Recenze: Abstinent - Naivně pojatý film o mladém alkoholikovi?

Abstinent | CinemArt
Nový český film 35letého debutujících režiséra Davida Vignera není vyloženě špatný. A nic lepšího o něm napsat nemůžu.
Zápletka a všechny (jednoduché) podzápletky jsou extrémně předvídatelné a mnohokrát dříve ztvárněné v jiných filmech. Všechny "překvapivé zvraty" jsem odhalil o 5 až 50 minut dříve, než byly odhaleny na plátně. Nedozvíme se proč začal Adam pít (v jedné scéně je mu vyčítáno, že nechlastá, v příští scéně do sebe najednou hodí lahev tvrdého alkoholu a už to jede). Nedozvíme se jak ho ovlivnili rodiče a sestra (je pouze naznačeno, že s ním komunikují méně, než by měli). Chápu námitku, že "takhle to chodí ve skutečném životě a filmaři nechtěli nic uměle ozvláštňovat". Ale výsledkem je film s extrémně holou dějovou kostrou.

Abstinent
Adamovy alkoholové komplikace jsou pak ztvárněny poměrně naivně. Například kdykoliv na něj přijde chuť na alkohol, ozve se na soundtracku Čajkovskéjo "Květinový valčík". Když uvidí skrz okno pacienta v deliriu, představuje si, že se na posteli zmítá on sám. Když má největší vnitřní krizi, začne nadávat lahvi alkoholu. Velká pochvala směřuje k Josefu Trojanovi v hlavní roli, jehož zásluhou tyto scény nejsou nechtěně vtipné. Ale rozhodně jeho herecký výkon (ani výkon nikoho jiného ve filmu) není nic úžasného, o čem by se mluvilo v kuloárech nebo za co by se udílely filmové ceny.
Jen velmi skromná délka (asi 75 minut) způsobila, že mě tenhle film nezačal aktivně štvát a nechal mě pouze "víceméně nevzrušeného, nezaujatého a nenaštvaného". Poněkud mi uniká, proč vlastně vznikl a čím se měl odlišovat od té spousty ostatních filmů se stejným námětem.
Hodnocení: 50%