec Z a jeho přítel, kterému se během souboje podařilo doslova ztratit hlavu, je pro mě dodnes nezapomenutelná. Stejně jako Život brouka, tak i Mravenec Z můj strach z mravenců bohužel neodboural.
retro-recenze-zivot-brouka-aneb-jak-se-nebat-byt-sam-sebou-3
A Bug's Life (1998) | 1998 Pixar
Kdybych měla tento animovaný snímek hodnotit, tak řeknu, že nemám, co bych mu mohla vytknout. Na pohádky pro děti se snad ani nedá dívat kriticky, jestliže neoplývají až hloupým humorem a scénami, které vás nutí skřivit tvář v křeči nechutenství a trapnosti. Život brouka bych ale spíše řadila k rodinným celovečerním filmům, jak už tomu je u pixarovek typické.
Snímek oplývá originálně zasazeným humorem, který potěší jak děti, tak i dospělé. Každý si v tom vtípku zkrátka najde to své. Děj není nijak složitý, takže ho pochopí i to nejmenší dítě a dospělého potěší atmosféra, vtip, a možná taky řada skrytých narážek, které ho donutí se tajně pousmát.
retro-recenze-zivot-brouka-aneb-jak-se-nebat-byt-sam-sebou-9
A Bug's Life (1998) | 1998 Pixar
Moc jsem si oblíbila samotnou hlavní myšlenku filmu, která není sice nikde hlasitě řečená, ale přesto je zde zřejmá. Jedná se o ponaučení, že vyvyšovat se nad ostatní, protože jsou menší a slabší, zkrátka není správné a možná to dá dětem tento pocit do podvědomí, stejně jako se tomu stalo u mě.
Stejně tak bych zde mohla vyzdvihnout povahu samotného Flika, který nám ukazuje, že bychom se neměli bát být originálem a jít si za svým. Sledujeme jeho cestu za uznáním, kterého se mu i přes nepřízeň osudu dostává a dává nám to pocit, že když vydržíme, nakonec vždy ukážeme, co v nás skutečně dřímá. Tyto myšlenky jsem jako malá sice nemohla ocenit, ale postupem času jsem si čím dál tím víc uvědomovala, jak můj vývoj ovlivnily.
retro-recenze-zivot-brouka-aneb-jak-se-nebat-byt-sam-sebou-10
A Bug's Life (1998) | 1998 Pixar
Rozhodně ho doporučuji všem, kteří se chtějí během večera potěšit se svými ratolestmi, nebo se jich alespoň na hodinku a půl zbavit. Život brouka jim naskytne originální náhled do života hmyzu a třeba jim přinese taky nějaké to ponaučení do života.